2022-10-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mitt lösningsförslag har sedan starten av kriget varit att kräva att man splittade Ukraina av den anledningen, till ett öst-ukraina. Denna stat skulle aldrig få joina Ryssland (eller inte göra det på 100 år). Detta just för att undvika att belöna Putin. Ryssland har betalt ett högt pris i liv och materiel så det "gör" inte så mycket att de delvis får sin vilja. Men Västs hysteriska taktik omöjliggjorde den slags lösningar, och Putins annektering har också gjort det svårare.

Just nu tror jag inte det bästa är att ryska styrkor bara lämnar Ukraina. Då blir det folkmord på kvarvarande etniska. Dessa ukrainier (etniska ryssar) vill heller inte bli styrda av etnonationalisterna. Så det är en längre diskussion. Jag kan inte se vad den fantastiska uppsidan är med att de i Kiev ska bestämma över Krim som skulle motivera nackdelarna.

Det är väl rätt så uppenbart att tex Krim är en känslig fråga. Ryska soldaters liv är noll värt för ryska ledare även när Krim är utanför ekvationen.

Förstår inte riktigt hur ryssar och serber kan med att beskylla andra för folkmord i Europa och tro att vad man än gör så har man rätt till det..ärligt talat. Mycket skit har hänt i Europa historiskt. Bara töntigt att dra upp saker som skedde innan man föddes och tro att man har fri lejd att mörda, våldta och stjäla.

Varför tror du att unga flyr ryssland? Dom antas begå krigsbrott och dö som smuts. Jag hade sprungit med om det var det jag förväntades sätta livet till för. Fy fan för er som inte ens försöker stoppa den drivande parten i konflikten.
Citera
2022-10-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Källa på det?

220000 rekryter utan vinteruniformer låter ju som att det kommer att bli problem...

Så var det i kriget mellan Finland och Sovjet också. Ryssarna var mycket dåligt utrustade - och många ryska soldater frös helt enkelt ihjäl. Ca 126.000 ryska soldater, varav de flesta frös ihjäl, dog. Ca 25.000 finska soldater miste livet.
Citera
2022-10-14, 22:15
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Kollade nyss in youtubevideo med Putin-kritikern Julia Ioffe (judinna född i Ryssland, bosatt i USA med starka sympatier åt det Demokratiska partiet) där hon menar att Putin ska ha helt försjunkit videos hur Gaddafi och Saddam Husseins togs av daga. Stämmer detta så är förmodligen Putin mycket rädd för att gå samma öde till mötes.

Vlad Vexler har pratat om det flera gånger i sina videos. Han beskriver det som ett av Putins största trauman.

Även om man så klart helst hade hoppats att han en dag får ställas inför rätta i Haag så finns det ändå en liten del av mig som önskar att han överlämnas till tjetjenska rebeller. Framförallt tror jag att tjetjenerna hade uppskattat att få chansen att framföra sin kritik.
Citera
2022-10-14, 22:20
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Som sagt, citera istället för att sitt och hitta på. Om du intresserar dig för min förmåga, gå tillbaks i min inläggshistorik. Jag känner inte igen mig i att "inget blir som jag hitintills räknat ut". Samtidigt, vad är en rimlig hit rate för en sån som mig eller dig? 30%? 80% ?
Vad i det jag skrev är hittepå?
Är inte direkt intresserad av din 'förmåga' då jag sett att det mest är fria fantasier som presenteras som analyser.
Du är dock välkommen att motbevisa mig.
Gällande "hit rate" bör den vara större när den 'backas' upp i form av sannolikhets kalkyler med alternativa procentuella utfall, eller är det för att få ditt svammel att verka trovärdigt.
Tyvärr är din "hit rate" inget vidare hitintills, eller saknar Du helt självinsikt?
Om du inte förstått vad som hänsyftades så tänk- sannolikhetskalkylerna procentuella utfall versus korrekt utfall.
Bör inte vara så svårt att förstår den här gången...
Citera
2022-10-14, 22:21
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är i alla fall en väldigt tydlig gräns.
Vi får se om EU accepterar faktum eller om de vill ha fortsatt krig.

Trams igen Putin spelade högt och förlorade . FN klargjorde det ganska tydligt med omröstningen. Ja och det gjorde uppdelningen av Sovjetunionen också med klart och tydliga samt internationellt erkända gränser .

Försök inte komma dragandes med Kina för de hade röstat ner eller lagt ner rösten oavsett . De är verkligen inte intresserade av att deras egna " etniska " minioriteter ska utropa egna länder med utländsk inblandning. Så sådana prejudikat vill de verkligen inte uppmuntra.

Så funkar verkligheten Kina räckte fingret åt er

Så om du inte tänker fortsätta göra bort dig mer ikväll kan du väl gå och spela lite och få utlopp för dina fantasier där .
Citera
2022-10-14, 22:21
Avstängd
negrofobens avatar
Lite stilltje nu och jag ser fram mot att se att Putins terrorbombningar av civil infrastruktur som

Grabbarna skulle fortsätta?

Vad hände?

Tog de Iranska drönarna slut?

Fans det inga fler ryska super duper missiler?

Tog det slut på S-300 missiler?

Har inte hjälpen från Kim kommit än?

Var är krigarna från Syrien?

Var är revolutionärerna från Nicaragua nånstans?

Han Daniel Ortega har ju förstört sitt land och sitter ju på en skör kvist..

Kul att han stöder Putins invasion av ett grannland?
Citera
2022-10-14, 22:26
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Här är bilder från Telegram som visar hur Ryssland bygger mil efter mil av försvarslinjer mot Ukraina/NATO/EU längs nya gränsen.

Det återstår att se om EU och NATO kommer kunna forcera, men enligt uppgift ska Putin vara nöjd.

https://t.me/Slavyangrad/13566

Ska bli intressant att se moralen bland ryssar ligga och krypa i det diket i vinter. Vilket fantastiskt liv. Ligga där och våndas över att man halvt fryser ihjäl och inte ens försvarar sitt egna land. Det måste snurra mycket tankar i dessa män, som inte ens vill vara där.
Citera
2022-10-14, 22:27
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
EU är för en gång skull jävligt eniga!

EU vill givetvis inte ha krig.

Men EU bluffar aldrig!

Kärnvapen i Europa och Ryssland blir helt avväpnade...
Citera
2022-10-14, 22:31
Medlem
Citat:
Japp. Vi får se om de förstår Putins teorier om NATO som hot, eller om de köper att "Novorussia" egentligen är deras, eller att det vore katastrofalt om de förlorar. Eller om de känner solidaritet med (kvarvarande) lokalbefolkningen.

Putins teorier som hot? Samtidigt hotar han hela världen samtidigt som han låter sina mannar begå vilka otäckheter som dom vill eller tvingas till.

Det som hotar putler är att det ryska folket slutar att rösta för honom i demokratiska val.
Citera
2022-10-14, 22:32
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scissorhands
Duger kanske för potatisplantering men som skyddsverk är det löjeväckande.
Ja men ryssar tror ju fortfarande på detta?

De får ju snart inse att det inte är så smart då Ukraina inte kör med massbeskjutning av hela fält och att Ukraina prickar deras löjliga diken
Citera
2022-10-14, 22:39
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ett dike grävt av orcher på en annans nations territorium, en tydlig gräns?
Alltså , inte ens som troll är du underhållning
Citera
2022-10-14, 22:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Oj, 107 på en dag är väldigt mycket. 6 per dag i genomsnitt under de första 231 dagarna och på dag 232 rök 107 stycken. Hör det ihop med det WW1-inspirerade infanterianfallet vid Bakhmut som körde fast efter några hundra meter och där ryssarna sedan var tvungna att dra sig tillbaka till utgångsläget för att söka skydd?
Måste bero på väldigt counter-artilleri beskjutning och drönarattacker. Det viktiga i sammanhanget är inte de ryska pjäserna i sig, utan de tränade pjäsbesättninga som blivit dödade eller svårt sårade.

Den ryska cancersvulsten kan säkert plocka fram artilleripjäser ifrån 1930-,talet, om det skulle behövas. Dessutom kan man köpa artilleri ifrån Nordkorea. Men att få fram vältränade artillerister är värre...

Slava Ukraini!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in