2022-10-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Oftast så tjänar företag pengar. Dessa pengar sparar man rimligtvis och använder när de behövs. Jag har inget behov av en fet lön så jag skulle förmodligen ha så det räcker och blir över.

Hyresvärden tjänar pengar på att hyresgäster betalar hyran. Är det dessa pengar som används för att betala elen så är det hyresgästerna som betalar för elen genom sin hyra.
Citera
2022-10-12, 10:49
Medlem
-
Senast redigerad av uberstar 2022-10-12 kl. 11:29.
Citera
2022-10-12, 10:51
Bannlyst
Fransmännen började förstå. Och när svenskarna blir klokare?:

The Minister of the Economy notably criticized the United States for selling their LNG "four times the price at which" they sell it to American suppliers.
While the sanctions against Russia since the invasion of Ukraine are disrupting world trade, Bruno Le Maire said on Monday he feared a strengthening of the economic power of the United States to the detriment of Europe.
"There is no question of us allowing the conflict in Ukraine to result in American economic domination and European weakening", declared the Minister of Economy in the National Assembly, insisting on the need to "find relations more balanced economies on the energy issue between our American allies and the European continent".

https://www.bfmtv.com/economie/entreprises/energie/ukraine-le-maire-ne-veut-pas-que-le-conflit-se-solde-par-une-domination-economique-americaine_AV-202 210110418.html
Citera
2022-10-12, 11:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tydligen har man inte möjlighet att välja elleverantör när man bor hos Wallenstan och de har dessutom bestämt att det ska vara bundet elpris. Detta kan väl ändå inte vara vanligt för hyreslägenheter?

Det är så dumt och märkligt att jag först inte trodde det stämde! Förutsatte att höjningen bara avsåg elen till trappbelysning, hissar och tvättstugor, men icke!

"När man bor hos dem har man inte möjlighet att välja elleverantör själv, utan man måste ta det som erbjuds. Detta året har hyresgästerna haft ett elpris på 40 öre per kilowattimme, som kommer att höjas vid årsskiftet, skriver Aftonbladet."
Dock verkar det vara en stor fördel för hyresgästerna. Wallenstam har lyckas få ned elpriset för sina hyresgäster. Långt under vad en enskild klarar.

Jag har ställt frågan vem som ger ett bättre pris, men det är 0 personer av de som klagat som kan leverera när de blir synade. Verkar bara vara svammelmakare som deliriumyrar.

Skribenten jeff.beck skrev att det bästa han kunde hitta var 433 öre/kWh. Dvs mycket högre än vad Wallenstam ordnar. Och ingen har kunnat hitta någon bättre åt honom.

Och trots att Wallenstam verkar kunna leverera en bra bit under marknadspris till sina hyresgäster, så kommer Nordkorea-kommunisterna i forumet och yrar om att Wallenstam har gjort påslag.
Citera
2022-10-12, 11:03
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag har inte sagt att jag gillar att hyresvärdar tar lån, de kan vara lika ansvarslösa som vanliga privatpersoner. Vad är din poäng egentligen?

Hur tänker du att man ska finansiera fastighetsköp då? Redan ha pengar eller?
Citera
2022-10-12, 11:11
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Vad tror du Sverige vinner på att införa marknadshyror? På vilket sätt gynnar det svensk ekonomi?

Varför ska allt annat ha en öppen marknad när hyrorna inte har det? Varför har vi inte pristak på vatten, livsmedel, energi? Alla är idag helt avgörande för att överleva.
Citera
2022-10-12, 11:20
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Det gäller oavsett boendeform. I synnerhet om du bor i kåk. Men ja snittet bland hyresgäster är nog lågt sparande och ännu färre som investerar. Fördel för oss som gör det dock för det är med hjälp av "fattiga" hyresgäster som vi kan behålla låga hyror

Joo men oftast så blir ju en bostadsrätt dyrare i månaden med ränta och amortering och det är just den skillnaden man skulle kunna investera. Dock gäller det ju som sagt att hyresrätten är en del billigare än bostadsrätten i månaden och det är väl inte alltid fallet.
Citera
2022-10-12, 12:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dock verkar det vara en stor fördel för hyresgästerna. Wallenstam har lyckas få ned elpriset för sina hyresgäster. Långt under vad en enskild klarar.

Jag har ställt frågan vem som ger ett bättre pris, men det är 0 personer av de som klagat som kan leverera när de blir synade. Verkar bara vara svammelmakare som deliriumyrar.

Skribenten jeff.beck skrev att det bästa han kunde hitta var 433 öre/kWh. Dvs mycket högre än vad Wallenstam ordnar. Och ingen har kunnat hitta någon bättre åt honom.

Och trots att Wallenstam verkar kunna leverera en bra bit under marknadspris till sina hyresgäster, så kommer Nordkorea-kommunisterna i forumet och yrar om att Wallenstam har gjort påslag.

Ja Wallenstam tjänar garanterat några kronor på dealen och hyresgästerna sparar garanterat några kronor, win - win således men det sticker i ögonen på vänstern att privatpersoner kan tjäna pengar på att folk behöver bostäder!.

Tack för ditt inlägg.
Citera
2022-10-12, 12:56
Medlem
Homo-fils avatar
Så vad vi talar om är alltså idioter som köper en bodskapsrätt?

Varför är det du I TS tal om hyresgäster?

Skyll er själva om ni "köper" en del av en byggnad.
Citera
2022-10-12, 13:13
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Vad är problemet? Trodde verkligen hyresgäster att de inte skulle behöva betala på samma sätt som alla andra när priset på el gått upp?

Problemet är att en hyreshöjning inte kommer att sänkas efter att elpriserna stabiliseras.

Edit: ser nu att det är mer fokus på själva elpriset än hyran, den kanske är lättare att ändra på.
Senast redigerad av davetheslave 2022-10-12 kl. 13:15.
Citera
2022-10-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Ja, visst, alla påverkas förr eller senare av högre elpriser, mer eller mindre. Hur länge de nu håller i sig. Själv har jag bundet lågt elpris i fem år, två år kvar, på Wallenstams nuvarande nivå. Eftersom jag har kallhyra planerar jag att flytta om elpriserna håller i sig, och helst då till lägenhet som har annan uppvärmningsform än direktverkande el, med eller utan kallhyra. Min poäng var dock att Wallenstams hyresgäster påverkas på ett väldigt speciellt sätt, bortom deras kontroll.

Japp - Men det har de å andra sidan varit medvetna om när de flyttade in och har väl varit medvetna om under all tid man bott där.
Kan ju inte komma som en chock.

Wallenstam kan såklart inte trolla med elpriserna så får man 3:- / kWh någon annanstans får man det väl hos Wallenstam också. Tycker hyresgästerna gnäller rätt mycket för ingenting faktiskt.
Citera
2022-10-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Jag kan också köpa porsche men jag har mina pengar på börsen, som jag kan sälja när som helst om jag vill.. kan du?

Din bostad har alltså gått ner 500 000 innan skiten ens har träffat fläkten? Om 2 år kanske du får den såld för 3 miljoner

Du köpte ju din nya brf till överpris så hur kan du säga att du bott gratis? För ni lånetorskar måste väl ändå ha kommit till insikt att ni köpt övervärderat, ni måste väl ändå ha kommit till den insikten?
Jag köpte min bfr för 2 millar så då kan ju räkna utvecklingen på den din hyresmupp. Börsen lämnade jag för ett par år sedan med bra vinst. Skönt att börsen gått ner 30% i år 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in