2022-10-17, 10:53
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jo Anders Borg har sagt det. Rätt ska vara rätt, Sen hur man kan göra ett sådant jäkla uttalande kan man tvista om.

https://www.youtube.com/watch?v=BzZjYXeydH4
Ja där ser man!

Då får man be om ursäkt och pudla!

Vilken idiot!
Citera
2022-10-17, 10:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad anser du?:

1. Försöker NATO tvinga länder att bli medlemmar i NATO?
2. Strävar/försöker länder bli medlemmar i NATO av fri vilja för att skydda sitt lands säkerhet?

NATO försöker inte sånt själva.

USA försöker få fler länder med i NATO, och utvidga NATO. Eftersom USA har så stort inflytande i NATO gynnar det USA.

Ibland använder de morötter.
Ibland går det helt av sig självt, för länderna har en hotbild, t ex Ryssland.
Ibland sponsrar de statskupper så att NATO-vänliga grupper kommer till makten. Som i Ukraina. Fuck the EU.

Om vi slängde ut USA från NATO eller ersatte NATO med EU skulle NATO bli mindre hotfyllt för Ryssland. Vi behöver inte USA längre.
Citera
2022-10-17, 10:54
Avslutad
Sen är det ju lite sinnessjukt att ens droppa gränsa till NATO som ett relevant försvar för Rysslands utrotningskrig. Vi är många länder som gränsar till NATO, samövar med NATO och lever våra liv friktionsfritt jämte NATO, medlemmar eller ej, som inte behöver oroa oss.

Hade Ryssland låtit bli att lägga sig i grannländernas interna angelägenheter, kuppa val, förgifta kandidater, starta krig, rusta och paradera runt med kärnvapen+atomubåtar man hotar omvärlden med att använda, hade en ytterligare avslappning kommit på plats (tvärtom minskade USAs och NATOs militära närvaro under 2010-talet). Tyvärr grusades den förhopppningen när Ryssland olagligt annekterade Krim och skeppade in undercoverfolk som manades att döda folk som förevändning för ett krig man nu startat.

Ryssland är putta för att man inte får utrota och krossa självständiga länder ifred (länder som givetvis springer i armarna på NATO just därför).
Senast redigerad av Krakem 2022-10-17 kl. 10:58.
Citera
2022-10-17, 10:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Är du säker på att du inte bara försvarar USA:s drömmar om världsdominans? "Takes two to tango" när det gäller stormaktsrivalitet.

USA:s offensiva uppträdande i Ukrainakriget kan delvis förstås som ett svar på Rysslands aggressioner. Men det kan också ses som en konsekvens av en ohelig allians mellan neokonservatism och wokism. För mer om detta se denna artikel:
https://www.newsweek.com/neocons-woke-left-are-joining-hands-leading-us-woke-war-iii-opinion-1748947
Frågan vad som är bättre. USA som starkast i en värld av demokratier. Eller ett Ryssland som tvingar sina grannar på knä, en efter en tills hela Europa styrs av Ryssland.
Vilken värld skulle du föredra. En värd av fria demokratier, eller en värd av diktaturer.
Övrig politik lämnar jag åt sidan här. Det är ingenting som har med kriget att göra.
Jag är och har alltid varit emot massinvandringen. Jag är emot det man kallar den liberala demokratin som försöker bestämma vad människor ska tycka. Jag är emot mycket i dagens västerländska samhälle. Men det är en strid som ska föras där den hör hemma.

Ukraina handlar inte om det. Det enda som kan hända om Ryssland vinner är mörker och elände. Det kommer inte att förändra någonting i våra samhällen, för de som tror det. Man tror att man för en strid mot wokismen när man stöttar Ryssland, men man för bara en strid mot sin egen frihet. Man är dynglurade. Man har blivit lurade att agera som överlöpare och femtekolonnare för Rysslands imperialistiska mål.
Citera
2022-10-17, 10:57
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ett dödsfall rapporterat.
Det har aldrig slått dig att ukrainska soldater befäster övergivna bostadshus som försvarspositioner?
Eller är du så jävla dum i huvudet och tror att dom ukrainska soldater är ute på gator och torg öppet och försöker försvara staden, medans bostadshusen är proppfulla med civila.
Så fort soldater besätter ett hus, så är det ett militärt mål.
Du får fanimig läsa på strid i urban miljö innan du öppnar truten igen.
Du verkar ju helt tappad!

Dessa mopeddrönare är ju inga precisionsvapen. De är inte riktade mot några militära mål utan kör bara in i random byggnad?

Vi ser ju dagligen bilder på detta.
Citera
2022-10-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Det pågående krigets påverkan på inflationen har lett till att 14 000 fransmän begett sig ut på gatorna där de ropar efter ett Frexit och uträde urEU.
https://youtube.com/shorts/GfNVh3nUlyA?feature=share

Med en annalkande lågkonjunktur i Sverige kommer vi se liknande protester i Sverige.

Härligt att se folk demonstrera i länder där det är en rättighet.
Oavsett vad dom inte nöjda med så kan dom skrika hur mycket som vill utan att slås ner och/eller skickas till fronten i ett krig man startat mot ett broderfolk.

Det är skillnaden mellan väst och mordor..
Citera
2022-10-17, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Frågan vad som är bättre. USA som starkast i en värld av demokratier. Eller ett Ryssland som tvingar sina grannar på knä, en efter en tills hela Europa styrs av Ryssland.
Vilken värld skulle du föredra. En värd av fria demokratier, eller en värd av diktaturer.
Övrig politik lämnar jag åt sidan här. Det är ingenting som har med kriget att göra.
Jag är och har alltid varit emot massinvandringen. Jag är emot det man kallar den liberala demokratin som försöker bestämma vad människor ska tycka. Jag är emot mycket i dagens västerländska samhälle. Men det är en strid som ska föras där den hör hemma.

Ukraina handlar inte om det. Det enda som kan hända om Ryssland vinner är mörker och elände. Det kommer inte att förändra någonting i våra samhällen, för de som tror det. Man tror att man för en strid mot wokismen när man stöttar Ryssland, men man för bara en strid mot sin egen frihet. Man är dynglurade. Man har blivit lurade att agera som överlöpare och femtekolonnare för Rysslands imperialistiska mål.

Säga vad man vill om wokeismen och överlöperiet i Sverige men den har i alla fall aldrig tvingat mig eller någon annan att bli kanonmat i, säg Ungern, för att landet är för neonazistiskt för svenska sossar. Politiken har varit hård, ofta tänjt på demokratiska råmärken, men inte gått till några liknande extremiteter (ännu). Som det skall vara.

Med det sagt är jag också stark motståndare till den liberala demokratin men också knappast anhängare av tanken på att den skall störstas med väpnat våld (eller krig) i syfte att installera en militärjunta/marionettregim.
Citera
2022-10-17, 11:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte

Falskt val. Du måste inte välja mellan dem, där finns andra alternativ, eller multipolaritet.
Citera
2022-10-17, 11:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Falskt val. Du måste inte välja mellan dem, där finns andra alternativ, eller multipolaritet.
Jag har slutat läsa vad du skriver. Du säger bara bla, bla, bla. Som en gnällig kärring som bara mal på. Man hör ljud men inte vad hon säger. Helt ointressant.
Citera
2022-10-17, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Du verkar ju helt tappad!

Dessa mopeddrönare är ju inga precisionsvapen. De är inte riktade mot några militära mål utan kör bara in i random byggnad?

Vi ser ju dagligen bilder på detta.
Dom styrs visuellt med kamera din idiot, läs på!
Tror du ukrainska soldater springer omkring öppet på gator och torg, och inte intar försvarspositioner i byggnader i staden.
Svara på frågan!!!!
Citera
2022-10-17, 11:13
Medlem
Snapcounts avatar
Alltså Igor Girkin och hans förflyttning mot fronten...

-Blev han beordrad dit ?
-Eller for han frivilligt ?

För han har ju kommit med krass kritik till Kreml, detta står ut :

- Krigen i Ukraina vil fortsette til hele Russland er utslettet. Vi har allerede tapt, resten er bare et spørsmål om tid, skrev han ifølge Financial Times tidlig i september.

https://www.dagbladet.no/nyheter/milliondusor-etter-kryptisk-beskjed/77481214

Så min tanke är om Putin & co har beordrat Girkin till fronten som ett "tack" för hans kritik (o varning till andra bloggare), samt att han kan vara ett obehagligt vittne i framtiden. Dvs, han skall dö. Oansett om det är av en Ukrainsk kula eller utav FSB (om inte Ukraina får livet av honom).

Girkin själv borde veta.., att hans dagar kan börja bli räknade..

Edit : Potten att ta Girkin till fånga, har ökat till 2 milj kronor.
Senast redigerad av Snapcount 2022-10-17 kl. 11:19.
Citera
2022-10-17, 11:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
De själva skriver NATO på sin hemsida, i sina titlar osv..
https://www.nato.int/

Det är engelskt sätt att skriva förkortningar.

I Sverige skriver vi förkortningar av företag och organisationer som uttalas som ett ’ord’ med stor begynnelsebokstav och resten versaler. (Saab, Sida, Ikea, Nato etc.) Motsvarande med förkortningar som utläses som bokstäver (LKAB, FN, TT, USA) skrivs med endast versaler.

Det finns undantag, t ex förkortningar som i sig själva blivit ord, som skrivs endast med gemener, men hit hör inte Nato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in