2022-10-14, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Måste väl vara så att man vill slå två flugor...att både expandera och samtidigt rensa ut skitmänniskor på hemmaplan. Finns väl inget bättre sätt att legitimt rensa ut slusket man dras med hemma än att skicka dessa direkt in i köttkvarnen Ukr. Blir nog värre framöver när söner av rätta virket ska börja offras, då vänder nog hemmaopinionen snabbt till ledningens nackdel.

Det du kallar "skitmänniskor" är allt Ryssland har. Den korrekta benämningen på dessa är "Ryssar." Så jag håller med, Ryssland får gärna skicka hur många outbildade, alkade, blivande våldtäktsmän de vill till fronten. Ukrainas mylla mår bra av lite organiskt gödsel.
Citera
2022-10-14, 09:03
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför har du inte länkar till dina långa citat?

Uppdaterat inlägget med länkar nu om du vill läsa originaltexterna.
Citera
2022-10-14, 09:03
Medlem
Boris.Shcherbinas avatar
https://edition.cnn.com/2022/10/13/politics/elon-musk-spacex-starlink-ukraine/index.html
Citat:
Since they first started arriving in Ukraine last spring, the Starlink satellite internet terminals made by Elon Musk’s SpaceX have been a vital source of communication for Ukraine’s military, allowing it to fight and stay connected even as cellular phone and internet networks have been destroyed in its war with Russia.

So far roughly 20,000 Starlink satellite units have been donated to Ukraine, with Musk tweeting on Friday the “operation has cost SpaceX $80 million and will exceed $100 million by the end of the year.”

Nu är jag en SpaceX, Elon Musk nörd. Jag tror att SpaceX har gjort det bra hitintills, men det är ett bolag. Dom har aktieägare att svara inför. Så 100 miljoner dollar om året är lite för mycket för välgörenhet för dessa aktieägare.
Citera
2022-10-14, 09:04
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Kommer att skjutas ner av Ukrainas nya, moderna luftvärn (Irist-T-SLM, NASAMS, Vampire, Hawk, ...) Väst tävlar i vem som kan skicka flest luftvärn till Ukraina så de kan försvara sig orderntligt, och slipper förlita sig på rysktillverkat skräp från sovjettiden.

Ukraina är ett stort land. Tror det blir svårt att försvara sig sig på alla håll.
Citera
2022-10-14, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ukraina är ett stort land. Tror det blir svårt att försvara sig sig på alla håll.

Ukraina kommer få det skydd de behöver. Iranska själmordsdrönare kommer inte ge Ryssland någonsomhelst fördel i de här kriget. Kanske om det hade haft sådana för ett halvår sedan, eller så. Men det är för lite, för sent, för Rysslands del. Nu får de sätta sitt hopp till att vännerna i Nordkorea kan leverera något. En strategisk luftballong kanske?
Citera
2022-10-14, 09:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.Shcherbina
Nu är jag en SpaceX, Elon Musk nörd. Jag tror att SpaceX har gjort det bra hitintills, men det är ett bolag. Dom har aktieägare att svara inför. Så 100 miljoner dollar om året är lite för mycket för välgörenhet för dessa aktieägare.

Men det är bra PR. Och det är dålig PR att stänga av dem för att Ukraina eller Pentagon inte betalar notan efter att Musk personligen varit en dysfunktionell altruist (slå upp ordet om du inte vet vad det betyder).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.Shcherbina
https://edition.cnn.com/2022/10/13/politics/elon-musk-spacex-starlink-ukraine/index.html

det går under deras "marknadsföringsbudget". så det är nog ingen "kostnad", just nu ligger väll priset på samma nivå som för att skjuta en tesla ut i rymden.....
Citera
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Hittills har vi sett iranska drönare Shahed-133, -136. Frågan är när vi kommer att se iranska Arash - räckvidd 1000 km.

https://www.youtube.com/watch?v=SGV4FNVbccI&ab_channel=FutureTechnologyofM ilitary
Förmodligen aldrig eftersom Iran kommer sanktioneras och faller Putins mullor så blir det inga drönare alls.
Citera
2022-10-14, 09:26
Medlem
Boris.Shcherbinas avatar
Och innan jag blir helt nedsablad.. Jag tror att Pentagon kommer att ta notan för Starlink i Ukraina, inga problem där, 100 miljoner dollar är en piss i Nilen för dom. Men till skillnad från Rysstrollen i denna tråd så är jag ärlig, så redan nu delar jag med mig av denna nyhet i kriget, det även om att jag vet att det kommer att förvanskas å det grövsta av dom vanliga trollen.
Citera
2022-10-14, 09:32
Medlem
Tillssons avatar
Bara början på början. WW3 kommer.

Citat:
Shahed-136/Geran-2 striking a Ukrainian army position reportedly containing a radar. This would be the first instance of an anti-radar kamikaze drone strike caught on camera in this war

https://twitter.com/LogKa11/status/1580815231483203584
Citera
2022-10-14, 09:38
Medlem
qwerty-66s avatar
107 artillerisystem förstörda för orcherna ;-)

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 14.10 were approximately:

personnel / about 64,300 (+500) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2521 (+10) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 5172 (+5) units,
artillery systems – 1566 (+107) units,
RSZV / MLRS – 362 (+5) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 186 (+3) units,
aircraft – 268 (+0) units,
helicopters – 240 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 1199 (+17),
cruise missiles ‒ 316 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 3944 (+9) units,
special equipment ‒ 142 (+2).

The enemy suffered the greatest losses in the Kramatorsk and Bakhmut directions.

#stoprussia #BELIEVE inZSU
Citera
2022-10-14, 09:39
Medlem
Citat:
Bara början på början. WW3 kommer.

Från Ukraina kommer det alltid högkvalitativa filmer där man ser exakt vad som händer. Den enda man ser från Ryss-sidan är suddigt skit där det är omöjligt att avgöra vad som faktiskt sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in