2022-10-13, 10:32
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2215
Ehm, alltså. Det här med ironi va...

Nyfiken på er som har koll på vad som avfyrats och vad som skjutits ned, var hittar ni siffrorna? Finns det någon trovärdig som löpande uppdaterar sådan statistik?

Läste du länken han postade och påstod att det var ett humant krig. Jag förstår i vart fall inte det resonemanget. Men det kanske du gör?
Citera
2022-10-13, 10:34
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det är det sannolika. Hela detta krig är idiotiskt. Steg för steg eskalerar vi mot utplåning.

Det är också vansinnigt att skicka hangarfartyg mot ett land som just avfyrat kärnvapen mot sin fiende som utgångspunkt. Risken är enorm. Då får man titta på rewarden.

Rewarden är att stötta ett redan nukat Ukraina. Är det värt det? De flesta som inte grävt sig ner i dagliga rapporter om hjältemodiga ukrainier, skrivet av spin doctors, tycker nog inte det.

Vi kom fram till det redan igår att du varken vet hur man bekämpar hangarstridsgrupper eller hur man använder stealthbombare Måste vi korrigera allt detta nonsens idag igen ? Sedan måste du vara dum på riktigt om du tror att Ryssland skulle ens angripa en hangarstridsgrupp publikt och offentligt då det vore en direkt krigshandling mot USA och Nato ( Nato blir aktiverat och involverat eftersom det återigen är Ryssland som är aggressor )

Ryssland är inmålat i ett hörn av Putin och hans vänner . De kan inte använda taktiska kärnvapen för då får de ett svar och de kan inte vinna på slagfältet utan att använda taktiska kärnvapen. Skulle de dessutom svara på ett eventuellt angrepp så begår de en krigshandling och vips har Nato casus belli .

Ryssland har två vägar att gå Att kapitulera villkorslöst eller att få bögstryk . De får bögstryk vid en kärnvapen utväxling också för övrigt
Citera
2022-10-13, 10:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2215
Ehm, alltså. Det här med ironi va...

Nyfiken på er som har koll på vad som avfyrats och vad som skjutits ned, var hittar ni siffrorna? Finns det någon trovärdig som löpande uppdaterar sådan statistik?
Statistik vet jag inte. Jag brukar använda den här. https://liveuamap.com/
Den visar mycket om vad som händer, men inte allt. Men har länkar till källan. Sen får man förstås ta allt med en nypa salt när det gäller ett krig. Men jag anser nog att det mesta är trovärdigt, om inte allt.
Citera
2022-10-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ryssland har angripit 40 mål i Ukraina under natten, inga skadade eller döda har rapporterats. Det kan man väl kalla för ett humant krig?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3E4LLL/byggnad-attackerad-i-kiev

Tyder mest på desperation. När kriget inte går bra så skjuter man på vad som helst i förhoppningen att få nån form av effekt.
Citera
2022-10-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Undviker att gå in den här desinformationstråden, men skämtar du eller? Varför ljuger du om att Avdeevka var bombat av ryska trupper, vet du ens var det ligger på kartan? Ofattbart att det finns clowner som sprider lögner så friskt. Haha Människorna där är proryssar som inte vill ha något med Kiev-regimen att göra efter de har beskjutits sedan 2014. Ryssar beskjuter östra ukraina lika mycket som västra ukraina besköt sig själva i måndags. Dvs rena påhitt av proukrainare om att Ryssland skulle beskjuta sina egna proryssar och nytt ryskt territorium, är folk så jävla dumma att de tror det eller är folk avlönade.

Här är den händelsen, ännu en medveten attack mot civila från AFU. Länk till den största lokala gruppen för Donetsk med omnejd. Lokalborna har koll på vilka det är som beskjuter dem till skillnad från troll på nätet som för vidare ukrainas lögner. https://t.me/chp_donetsk_vz/33664
Men det var bara ukrainarna som dödade några ryssar i Östra Ukraina, så ni kan somna om & ta er medicin. NATO troll/rysshatare brukar väl inte bry sig om dåd där proryssar blir dödade vilket har pågått under 8 år i exakt samma område. Och ja det är synd om dem, det ukronazis har gjort mot dem sedan 2014.

Donbassbor är samma människor som jublade högt i måndags när Ryssland gav igen för Krimbron mm. Korkade jävlar här alltså.
https://t.me/chp_donetsk_vz/33436
https://t.me/chp_donetsk_vz/33426
Ännu en efterbliven kremlinist. Du får tycka vad du vill och länka till hur många av Kremls propagandakampanjer du vill, men Ryssland har förlorat kriget resten är bara en fråga om tid. Efter Rysslands upprepade terrorbombningar finns INGA ryssvänliga ukrainare. Varför tillåter barnamördare v.puttin att det sitter öppna nazister i ryska duman?
Citera
2022-10-13, 10:40
Medlem
Putin klarar inte sitt lands situation - han söker support hos Kazak - men vill inte Kazak bryta sig fria?

Ryssland bombar Kiev - svaret på detta är inte att döda en o annan ryss i Ukraina utan döda ryssar
elverk fabriker parlament etc i Moskva.

Putin: Om Ukraina släpps in i NATO blir det WW3 - varför Nato är bara ord o papperslapp.

Jag vill se WW3 nuuu - så vi blir av med allt snackballetugg en gång för alla
Citera
2022-10-13, 10:41
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Enligt rysk tv ska bombardemanget fortsätta dagligen i 2-5 veckor och då kan det bli jobbigt för Ukraina
Det kan de inte, de har inte nog med missiler.
Första dygnet var det nästan 100 attacker nu är de nere på 40, om en vecka kommer det vara väldigt få.
Citera
2022-10-13, 10:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Vi kom fram till det redan igår att du varken vet hur man bekämpar hangarstridsgrupper eller hur man använder stealthbombare Måste vi korrigera allt detta nonsens idag igen ? Sedan måste du vara dum på riktigt om du tror att Ryssland skulle ens angripa en hangarstridsgrupp publikt och offentligt då det vore en direkt krigshandling mot USA och Nato ( Nato blir aktiverat och involverat eftersom det återigen är Ryssland som är aggressor )

Ryssland är inmålat i ett hörn av Putin och hans vänner . De kan inte använda taktiska kärnvapen för då får de ett svar och de kan inte vinna på slagfältet utan att använda taktiska kärnvapen. Skulle de dessutom svara på ett eventuellt angrepp så begår de en krigshandling och vips har Nato casus belli .

Ryssland har två vägar att gå Att kapitulera villkorslöst eller att få bögstryk . De får bögstryk vid en kärnvapen utväxling också för övrigt

Jag vet hur man använder stealthbombarre. Jag skrev att det var ett taffligt exempel i samma post. Du är däremot bara intresserad av att tolka den som inte håller med dig som så dum som möjligt, så att du har en chans att vinna en argumentation mot din icke-existerande dumma motståndare. Läs vad jag skrev istället och svara på det.

Och ja, jag vidhåller att risken är extremt stor att Ryssland försvarar sig med kärnvapen om de blir angripna av hangarfartyg. Vinner hangarfartygen? Kan inte uteslutas. Vad är ditt bästa argument mot att hangarfartygen är immuna? Är det ens bra om hangarfartygen vinner? Eller betyder det att de får ett strategiskt kärnvapen på sig istället?
Citera
2022-10-13, 10:43
Medlem
Reimers avatar
Tröttsamma hot från Kreml igen, det blir inget slut på detta förrän Ryssland har upphört att existera i sin nuvarande form.

Citat:
Kreml: Natomedlemskap för Ukraina leder till tredje världskrig

Ukraina hoppas bli ny Nato-medlem efter Sverige och Finland. Det skulle kunna resultera i ett tredje världskrig, varnar Kreml.

Det är Alexander Venediktov, högt uppsatt medlem i Rysslands nationella säkerhetsråd som utfärdar varningen i en intervju med den ryska nyhetsbyrån Tass.

– Kiev är väl medvetet om att ett sådant steg innebär en garanterad eskalering mot ett tredje världskrig. Det är tydligen vad de räknar med, att skapa ett informationsbrus och dra uppmärksamheten mot sig själva.

Venediktov upprepade också vad ryska ledare sagt sedan länge, att väst ”spelar en direkt roll i konflikten”.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
2022-10-13, 10:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Ytterligare en rysk SPG (4:e på två dagar) parkerad väl synlig blir förintad genom direktträff med artilleri (Excalibur?).
https://twitter.com/uaweapons/status/1580293031848132608?s=46&t=GPOG92Wg5ptXvPtEeGXEcA
Notera den springande brinnande soldaten i slutet. Han kan väl inte suttit i?!

Jag undrar om man använder enbart artilleriradar för att hitta koordinaterna för granaten, eller om drönaren möter in detta. Såvitt jag förstår är Excalibur ”halv-smart” och styr mot en given punkt, inte med målsökare*.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/M982_Excalibur

Min gissning är att drönaren är a och o här, och i så fall är det galenskap av ryssarna att gruppera utan maskering.

—————
Edit:
*) Jag ser att det finns en Excalibur ’Increment III’ med ATM (målsökare), och det är kanske vad som händer här? Oavsett så är det en dålig idé för SPG-besättningarna att gruppera som de gör. Antingen skall de maskerra sig, eller så måste de röra sig efter avfyrning. Det de håller på med funkar inte om UAF ha Excalibur a $68 000 styck.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-13 kl. 11:26.
Citera
2022-10-13, 10:44
Medlem
En rysk övning, inte lätt med militära fordon när man är superbakis. Det ser ut som han som kördes över kom på fötter igen.

https://twitter.com/AgrippaUKR/status/1580282487041032192
Citera
2022-10-13, 10:45
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag vet hur man använder stealthbombarre. Jag skrev att det var ett taffligt exempel i samma post. Du är däremot bara intresserad av att tolka den som inte håller med dig som så dum som möjligt, så att du har en chans att vinna en argumentation mot din icke-existerande dumma motståndare. Läs vad jag skrev istället och svara på det.

Och ja, jag vidhåller att risken är extremt stor att Ryssland försvarar sig med kärnvapen om de blir angripna av hangarfartyg. Vinner hangarfartygen? Kan inte uteslutas. Vad är ditt bästa argument mot att hangarfartygen är immuna? Är det ens bra om hangarfartygen vinner? Eller betyder det att de får ett strategiskt kärnvapen på sig istället?

Hangarfartygen är immuna just för att det skulle ge USA och Nato casus belli . Vad förstår du inte ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in