2022-10-13, 13:43
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Fast Ulf Kristersson kommer inte att få sitta kvar som partiledare om han misslyckas med att bilda regering. Glöm inte att M krympte i valet och blev omsprungna av SD som det näst största partiet.
M behandlar sina partiledare som en VD. Om hen inte levererar ryker hen. Det är bara att titta på partiets historia.

Det är ändå dags för ett byte i M. UK har karaktären och utstrålningen hos en bilskojare.

Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
Kanske har fel men inbillar mig att de som är lika bångstyriga i SD (som ovanstående i L) och partiet i helhet har lättare att kompromissa än L.

En väldigt stor mängd principfasta dårar har samlats i L. På så vis liknar de miljöfascisterna.

Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ingen risk för SD då partiet har de mest trogna väljarna, 86% det är mer än något annat parti. Ebba är stadigt förankrad i KD, partiet har ingen annan att välja på.

Ja, både SD- och KD-väljare saknar i princip alternativ att gå till.
Citera
2022-10-13, 13:46
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag kan på sitt sätt beundra den dolda strukturen som byggts, men jag vill inte vara en marionett mer än nödvändigt.

På fredag faller Kristerssons "försök" till regeringsbildning. Det blir statsministeromröstning på måndag, då röstas Kristersson ned. Sedermera får MA ta över och sondera, och efter en del journalistrugby så kommer MA att presentera en S/M-samlingsregering som hämtar stöd från KD/L/C.

Ja, det kanske är dags för den informella maktkartellen att formaliseras, faktiskt.
Citera
2022-10-13, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Invandringen som stridsfrågan? Det är en killgissning från dig. L har vänt sig till de blågula partierna. Pehrsson har sagt att han ska ha stenkoll på solokörningar i partiet. Det handlar nog mer om att L vill sitta i regeringen och SD inte vill det. L måste först visa pålitlighet i riksdagsarbetet så kan dom väl få komma med sedan.

Mkt riktigt.

L har gått till val med det blågula blocket och Kristersson har under valdebatterna gång efter annan sagt ”vi fyra är överens” eller vi ”fyra på den här sidan går till val med…” utan att Pehrson haft några som helst invändningar. Snarare tvärtom har han visat medhåll.

Han har däremot nämnt några ggr att ”kriminella invandrare utan svenskt medborgarskap skal utvisas”.

Så Pehrsons spår har egentligen varit ganska tydligt den här valdebatten och det är uppenbart att de vill komma ifrån den dippen av vänstervänliga politiska inslag de har haft i några år nu.

Självklart kommer det alltid finnas en falang av SD-hatare i L. Men de måste nog antingen rätta sig in i leden eller byta sida till C.
Citera
2022-10-13, 13:49
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ingen risk för SD då partiet har de mest trogna väljarna, 86% det är mer än något annat parti. Ebba är stadigt förankrad i KD, partiet har ingen annan att välja på. De som bråkat med Ebba är den här TV-gubben Adaktusson och "kändisadvokaten" Peter Althin. Båda två är ju så kallade kändis och får ett stort utrymme i MSM.
När det gäller Moderaterna håller jag helt med dig. Spricker den här grejen med Uffes regering är han rökt.
Då har du missat att det finns hård kritik inom partiet mot Ebba Busch och hennes hårdförhet. Partiet sjönk i valet.
Även i en regering kan det bli svårt om t ex biståndet skärs ned. Det är ju en klassisk hjärtefråga för partiet.

Du kan ha rätt om SD, men frågan är om inte detta är SD:s stora chans till verkligt inflytande. Det är inte säkert att det blir fler chanser. Den politiska kartan kan ritas om radikalt som en följd av valresultatet, eftersom Sverige måste kunna regeras.

Nåväl, jag tror att det blir en regeringen Kristersson, kanske redan i morgon. Den kommer sannolikt inte att bli långlivad.
Citera
2022-10-13, 13:53
Medlem
Blir nog C , L och S som bildar ny regering. Ev med M som passivt stöd......
Ni SD fantaster skulle väll gå bananas då!;!!
Och ni skriker L ut ur Riksdagen men 4 år till nästa val.......mycket kan hända....antingen får SD drygt 26 % nästa val eller blir det som Danske Folkeparti och SD imploderar. Intresant blir det men Sverige behöver en Stark Regering nu i alla kriser. Kan tillägga att som utlandsSvensk röstade jag inte i valet
Citera
2022-10-13, 13:55
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nu börjar även Jomshov (SD) tvivla. Tror SD säljer sig riktigt dyrt här och det gör de rätt i. Det är inte SD som förlorar på om det misslyckas, snarare tvärom, de visar att de inte viker ner sig som största parti i den tänkta konstellationen och det gillar deras väljare.
https://www.di.se/nyheter/sd-toppen-inte-sakert-att-vi-ar-nara-ny-regering/
(låst artikel)
Intressant.
Jag tror Moderaterna underskattat SD och trott att dom skulle bli en dörrmatta som V och nöja sig med någon liten reform om strängare asylpolitik.
Att Jomshov går ut nu är medvetet för att sätta press på förhandlingarna.
Underligt nog har ju SD haft vettet att knipa käft under dessa samtal, t om glappkäften Björn Söder.
Jag är faktiskt impad.
Citera
2022-10-13, 13:55
Medlem
Citat:
Nu börjar även Jomshov (SD) tvivla. Tror SD säljer sig riktigt dyrt här och det gör de rätt i. Det är inte SD som förlorar på om det misslyckas, snarare tvärom, de visar att de inte viker ner sig som största parti i den tänkta konstellationen och det gillar deras väljare.
(låst artikel)
Helt rätt agerat av SD. Antingen kryper dom till korset nu eller efter magda misslyckats och då försvagade.
Citera
2022-10-13, 13:59
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är ändå dags för ett byte i M. UK har karaktären och utstrålningen hos en bilskojare.
Han borde aldrig ha blivit vald till partiledare.
Citat:
En väldigt stor mängd principfasta dårar har samlats i L. På så vis liknar de miljöfascisterna.

Ja, både SD- och KD-väljare saknar i princip alternativ att gå till.
Jo, men glöm inte bort att SD:s väljare röstade på andra partier än SD tidigare. Det finns egentligen inget som säger att de inte byter parti igen. Det är farligt att tro att partierna har sina väljare "som i en ask".
Jämför med Dansk folkparti. De var näst störst och spås nu åka ur folketinget.
Citera
2022-10-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Intressant.
Jag tror Moderaterna underskattat SD och trott att dom skulle bli en dörrmatta som V och nöja sig med någon liten reform om strängare asylpolitik.
Underligt nog har ju SD haft vettet att knipa käft under dessa samtal, t om glappkäften Björn Söder.
Jag är faktiskt impad.

Återstår att se om SD lyckas ha full kontroll på hela sin riksdagsgrupp under hela mandatperioden,som till största delen kommer att tvingas tillbringas i svår ekonomisk situation.
Historien förskräcker gällande detta och SD.Någon ny Petzäll eller halvcrazy svärmor kommer inte partiet att tåla framgent.
De dagarna är över.
Citera
2022-10-13, 14:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Intressant.
Jag är faktiskt impad.
Ja, det kan naturligtvis vara förhandlingstaktiskt. Det skulle inte ens förvåna mig om L och SD spelar under täcket och pressar den stackars Kristersson in i det sista...
Citera
2022-10-13, 14:12
Medlem
Soterns avatar
Jag säger som jag sagt länge. Det slutar med en SM-regering.
Citera
2022-10-13, 14:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
(låst artikel)

Intressant, hoppas L sabbar ännu en moderatregering som efter förra valet. Rätt åt alla moderater som stödröstade på L. Mot extra val och ett L på 1,5 % samt ett SD på 22 %!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in