2022-10-11, 18:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det är helt klart en upptrappning av kriget vi ser så nu ligger Ukraina risigt till. Zelenskys dagar är räknade så han kommer säkert försöka fly innan veckan är slut.

Denna attack har förberetts sedan början på månaden så Ryssland har inte kapacitet att genomföra detta särskilt ofta. Deras lager av långdistansrobotar minskar också stadigt, det är därför de köper iranska drönare.
Citera
2022-10-11, 18:25
Medlem
leachs avatar
Fina filmer, tyvärr inga dödade pissryssar synliga i filmerna.

First-person footage of a river crossing by Ukrainian soldiers on a BMP-1 in Kherson region.
You can see how difficult such maneuvers can be in this area an operator drives past a destroyed HMMWV and KrAZ-255B pontoon bridge layer severely shredded by shrapnel.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1579867388736319488

POV: An inside view of a Ukrainian "BTR-3" armored personnel carrier on the offensive
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1579869114507874304
Citera
2022-10-11, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag menar att kriget provocerats fram av krafter som vill åt Rysslands naturtillgångar. Putin stoppade Jeltsins utförsäljningar till utländska intressen, och det kan inte tillåtas. Då måste Ryssland erövras med våld.

Du menar Putins naturtillgångar?
Medel-Ivan ser aldrig röken av några pengar som dessa rikedomar påstås ge alla Uralnegrer...
Citera
2022-10-11, 18:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Vi i väst är ju lite besvärade över Putins kärnvapenhot, så varför säger så, när det är Putin som ideligen viftar med den flaggan.
Det läger som gör analyser gör det utifrån underrättelseuppgifter och andra militära experter, eller vad man vill kalla dem. De underrättelseuppgifter som sa att Ryssland skulle invadera, trots att Putin sa… ”nähädu.. det ska vi inte.”
Analysen har ju legat i linje av det man ser på slagfältet. Inget märkvärdigt med det.

De kanske tycker att de har en stor vapenproduktion.. men är den tillräckligt stor?
De kanske har många reservister… men är de tillräckligt stridsdugliga och motiverade?

Såklart många i Ryssland är less på väst efter alla år av propaganda som Kreml har byggt upp.

Jag tror så här.. Putin börjar tappa det i Ukraina, vilket skulle betyda ett dåligt förhandlingsläge.
Nu genomför han rena terrorbombningar i tron att balansen ska återställas.
Men jag tror han har fel.
Han blir bara mer isolerad och och avskydd och hamnar bara i ett sämre förhandlingsläge.

Det är förmodligen en reaktion som inte har att göra med själva situationen i Ukraina utan med media och opposition i Ryssland.

De måste visa sig aktiva efter att den fina fina bron har sprängts, eller så blir krigskonsumenter i Ryssland ledsna.

Jämför med BoB 1940.
Citera
2022-10-11, 18:29
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, så missiler som landar nära centralstationen, nära universitetet, nära utbildningsministeriet och på en glasbro vid stranden har i syfte att slå ut el, vatten och mobilnät? Universitetet har fullt av studenter på morgonen. Centralstationen fullt med passagerare. Centrum är fullt med människor på väg till jobbet. De hade självklart kunna skjuta dessa missiler kl 3 på natten. De hade träffat precis samma mål men mindre antal människor hade kommit till skada. Syftet är självklart terror.

Lite klassisk whataboutism. Vi diskuterar Kyiv nu. Håll dig till det.
Om de platserna nu var målen så var resultatet av "terrorbombningen" urusel. De döda borde räknas i tusentals och inte i tiotals. Lite märkligt att ryssarna säger att de träffat varje utsett mål med sina missiler. Men det är säkert bara propaganda.
Citera
2022-10-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
jag tror inte jag skrev att man skulle dela upp agendan. Jag menar bara att faktuella argument (är varan billig? har den rätt karakteristika?) väger för mig 10 gånger tyngre än själva situationen (är det någon som försöker sälja detta till mig). Naturligtvis är det en förenkling, kanske det bara är 6 gånger så mycket om vi skulle börja analysera mitt beteende.

Utilitarismen är vanlig när du ska värdera tillämpad naturvetenskap. Det handlar heller inte om hundradelar. Det kan lika gärna handla om fjärdedelar eller tusendelar, eller som i exemplet ovan, tiondelar. Men djupare diskussion om det är offtopic här.

Det är som sagt inte "bisarrt" att "dela upp risken för kärnvapenkrig" (vad betyder det ens). Det är helt etablerat att estimera risken för olika scenarier. Om du jobbat med naturvetenskap och hållt dig ajour hade du nog sett det ibland. Det har sina styrkor och svagheter.
Det här skulle jag kunna utveckla i oändlighet men vi stoppar där då det är extremt långt från ämnet.

Låt oss istället följa den ryska federationens resa mot kollapsen, det är mer spännande än en omöjlig uppdelning av ickestorheter i hundradelar.

Hur stor chans i procent tror du att det är för att Rysslands tjugotal regioner kommer att bli fria från sin ockupation?
Citera
2022-10-11, 18:34
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Ukrainas Head of the Armed Forces bär på en armband med nazist swastika symbolen. Zooma in.

https://twitter.com/CinC_AFU/status/1578083916296192000

Jag gissar på att fjärde riket lever fortfarande i gamla Khazaria. Samt här i Sverige bland alla tvättäkta rasbiologer.

Debunked. Det går bra nu.

https://fakenews.pl/en/general/no-valerii-zaluzhnyi-commander-in-chief-of-the-armed-forces-of-ukraine-does-not-wear-a-bracelet-with -a-swastika/

Du har en viking som avatar! Nazist!
På den nivån är du ungefär.
Citera
2022-10-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ukraina behöver minst 1 miljon 155mm kommande halvår.
Det är ett reellt problem att lyckas förse dem med detta.
USA letar nya tillverkare, framförallt i USA och Kanada, som kan börja tillverka minst 12 tusen 155mm i månaden.
Det kommer rampas. Frågan är hur snabbt det kommer gå och om brist kommer kunna undvikas.

Som sagt, finns en del utmaningar. Läste för ett tag sen att Ukraina förbrukade ca 5000 projektiler per dag. Det går att jämföra med att USA totalt tänkt beställa 29 000st för 2023, det var alltså innan man räkna med behovet i Ukraina.
Citera
2022-10-11, 18:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Om de platserna nu var målen så var resultatet av "terrorbombningen" urusel. De döda borde räknas i tusentals och inte i tiotals. Lite märkligt att ryssarna säger att de träffat varje utsett mål med sina missiler. Men det är säkert bara propaganda.
Tusentals efter 4st missiler? Tror du överskattar vapeneffekten hos dessa. Det är ett vanligt företeende bland ryssar.

Det snackades tidigt om i kriget att Ryska "bombplan" kunde bomba hela Ukraina åt helvete. Stämde du in i den kören?
Citera
2022-10-11, 18:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Han är väl serb som alla andra kränkta ryssälskare här. Du vet att serberna har svårt att släppa när USA/NATO förnedrade dem, de har lite svårt med sin självbild nuförtiden.
Det är priset man får betala när man fyller bussar med barn och kör iväg och mördar dem allihop.
Jag har en kompis som var FN-soldat på den tiden och det är inte kul att höra hans historier om serberna alltså..
Citera
2022-10-11, 18:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Men ukrainare är oxå slaver. Hur får du ihop den rasismen?

Det är en rasism som inte hänger ihop med din definition.

En nationalism som återgår på imperiet och kyrkan, där nazismen och rasismen blir en nationsskapande kraft och där tanken är att ett gemensamt folk slutligen skall skapas under kejsarkronan.

Jämför med USA och deras nationsbygge, som också ibland ter sig löjligt för andra.
Citera
2022-10-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Debunked. Det går bra nu.

https://fakenews.pl/en/general/no-valerii-zaluzhnyi-commander-in-chief-of-the-armed-forces-of-ukraine-does-not-wear-a-bracelet-with -a-swastika/

Du har en viking som avatar! Nazist!
På den nivån är du ungefär.

Ganska konstigt att propagandisterna i Kreml inte förstår hur märklig den här nazist-retoriken är för normala människor. Alla i väst fattar att det inte finns några betydande antal av nazister i Ukraina. Att försöka marknadsföra Rysslands anfallskrig mot Ukraina som en kamp mot nazister kanske fungerar för den inhemska publiken, men funkar fruktansvärt illa utanför kretsen av vodkamissbrukande mongolättligar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in