2022-10-11, 17:58
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Ryssarna föredrar att böga i fält verkar det som.

Har du kvar länken till bögeriet och fårknullandet?
Söker men hittar inte. Vill spara för eftervärlden.
Citera
2022-10-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är bra att de pratar om det och också lägger fram en plan på hur de ska lösa det. Enligt din artikel.

Jo det är de såklart.. men frågan är om det kanske inte är försent. Särskilt om det eskalerar. Alla länder i Nato måste ju också ha kapacitet att försvara sig själva också och inte enbart förlita sig på Nato.
Citera
2022-10-11, 17:59
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Ja, det har de. Angrips Belarus av Polen, så ska Ryssland, enligt deras avtal hjälpa Minsk med att bekämpa sidan som attackerar.

Ja jo Ryssland skulle försvara Ukraina också

Tror inte Ryssland är så sugen på att attackera ett Natoland över Vitryssland just nu faktiskt. Något säger mig att han är ganska upptagen redan

Sedan så borde Putin vara mycket väl medveten om den vitryska oppositionen ? Eller kanske han verkligen vill ha ett Armageddon . Vem vet Putin och hans entourage kanske är just så korkade ?

Fortsätter Putin i den här takten förlorar han både Vitryssland och Königsberg och då lär resten av potemkinkullisen falla ännu snabbare .
Citera
2022-10-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ett sätt att bli mer konkret. Bättre det än att vara helt fyrkantig och säga "jag bryr mig aldrig om någon är säljare eller bara ger mig råd". Du kan också tänka tillbaka på tidigare gånger du har trott något och förutsagt det. Om du sagt "det är 75% chans att x händer" 4 gånger och det inte hänt en enda gång, så lär du dig själv att du inte har rätt så ofta som du tror. Många "fegar" dock och säger "det skulle inte förvåna mig om blabla händer". De får aldrig feedback på sitt tänkande. även om de inte har rätt en enda gång i sitt liv.

Det är alltså inte bara jag som tänker så, om du ser rapporter i underrättelsevärlden och finansvärlden (t ex inom läkemedelsvärlden) så ger de också ofta sådana analyser. "det är x% risk för recession", "det är 25% chans att bla bla börjar säljas på marknaden".

Naturligtvis kan du komma in i gränsdragningsproblematiker och "cut-offs". Det problemet har alla. Och det gäller att förstå att det finns en felmarginal runt varje analys. Personligen tycker jag ofta aha-upplevelserna kommer när man ser vilken storleksordning något befinner sig i. Innan man har tänkt genom något kan man intuitivt ha föreställt sig att något inte kan hända. Men efter att ha tänkt, gjort ett "scenarioträd" och analyserat så kan man inse att det händer 1 gång av 10. Så kan man börja fundera på vad för "vinst" man kräver för att ta en viss risk.

Ett enkelt exempel: Anta att det är 1% risk för kärnvapenkrig och 100 miljoner människor i så fall dör. Det är riskjusterat 1 miljon människor. Det betyder att om man tar risken för kärnvapenkrig så ska man kunna rädda 1 miljon människors liv, med 100% säkerhet. Det är inte självklart för många innan de börjar tänka på det. Sen kan du fundera på om slutsatsen ändrar sig vid 3%, vid 0.33%, osv.

Som sagt, det är alltså inte bara jag som tänker så här. Det är vanligt i risk management, health economics m.m. Men det är ett väldigt utilitaristiskt sätt att tänka.
Då jag inte baserar min verklighet på marxisten Peter Singers vurm för utilitarism utan baserar min verklighet på naturvetenskapen, anser jag det löjligt att använda procent på något som inte går att dela upp i hundradelar.
Att då dela upp risken för kärnvapenkrig, eller ”agendor” för den delen, blir ju fullkomligt bissart.

Hur ska du kunna dela upp en ”agenda” i hundradelar? För mig ser det bara pretentiöst och okunnigt ut, och definitivt inte mer konkret, snarare nonsens.
Citera
2022-10-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi får väl se om det är bättre än S300 som används annars blir det svårt att sälja fler av dom. Men tyskarna bryr väl sig inte längre då makten mot folkets vilja avindustraliserar landet.

S-300 är skräp från sovjettiden, duger endast till att skjuta ner passagerarplan (vilket vi sett Ryssland göra tidigare). T.om. Ryssarna själva har börjat inse att den inte duger till något, och använder den nu mest till att beskjuta landmål, som lekparker etc.

IRIS-T är state-of-the art tysk ingenjörskonst, tänk en Mercedes C63 AMG jämfört med en Lada Niva så fattar du hur körda Ryssarna är.
Citera
2022-10-11, 18:01
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Hur vet du att Ryssland trodde att Ukraina skulle falla på några dagar?
Jag tror det är västpropaganda som har blivit en sanning.
Om man upprepar något tillräckligt många gånger…
Jå ro så att, hmm. Jobbigt när sanningen knackar på?
Citera
2022-10-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja jo Ryssland skulle försvara Ukraina också

Tror inte Ryssland är så sugen på att attackera ett Natoland över Vitryssland just nu faktiskt. Något säger mig att han är ganska upptagen redan

Sedan så borde Putin vara mycket väl medveten om den vitryska oppositionen ? Eller kanske han verkligen vill ha ett Armageddon . Vem vet Putin och hans entourage kanske är just så korkade ?

Fortsätter Putin i den här takten förlorar han både Vitryssland och Königsberg och då lär resten av potemkinkullisen falla ännu snabbare .

Kaliningrad kommer annekteras av Tjeckien ju! Enligt en omröstning så vill 90% av befolkningen där tillhöra Tjeckien, och inte Ryssland
Citera
2022-10-11, 18:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monarkiknullaren
ukrainas armé är fem gånge fler än trupperna som ryssland har skickat dit hittills.

Ja. Den ryska armén har krympt kraftigt pga Ukrainas ständiga slaktande av ryska soldater. Det är få levande och funktionsdugliga ryska soldater kvar av den första invasionsarmén. En stor del av Rysslands professionella armé är helt utraderad.

Men vi får se nu vad den andra invasionsarmén, som består av tvångsinkallade omotiverade mobiliserade kan göra. Putin kompenserar visserligen med ett större antal, men vi får se om det räcker.
Citera
2022-10-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Jag tror man har bättre överlevnadschanser dagtid än nattetid. Kl 08.30 är man i regel påklädd och har ätit frukost. Sen blir samhället mer paralyserat om el, vatten och mobilnät slutar fungera på morgonen. En viss chockeffekt. Det finns en avsikt och orsak till allt och även om du tror att ryssarna skjuter på slumpvisa mål närsom, så får du berätta för mig vad den logiken är.

Vad gäller precision och civila mål antar jag att du skrek rätt ut när USA angrep Irak. Eller när NATO angrep Jugoslavien. Kanske inte lika intressant att börja yvas om missiler som inte träffar sina mål då.

Vad har du att säga om precisionen av västvapnen som ideligen träffar rysspacket längs frontlinjen?
Citera
2022-10-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Det har blivit ett begrepp, detta. Vem var det som sa "Vi ska ta Kiev på tre dagar !" ? Det lär ha kommit från den ryska militären (ett rykte säger att Putin sa det i ett enskilt samtal till den kinesiske ledaren- Chi), för att sedan upprepas av flera ryska propagandister på ett tidigt stadium. Bland andra Margarita Simonjan sa "två eller tre dagar". Vladimir Solovjev sa bestämt:"Vi kommer att ta Kiev !" och såg ut som om han menade tre dagar. Men han uttryckte sig senare i mer försiktiga ordalag.

Nu är det kanske västpropaganda, men från början var det definitivt rysspropaganda.
-

Jo.

denna publicerades i rysk statsmedia , men plockades hastigt ner från de större rysspublikationerna.

https://uz.sputniknews.ru/20220226/nastuplenie-rossii-i-novogo-mira-22994815.html

Google översatt
Citera
2022-10-11, 18:06
Medlem
Vänta nu, så IRIS-T är ett system som inte ens tyska militären har börjat använda än??.. Alltså Tyskland ger sitt nyaste system till Ukraina. Då väntar jag med spänning på att se Patriots och THAADs levererade
Citera
2022-10-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Vad har du att säga om precisionen av västvapnen som ideligen träffar rysspacket längs frontlinjen?

Roliga är att HIMARS är tillhört typ B-sorteringen bland västvapenen, och ändå får Ryssarna sån otrolig pisk av den. Deras luftvärn klarar inte alls av att hantera den, och man saknar bra underrättelser för att lokalisera och förstöra dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in