2022-10-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har det varit skiftbyte i trollfabriken?

Din kollega Manfred menade att det vår rimligt att ’bomba random civila mål’ om man har ett syfte, t ex att göra den ukrainska civilbefolkningen krigstrött.

Den här ukrainske militärexperten menar att hela ukrainska elnätet blev rubbat under angreppen. Det verkar finnas en gräns när man inte längre kan hålla det sammanhållet utan blir tvingade att dela upp det i mindre delar och ryssarna, alltså enligt hans mening, var 15-20 träffar från att nå. Det finns en slags mellannät mellan högspänningsnär och hushållsnär som ryssarna försökt slå ut och de var inte långt ifrån att lyckas.

Du borde lyssna på vad han rapporterar, jag vet inte om det är riktigt, men du och en hel del andra verkar vara här för att vinna "käftkrig" och inte för att pröva era tankar om krigets utveckling.

Fö är bedömaren jag länkat till starkt pro-Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=KVd9JQLpVyU
Citera
2022-10-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Några fakta om Ukraina.
Ukraina har aldrig tidigare historiskt varit ett självständigt land, utan tillhört Ryssland, Sovjet eller Polsk-Litauiska väldet.
Ukrainska språket är ett blandspråk mellan ryska och västslaviska språken (polska, tjeckiska och slovakiska).
Jag säger bara, "om ryssar och polacker inte kan dra jämt om Ukraina, vad fan angår det Sverige och svenskar"?
Vi får väl se framåt vintern hur det går, när främst Tyskland kommer slå näven i bordet mot Scheisspolacken (skitpolacker)?

Vad spelar det för roll?
Finland t.ex blev inte självständigt förrens 1917 men jag tror att få anser att dom inte ska få vara det. (skulle väl vara orcherna då)
Citera
2022-10-11, 11:23
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Läs själv istället för att sitta och gissa, och kolla upp vem han är: https://www.lesswrong.com/posts/Dod9AWz8Rp4Svdpof/why-i-think-there-s-a-one-in-six-chance-of-an-imminent

Naturligtvis finns det en felmarginal i såna här kalkyler, som är stor. Du kan räkna ut den också. Dela gärna här sen.

Vet mycket väl vem han är. Tungviktare inom kosmologi. Men att bergsäkert säga det är 1/6 changs det bli kärnvapenkrig då är man helt enkelt DUM I HUVUDET.
Citera
2022-10-11, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
På vilket sätt är det propaganda från väst när ni ryssar mördar och våldtar , begår folkmord osv. På vilket sätt är det propaganda att ditt ryssland invaderat Ukraina? På vilket sätt är det propaganda att ni ryssar får ordentligt med spö, att era vapensystem visar sig vara odugliga..
Allt detta är bara propaganda?

Det är just den rapporteringen du ser i media... västerländsk. Men det behöver inte betyda att den är sanning. Kolla videon jag skickade så fattar du bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Den här ukrainske militärexperten menar att hela ukrainska elnätet blev rubbat under angreppen. Det verkar finnas en gräns när man inte längre kan hålla det sammanhållet utan blir tvingade att dela upp det i mindre delar och ryssarna, alltså enligt hans mening, var 15-20 träffar från att nå. Det finns en slags mellannät mellan högspänningsnär och hushållsnär som ryssarna försökt slå ut och de var inte långt ifrån att lyckas.

Du borde lyssna på vad han rapporterar, jag vet inte om det är riktigt, men du och en hel del andra verkar vara här för att vinna "käftkrig" och inte för att pröva era tankar om krigets utveckling.

Fö är bedömaren jag länkat till starkt pro-Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=KVd9JQLpVyU

Ryssland misslyckades igen alltså. Härligt att höra.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag pratar om västerländska sättet att rapportera om kriget.. Som Pilger säger. Han som journalist har aldrig sett en sådan Tsunami av jingoism från väst.. och det är därför man inte ska lita på det man ser från västvärlden.
Och då ska man lita bara på rysk extremnationalistisk media istället?
Klart vi blir uppretade och enade mot ryssarnas våldtäkt på ett land och ett folk. Alla med en moral och principer blir förstås det. Att allt det här är Rysslands fel är förstås ingenting subjektivt.
Citera
2022-10-11, 11:27
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Visa mig bilder från kratern på lekplatsen så kanske jag kan ge svar!

https://www.dailymail.co.uk/video/ukraine/video-2791303/Video-Russian-missile-strike-hits-kids-playground-central-Kyiv.html
Citera
2022-10-11, 11:28
Medlem
Citat:
Jag pratar om västerländska sättet att rapportera om kriget.. Som Pilger säger. Han som journalist har aldrig sett en sådan Tsunami av jingoism från väst.. och det är därför man inte ska lita på det man ser från västvärlden.

Betyder det att man inte ska lyssna på någon av tusentals reportrar och journalister?
Alla, exakt alla är alltså med på propagandan och har ingen egen talan?
Citera
2022-10-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Och då ska man lita bara på rysk extremnationalistisk media istället?
Klart vi blir uppretade och enade mot ryssarnas våldtäkt på ett land och ett folk. Alla med en moral och principer blir förstås det. Att allt det här är Rysslands fel är förstås ingenting subjektivt.

Som sagt.. våldtäkt sker i alla krig och överallt i alla länder men bara för att väst skriver att Ryssar våldtar och mördar konstant så behöver inte det alltid vara sant. Det är just därför det kallas "war propaganda". du ser och får bara informationen från en sida.
Citera
2022-10-11, 11:29
Medlem
Citat:

Det du uppfattar som jingoism, är ju resultatet av att för den delen av jordens befolkning som inte lever i diktaturer, är det lätt att identifiera och beskriva problemet i konflikten. Det som är konstigt är att en del riksmongon lyckas imbilla sig att det är något konspiratoriskt bakom det.
Citera
2022-10-11, 11:31
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Pilger är kommunist. Han drivs av en enda sak, och det är sitt kommunistiska hat mot "den kapitalistiska västvärlden". Och då blir hans fiendes fiende hans vän. Om han tror att ett ukrainskt nederlag i kriget skadar väst, så är han för det - oaktat allt annat. Om han tror att ett militärt, ekonomiskt och ideologiskt stöd från väst till Ukraina förhindrar detta nederlag, så måste detta bekämpas. Om han tror att det gynnar hans sak att svartmåla det osjälviska stöd som de flesta i vår del av världen vill ge ukrainarnas hjältemodiga kamp, som "jingoism" (ett brittiskt marxistiskt signalord för att beteckna icke-marxisters stöd för militära åtgärder oavsett vad det handlar om), så gör han det.

Är du kommunist själv, så förstår jag varför du drar upp denna gamla sopprot, om du inte är det, så här du blivit lurad av en propagandist.
Citera
2022-10-11, 11:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Som sagt.. våldtäkt sker i alla krig och överallt i alla länder men bara för att väst skriver att Ryssar våldtar och mördar konstant så behöver inte det alltid vara sant. Det är just därför det kallas "war propaganda". du ser och får bara informationen från en sida.
Nej, det kanske inte alltid är sant. Men om det finns många gånger då det är sant då? Hur tänker du då?

Ryssland begår fler felaktigheter i Ukraina är vad Ukraina gör. Det förstår du också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in