2022-10-16, 12:19
Medlem
"Anne Frank visade litterär talang
Hela texten på de båda sidorna har ännu inte gjorts tillgänglig för allmänheten, men enligt Ronald Leopold, som är direktör för Museum Anne Franks Hus, skrev den unga flickan om bland annat sexualitet.

”Anne Frank skriver om sexualitet på ett avväpnande sätt. Som alla andra unga personer är hon nyfiken på detta område”, säger han.

Enligt den amerikanska tidningen The New York Times skrev Anne Frank bland annat flera vågade skämt och tankar om sexualitet.

Hon skrev till exempel: ”Jag föreställer mig ibland att någon kommer till mig och ber mig att förklara sexuella saker. Hur skulle jag göra det?".

Frågan besvarade hon med bland annat formuleringen ”rytmiska rörelser".

Att Anne Frank ägnade sig åt bland annat sexualitet är emellertid inget överraskande eller nytt. Det gjorde hon nämligen även på andra ställen i sin dagbok."
Citera
2022-10-16, 12:20
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Ja, och med risk för att upprepa sig. Alla som sympatiserar med SD borde fundera på VARFÖR Kreml supportar partiet. Jag utgår från att de flesta av dem anser sig rösta för Sveriges bästa, men hur kommer det sig att aktörer som definitivt INTE har Sveriges bästa för ögonen vill supporta partiet?
Trots vändningen i NATO-frågan... Vilken nytta ser Putin? Vi vet att Ryssland jobbar mycket med Hybridkrigföring https://sv.wikipedia.org/wiki/Hybridkrigf%C3%B6ring
Där en del handlar om
Syftet med detta är alltså att försvaga en motståndare redan innan/utan reguljärt krig (som är kostsamt och riskabelt).

Och som en del i detta ser man det som värdefullt för deras egen del, som fientlig nation, att stötta SD...
Herregud, inte rysskonspirationerna nu också. Gå till konspirationsforumet, detta är fel forumdel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Dagboken skrevs inte i fängelse utan medan familjen Frank gömde sig i Amsterdam och den bevarades där av Annes pappas sekreterare.
OCH hon sprang direkt till en förläggare så fort som benen bar efter kriget? Ingen tänkte att det var oetiskt att publicera någons dagbok?
Citera
Medlem
TerenceMcKennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Jag är ganska övertygad om att Rebecka Fallenkvists ställning redan var ifrågasatt och att hon beter sig så här för att sabotera så mycket som möjligt.
Vill SD undvika sådant här i framtiden bör de inte lita på gratis pr från tveksamma influensers och rysk finansierade alternativa media.
Allting kostar inget är gratis.
Haha nej självklart är hon inte ute efter att sabotera medvetet. För då kan man säga det om en jävla massa SDare som har gjort bort sig genom åren, Ekeroth till exempel.
Jag tror det är bara det att deras riktiga "jag" kommer fram då och då helt enkelt, speciellt om man hällt i sig ett par glas
Senast redigerad av TerenceMcKenna 2022-10-16 kl. 12:25.
Citera
2022-10-16, 12:21
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Själv anser jag att rymdödlor styr världen (med glimten i ögat) och min vän Kalle anser att Hitler var en stor djurvän. Kalle tycker att man borde fokusera mer på Hitlers fina djurvänliga sidor istället för att tjata om förintelsen.

Kalle o jag vill göra karriär i Moderaterna. Jag är redan regionfullmäktige men vill göra politisk toppkarriär. Men eftersom det råder yttrandefrihet vill jag berätta om ödlor.
Som styr världen. Kalle vill berätta om Hitlers glada hundar.

Men så kommer den satans wokevänstern och förstör alltihop. För både Kalle o mig. Hemskt. Finns det ingen yttrandefrihet i det här djävla landet?

Jag är helt fascinerad av hur man blandar ihop politiskt förtroende med yttrandefrihet i den här tråden. För att inneha politiska maktpositioner måste dina åsikter nämligen representera det parti du företräder.

Rymdödlor går därmed fett bort. Det gör också beskrivningen av Anne Frank som kåt slyna. I synnerhet för ett parti som lagt ner åtskilligt med tid på att tvätta bort Nazistämpeln.

Visste jag inte bättre skulle jag tro att de som försvarar Rebecka Fyllekvist avskyr Sd. Men det kanske ni gör?

Jag.. va? Har du ens läst vad jag skrev? Jag skrev ju att hennes inlägg var inom yttrandefrihetens ramar, men utanför det politiska förtroendets ramar. Eller jag fattar knappt om du håller med mig eller argumenterar emot mig, det var ett förjävla rörigt inlägg.
Citera
2022-10-16, 12:21
Medlem
"Vad hon skrev har hittills varit en hemlighet, för någon har i efterhand klistrat brunt papper på sidorna, så att texten inte gick att läsa."

Brunt men inte blåbrunt. Tyder på att SD kan ha varit framme och försökt redigera. Eller
kanske meningsfränder.
Citera
2022-10-16, 12:23
Medlem
Trots att jag tycker att SD gjorde rätt i detta fall är jag bekymrad över cancelkulturen. Ett dumt felsteg i ens ungdom kan numera brännmärka en för evig tid. Förr i tiden kunde sådana här utspel bara ske bakom lykta dörrar utan digitalt fotavtryck. Rebecka är en idiot men att hon skall portas från livet på grund av en (troligtvis) fyllegrej känns inte rätt. Om jag var hon skulle jag be om ursäkt och hänvisa till ignorans och omogenhet. Om hon hade ett uns av intelligens borde hon skriva en krönika om det här och visa på att hon är villig att lära sig av sina misstag och utbilda sig mer om sådana här frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag blev nyfiken på att läsa boken.
Den finns säkert på Ditt lokala bibliotek. Dammig och inte utlånad de senaste 15 åren. Trevlig läsning:-)
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Du vet att det inte är det det handlar om, en ”gammal bok” utan om att det var ett barn som mördades av nazister. Äckligt hur du försöker trivialisera detta. Laila Nagy och hennes fans får mig verkligen att förstå Per Bolund. Jag har alltså tyckt att Aftonbladet varit alarmistiska angående SD men jag fattar nu att det var jag som var naiv.
Det rör sig alltså om en (1) person som tramsar för att testa gränserna. I fallet "helg seger" var det nog bara hjärnan som var frånkopplad. Om du känner nu att det är du som varit naiv rörande SD är det du som aldrig fullt ut ändrat ståndpunkt. Du har hela tiden varit misstänksam och trott på Aftonbladet.
Citera
2022-10-16, 12:24
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Det som förundrar och förvånar mig är hennes skrivande! Hur kunde vakterna tillåta detta? Och på det så har dagboken lyckats ta sig förbi fängelsedörrarna ut till ett bokförlag.

Anne Frank skrev dagboken när hon satt gömd i en fabrikslokal i Nederländerna. En vän till familjen tog hand om dagboken och överlämnade den till hennes far Otto efter kriget.
Dagboken är inte skriven när hon var internerad i Bergen Belsen.
Citera
2022-10-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
OCH hon sprang direkt till en förläggare så fort som benen bar efter kriget? Ingen tänkte att det var oetiskt att publicera någons dagbok?

HAHA. Du skämtar aprilo med oss. Ska du spela dum så ta inte i så mycket
Citera
2022-10-16, 12:26
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattinson94
Trots att jag tycker att SD gjorde rätt i detta fall är jag bekymrad över cancelkulturen. Ett dumt felsteg i ens ungdom kan numera brännmärka en för evig tid. Förr i tiden kunde sådana här utspel bara ske bakom lykta dörrar utan digitalt fotavtryck. Rebecka är en idiot men att hon skall portas från livet på grund av en (troligtvis) fyllegrej känns inte rätt. Om jag var hon skulle jag be om ursäkt och hänvisa till ignorans och omogenhet. Om hon hade ett uns av intelligens borde hon skriva en krönika om det här och visa på att hon är villig att lära sig av sina misstag och utbilda sig mer om sådana här frågor.
Om det nu är en fyllegrej så är det illa nog med tanke på att hon gjorde bort sig big time drygt en månad tidigare när hon var snorpackad.
SD av alla partier kan defintivt inte ha representanter som börjar smygheila såfort dom har druckit för mycket vin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in