2022-10-11, 16:08
Medlem
Stones avatar
Det kommer bli ett sånt jävla meltdown hos media likt när Trump vann över Killary Clinton. De lever i en sån jävla fantasivärld. Eftersom vi aldrig får Rysslands kännares bild av detta krig så kan den Eva sidan ensidigt köra sin propaganda à la Paasikivi. Vi får väl se när detta sker. I studio ett verkar de förvånade över att Ryssland bombar ukrainsk infrastruktur.
Citera
2022-10-11, 16:08
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukrainarna kommer inte att sluta att strida för att rädda sina barn från döden för att någon förlorar en femkamp. Zelensky kan inte få ukrainska armén att lägga ned vapnen, den makten har han inte.

Jag hoppas du ändå förstår att jag var skämtsam? Men du kanske dubbelskämtar genom att låtsas inte förstå det?
Citera
2022-10-11, 16:09
Medlem
mobeltasss avatar
Jag säger bara det….
Vad säger Putins fans här inne?
Har Putin fortfarande något att kämpa för?

Citat:
”…Politicos Jamie Dettmer skriver i en analyserande text att Putin hade full kontroll över sitt land – sedan invaderade han Ukraina. Det militära misslyckandet har renderat aldrig tidigare skådad offentlig kritik från den ryska eliten och högt uppsatta ryssar positionerar sig nu inför en framtid utan Putin, enligt Dettmer.”

https://omni.se/analyser-putin-intrangd-i-horn-men-tvingas-eskalera/a/onW0JV
Citera
2022-10-11, 16:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där är väl egentligen en ganska bra idé. Omedelbar vapenvila utefter de rådande fronterna. Putin skulle antagligen gå med på det eftersom han behöver en omedelbar prestigevinst och om han behåller kontrollen över de ockuperade områdena så kan han sälja det till ryssarna som en seger och ett försvar av de ryska landsmännen.

Men eftersom det är en nominell seger för Ryssland kan man kräva mycket i gengäld. Framförallt kommer ju inga sanktioner försvinna. Vilket betyder att Ryssland sakta men säkert kommer att sjunka ned i obetydlighet och aldrig mer vara ett hot mot någon. Detta kan man formulera i stil med att "sanktionerna hävs när östra Ukrainas permanenta status har avgjorts". Vilket betyder att sanktionerna kommer vara kvar för evigt.

Det här borde fortfarande vara ett ganska attraktivt erbjudande för Putin vilket betyder att man kan kräva ytterligare eftergifter. Jag tänker framförallt på skadestånd. Att bara kräva skadestånd rakt av kan bli knivigt men en variant borde vara att Ryssland skruvar på alla gaskranar för fullt och skänker bort gas till Europa. Det är ingen förlust för Ryssland eftersom de ändå bränner upp överskottsgas just nu och för att lura den ryska allmänheten kan man skriva så komplicerade avtal att det aldrig framgår att gasen skänks bort utan att den ryska propagandan kan utmåla det som att Europa kapitulerat och börjat importera rysk gas igen. Pengarna som Europa sparar på detta (tiotals miljarder euro med tidigare gaspriser, antagligen hundratals miljarder euro med nuvarande) kan skänkas oavkortat till Ukraina som på det viset får stora resurser till sin återuppbyggnad.

Oavsett detaljerna så är den generella principen inte fel som grund för en omedelbar vapenvila. Ryssland, den i allt väsentligt svagare parten, får prestige och en väg ut som räddar äran hos landet och framförallt dess president. Västvärlden, den starkare parten, tar på sig en nominell förlust men försäkrar sig om långsiktig hegemoni och relegering av Ryssland till andrarangsnationerna. Ukraina får äta en del ödmjukhetspaj men kan blidkas genom stora mängder skadestånd/bistånd, ett snabbspår in i EU och ett vagt löfte om en odefinierad framtida återförening med sina östra provinser. Jag tror det skulle kunna fungera, särskilt om man kan få med amerikanerna och kineserna ombord (som båda har en del att vinna på det och inte särskilt mycket att förlora).

Du nämner fördelarna för "väst" och Ryssland, men vad är fördelen för Ukraina att förlora delar av sitt land så att miljontals människor aldrig kan återvända hem? Speciellt i ett läge när den ockuperade delen ständigt krymper.
Citera
2022-10-11, 16:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag hoppas du ändå förstår att jag var skämtsam? Men du kanske dubbelskämtar genom att låtsas inte förstå det?

Jaha, ja jag är nog dålig på att förstå skämt ibland.
Citera
2022-10-11, 16:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Väst och Ukraina är utan tvekan de som står för mest desinformation och propaganda i detta krig.

Jag dör av skratt... Det där var nog det mest galna jag läst i år...

Nej. Det är Ryssland som står för mest desinformation och propaganda. I stort sett allt de säger är lögner. Och det gäller alla nivåer av det ryska samhället och deras medhjälpare. Putin. Lavrov. Regeringen. Försvarsministeriet. Rysk statlig media. Ryska trollkanaler på internet.

Allting går ut på en enda sak: att ljuga. Och att ljuga mycket.

Problemet är så utbrett att vissa ryska höjdare själva klagar över det ständiga ljugandet:

Citat:
"Stunned reactions keep coming in with respect to Ukraine reclaiming Lyman. Andrey Gurulyov, former deputy commander of Russia's southern military district, said he couldn't explain the defeat. He blamed in on a system of lies, 'top to bottom' and was suddenly disconnected."

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1576410989104627712

Andrey Gurulyov (fd rysk militär/rysk befälhavare) menar att ryssarna ljuger så mycket att de även lurar sig själva. Och det är därför "specialoperationen" har gått snett.
Senast redigerad av -Info- 2022-10-11 kl. 16:13.
Citera
2022-10-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Det är fint hur du så tydligt sprider rysk propaganda.

Du säger ”gör fred med Ryssland”. Tänk att Ukraina är skogen och Ryssland är skogsbranden som härjar där.
Ska man släcka branden.. eller som här ”göra fred”, behöver man åtgärder som kan förhindra och stoppa branden.

Då måste man ju sätta stopp för Ryssland som här är branden. Eller hur?

Väst kommer och vattenbombar, medans Ryssland envist fortsätter med riktiga bomber.
Då behöver alltså Ryssland lämna Ukraina så de kan bli fred.

Ukraina har fått mer och mer anknytning till EU. Det är ju delvis därför Putin krigar där.
Varför kan han inte bara låta Ukraina vara?

Ryssland vill åt svarta havet med dess fyndigheter.
Det är bara att titta på kartan var de lägger fokus.
Det är min teori.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Jag säger bara det….
Vad säger Putins fans här inne?
Har Putin fortfarande något att kämpa för?

https://omni.se/analyser-putin-intrangd-i-horn-men-tvingas-eskalera/a/onW0JV

Tyvärr ger väl detta Putin allt att kämpa för. Hans enda sätt att återställa sin makt är att vinna kriget.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Det skickas redan enorma mängder vapen så om åtminstone ett land kan agera diplomatiskt skulle vara fördelaktigt enligt mig och kan ha fel

På något sätt måste det förstås finnas en dialog med Ryssland. Om de alla blir behandlade på samma sätt finns det inte längre lika stor mening för dem att störta Putin.

Det vanliga i en sådan situation är väl att det skapas ett antal syndabockar. Ett antal medverkande går alltid fria.

Men i nuet finns det ingen större anledning till att gå med på några gränsförändringar såvida inte Ukraina vill.

Faktum är att Ryssland var fullkomligt säkert redan före det att de gick in i Georgien och Ukraina med start... 2008 tror jag det var, men de använder NATOs expansion som ursäkter för massa tokigheter.

Det måste gå att sy ihop papper där det finns ett fritt Ukraina och där Ryssland kan säga att de har eliminerat hoten.

Om inte Ryssland vill gå med på sådant så är det tecken på att de måste ha ett imperium, eller inte längre förstå vilka de är.

Och då slutar allt kanske med ett 1945, men med Moskva i ruiner.
Citera
2022-10-11, 16:12
Medlem
Finska Yle har utrett hur påståendet att Ryssland transporterar kärnvapen med tåg spred sig från uppdateringar på sociala medier till internationell media. Enligt expert kan man inte dra slutsatsen att Ryssland tänker använda kärnvapen i Ukraina.

https://svenska.yle.fi/a/7-10021636?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter#:~: text=Yle%20har%20utrett,baserar%20sig%20p%C3%A5.
Citera
2022-10-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Det finns väl inget fraktplan som skulle få plats med Putins skrivbord.

Kriget från Putin är ju som en dålig sketch från Lorry, så jag kan ju stjäla ett citat från dem.
Tänkte inte på det.
Citera
2022-10-11, 16:15
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ingen vågar dominera över Putin... så är det jämt.

De flesta dominerar över honom, speciellt Ukrainas ledare, de förnedrar Putin varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in