Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Tydligen ÄR DET olika versioner. Den första var tydligen censurerad, men efter att hennes pappa dog har de publicerat en annan variant. Det var en som förklarade det tidigare i tråden. Jag har inte läst boken, det orkar jag inte, så jag går efter de citat som finns. Så det var inte bara romantik och hångel utan tydligen t.ex. tankar om olika ställningar vid sex, fantasier om att vara prostituerad etc. Men jag har det bara här från tråden.
Personligen tycker jag man skulle behållit den första censurerade versionen då syftet med boken inte är hennes snuskiga tankar. Och det var ju en privat dagbok, det skall man inte publicera utan hennes medgivande.
Här håller jag med dig. Inte så konstigt att hennes pappa i slutet av 40-talet redigerade bort det allra intimaste i en hemlig dagbok som absolut inte var tänkt att visas upp för världen. Väldigt tveksamt om han gjorde rätt egentligen. De som nu har rättigheterna (vilka är det?) är ungefär lika värdelösa som Fallenkvist men jag hoppas att det inte var så här de tänkte att texten skulle tolkas och svartmålas.
Själv tycker jag inte att Anne Franks tankar och experimentlusta är det minsta konstiga och verkligen inte sedeslösa. Det är helt normal nyfikenhet bara på sexualitet och annat.