2022-10-13, 15:00
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Liberaler och Sverigedemokrater är ju som olja och vatten. En regering som är beroende av dessa två motpoler är dömd till att bli instabil och skör. Som de ser ut nu är det oerhört tufft att ens bilda regeringen.

Mycket bra! Hoppas vi hamnar i en svag politisk kräftgång, ett nyval vore intressant. Politisk instabilitet kommer leda till en kraftig majoritet inom en mer intressant politik, se Italien.
Citera
2022-10-13, 15:02
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Talmannen är moderat. Han har ingen orsak att pressa Krille.

Jo det har han. Han har nämligen något så ovanligt som personlig integritet. Han har inget att vinna på att fjäska för Uk. Däremot är UK en person som är född förlorarare. Även om han får tid på sig till midsommar finns inget som talar för att han når längre än nu
Citera
2022-10-13, 15:08
Medlem
Bakarettans avatar
Vad som förvånar mig är att JÅ inte har en statsministerpost. SD blev ju trots allt det näst största partiet i valet. Detta är rena rama sandlådepolitiken. KD & L
är ju minoriteter. Kan nån förklara varför UK ska sitta som statsminister!? Allvarligt, jag fattar inte detta.
Jag röstade på SD. För att jag vill ha en förändring till det bättre i Sverige.
I 8 år har en inkompetent skara av okunniga politiker
fullständigt raserat hela landet.
Varför är UK utnämnd som blivande statsminister då?
Han har ju för faen inte ens kunna hålla sig inom tidsramen för en nybildning av en regering!
Citera
2022-10-13, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bakarettan
Vad som förvånar mig är att JÅ inte har en statsministerpost. SD blev ju trots allt det näst största partiet i valet. Detta är rena rama sandlådepolitiken. KD & L
är ju minoriteter. Kan nån förklara varför UK ska sitta som statsminister!? Allvarligt, jag fattar inte detta.
Han har ju för faen inte ens kunna hålla sig inom tidsramen för en nybildning av en regering!

Det lär isåfall ske 2026.
Citera
2022-10-13, 15:15
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Mycket bra! Hoppas vi hamnar i en svag politisk kräftgång, ett nyval vore intressant. Politisk instabilitet kommer leda till en kraftig majoritet inom en mer intressant politik, se Italien.
Du menar att ett nyval skulle leda till att stödet för KD-M-SD kraftigt ökar med tanke på att du nämner Italien?
Citera
2022-10-13, 15:16
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Svergie skötte (även) corona bäst i världen och trots allt mitt gnäll på Vänstern så förstörde de inte landet ekonomiskt 2014-2022. Alla våra problem ligger i de beslut som INTE tagits när det gäller brott invandring energi.

Du verkar okunnig, det var t.ex Björn Rosengren (s) som sålde Telia. Vilket var utmärkt eftersom aktiekursen sjunkit med 70% sedan dess. Sverige bör sälja SAS och resten av nordea/telia/vinåsprit (om staten äger något), staten tillför ingenting som ägare. Staten kan vara kvar i SJ och Vattenfall som är ägare av viktig grundstruktur i Sverige.

Svenska staten sålde Vin och Sprit redan 2009.
Citera
2022-10-13, 15:19
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jo det har han. Han har nämligen något så ovanligt som personlig integritet. Han har inget att vinna på att fjäska för Uk. Däremot är UK en person som är född förlorarare. Även om han får tid på sig till midsommar finns inget som talar för att han når längre än nu

Hans uppdrag är att få till en regering och ska jobba opolitiskt i den rollen. Hela riksdagen har gett han förtroende i att han kan sköta det rättvist.

Rent praktiskt måste han lägga mest tid där han ser största möjlig väg framåt.
Just nu är det hos M bara, oavsett om det behövs veckor eller t.om månader. S skapar inte tillräckligt stort underlag, de måste få passivt stöd från nått parti på högersidan för att komma igenom, vilket är orimligt sålänge inte UK förhandling bryter samman helt.

Jag tror viss stress kan hjälpa, men avtalen som skrivs ska hålla i 4 år sen så varje formulering måste bollas.
Avtalen har varit informella mellan sammarbetspartier och regeringspartier, nu kräver SD att de ska vara formella, vilket gör det så mycket svårare.
Citera
2022-10-13, 15:26
Medlem
frdks avatar
Citat:

Enkelt svar.
JÅ stöds av SD => 20%
UK stöds av M + L + KD => 30%
Citera
2022-10-13, 15:29
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Hans uppdrag är att få till en regering och ska jobba opolitiskt i den rollen. Hela riksdagen har gett han förtroende i att han kan sköta det rättvist.

Rent praktiskt måste han lägga mest tid där han ser största möjlig väg framåt.
Just nu är det hos M bara, oavsett om det behövs veckor eller t.om månader. S skapar inte tillräckligt stort underlag, de måste få passivt stöd från nått parti på högersidan för att komma igenom, vilket är orimligt sålänge inte UK förhandling bryter samman helt.

Jag tror viss stress kan hjälpa, men avtalen som skrivs ska hålla i 4 år sen så varje formulering måste bollas.
Avtalen har varit informella mellan sammarbetspartier och regeringspartier, nu kräver SD att de ska vara formella, vilket gör det så mycket svårare.

Om Uk redan från början sagt att man är överens och att han ska vara klar inom fjorton dagar för att därefter komma tillbaka och säger nja vi är nästan klara, vi behöver två dagar till sen är allt klar,t då tappar han en del i trovärdighet.

Skulle han efter dessa två dagar komma tillbaka och säga nej vi är inte helt klara så finns det ingen som helst skäl till att ge honom ytterligare tid.
Då vidtar en ny talmansrunda med samtliga partiledare och därefter så står det talmannen fritt att agera.

Vilket underlag S kan skapa har vi ingen som helst aning om eftersom det inte har prövats. Det enda vi vet så här långt är att Uffe och hans gäng ännu inte visat sig vuxna uppgiften
Citera
2022-10-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Kärnväljarna ja. Ca 50% av SDs väljare är borta till nästa val ifall inte SD lyckas med sin politik. Dvs, missnöjesväljarna.

Lyckas inte SD nu kommer de vara en del av den gruppen dessa väljare är missnöjda med.

Vad ska missnöjesröstarna rösta på då hade du tänkt? Sjuklövern? Hahahaha
Citera
2022-10-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Vad ska missnöjesröstarna rösta på då hade du tänkt? Sjuklövern? Hahahaha

De kanske aktiverar sin hjärna och röstar på någon som faktiskt vill något istället för på gnällspikarna.
Citera
2022-10-13, 15:32
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

JÅ skulle kunna gått till talmannen och hävdat att han skulle prövas som statminister. Jag är 100% säker på att mer än 175 ledamöter hade röstat rött dvs han hade inte fått förtroende.

Ulf har sedan lån tid hävdat att han kan samla en majoritet för sig. Nu ska han upp till bevis och det verkar gå lite trögt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in