2022-10-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Folk som tror att Ryssland medvetet siktade på en lekpark är efterblivna. Missilen kostar tiotals miljoner. Det är uppenbart att missilen antingen missade sitt verkliga mål, eller sköts ner och råkade landa vid en lekplats.

Medias rapportering är bisarr propaganda.

Västerländsk media rapportering är en form av krigspropaganda.. såg en diskussion om detta igår faktiskt och som jag tycker alla borde se. Har aldrig sett någon som är så rak och ärlig om västerländsk media nångång.

"This is a war of propaganda’: John Pilger on Ukraine and Assang"https://www.youtube.com/watch?v=u9pEotvlW-s&t=620s
Senast redigerad av Menea 2022-10-11 kl. 10:43.
Citera
2022-10-11, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Det har jag missat utan fick känslan av att EU utan snack valde att stötta krigsmaskinen USA med krig som lösning.Och det är något nytt för Sverige om jag inte har fel,med att stötta krig menar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej vi stöttade Finland under vinterkriget också. Det enda landet i världen som gjorde det.

Sverige stöttar inte krig.

Sverige stöttar länder som blir helt sinnessjukt, orättfärdigt, invaderade av bajsputin och hans vidriga, sexualsadistiska kackerlackor.

Och det finns fortfarande en partiövergripande enighet kring detta, kanske med undantag av nazister och värsta kommunistjävlarna.

Bra där!
Citera
2022-10-11, 10:44
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Folk som tror att Ryssland medvetet siktade på en lekpark är efterblivna. Missilen kostar tiotals miljoner. Det är uppenbart att missilen antingen missade sitt verkliga mål, eller sköts ner och råkade landa vid en lekplats.

Medias rapportering är bisarr propaganda.

Ingen har sagt att de medvetet siktade på en lekplats, måste alla rösslands försvarare vara så extremt efterblivna?
ATT den landade på en lekplats är rysslands ansvar, ingen annans, undermåliga grejer som inte träffar sina mål eller nedskjuten spelar ingen roll.
Citera
2022-10-11, 10:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tiotals miljoner för en missil som inte kan sikta rätt? Har Ryssland köpt raketer av Palestina eller?

Moralisk bombning är det bästa, alltid träffar man något...

Och motståndarna ger upp direkt, som Tyskland i andra världskriget, eller Nordvietnam.

Det har mästerstrateg Putin sagt.
Citera
2022-10-11, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Västerländsk media rapportering är en form av krigspropaganda.. såg en diskussion om detta igår faktiskt och som jag tycker alla borde se. Har aldrig sett någon som är så rak och ärlig om västerländsk media nångång.

"This is a war of propaganda’: John Pilger on Ukraine and Assang"https://www.youtube.com/watch?v=u9pEotvlW-s&t=620s

Först tycker jag att du och alla andra piss-ryzzar borde tvingas titta på ett porträttgalleri över alla de 100 000 människor som strukit med i det här kriget.

En per sekund.

Det tar över ett dygn innan ni tittat igenom allihopa. Alla skolbarn, bibliotekarier, kassabiträden och bilmekaniker som slaktats för att er älskade nazze-putin känt sig "förorättad".

Då kanske polletten ramlar ner till slut.
Citera
2022-10-11, 10:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Han skriver själv att hans siffror angående 30% att Putin kommer använda taktiska kärnvapen som hög. Andra "gissare" ligger på mellan 5-9% angående det. Skulle vi köra med 7% att Putin använder taktiskt kärnvapen mot Ukraina så skulle risken för fullskaligt kärnvapenkrig a la ww3 ligga på 1/25 eller 4%. Inte särskilt hög i min mening.

Sedan kommer andra faktorer såklart. Skulle Putin bestämma om taktiska kärnvapen och få igenom förslaget (han är inte ensam om det). Hur skulle det ryska folket reagera då? Skulle de enas upp bakom att gå i döden eller skulle något annat inträffa.

För enas man bakom idén att använda taktiska kärnvapen i Ukraina så är man beredd på att dö. Det gäller alla människor i Ryssland. Inte bara Putin som vet att ett misslyckande för honom i Ukraina troligen betyder döden oavsett.

4% är väldigt högt. Det var en mycket högre risk för "katastrof" än vi var beredda att acceptera under pandemin. Tänk "the long game". Om mänskligheten accepterar 4-10% risk för katastrofer, så klarar vi oss antagligen inte på 3-400 års sikt.

När det är sagt så håller jag med dig om många av de andra argumenten. Jag tror också hans skattning att det är 80% chans för att NATO svarar med stort konventionellt angrepp är högt satt, av liknande skäl som du nämner. Den bör också justeras ner.

Men man ska tänka på att de där 30% är inte satta utifrån dagens läge. De ska ses vid ett scenarie där många av Putins nya 300 000 mobiliserade män ligger demoraliserade och döda, och nya kontingenter ligger nergrävda utanför Sevastopol, och vid gamla ryska gränsen, TASS kablar ut meddelanden om massiva ukrainska folkmord av ryssar i Donetsk och Mariupol och ännu mer moderna vapen används av ukrainska armén, och Zelensky vägrar förhandla.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-10-11 kl. 10:52.
Citera
2022-10-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Ja, så man undrar ju varför inte Putin lär sig… men är man terrorist så är man

Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ryssland gapar ju redan högt och brett om att kriget i Ukraina i själva verket är ett krig mot NATO. Så det är nog ingen fara. Väst borde ösa in våra bästa grejer nu för att se till att Ukraina vinner sin frihetskamp. Ryssland har hittils fått storstryk av B-grejer som HIMARS, blir kul att se vad våra bästa vapen kan åstadkomma.

Några fakta om Ukraina.
Ukraina har aldrig tidigare historiskt varit ett självständigt land, utan tillhört Ryssland, Sovjet eller Polsk-Litauiska väldet.
Ukrainska språket är ett blandspråk mellan ryska och västslaviska språken (polska, tjeckiska och slovakiska).
Jag säger bara, "om ryssar och polacker inte kan dra jämt om Ukraina, vad fan angår det Sverige och svenskar"?
Vi får väl se framåt vintern hur det går, när främst Tyskland kommer slå näven i bordet mot Scheisspolacken (skitpolacker)?
Citera
2022-10-11, 10:49
Medlem
Sådärja, Tyskarna blir först ut med att skicka avancerade vapen till Ukraina efter terrorhandlingen av Putin och hans villiga medhjälpare general "butt-naked" Surovikin igår.
https://www.thetimes.co.uk/article/germany-sends-long-awaited-defence-systems-to-ukraine-bbprcnxk6

Iris-T är riktigt fina grejer. Skillnaden jämfört sovjetskräpet som Ryssland använder går inte att överskatta. Ungefär som skillnaden mellan en Mercedes C63 AMG och en Lada Riva.
Citera
2022-10-11, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hans plan är alltså att driva miljoner Ukrainare på flykt västerut; ”en chans [Ryssland] inte får missa”. Kom ihåg den ondskefulle dåren nästan gång HepCat kör igång det trötta positivet om Zelenskyj som en fara för sitt (”vidriga…”) folk som helst skall ”hängas”. Det
är sådana här ryska dårar som Zelenskyj och Ukrainas regering måste förhålla sig till. Självklart undviker man förhandling om man först kan säkerställa att den här typen av ryska hot kan realiseras.

Såna här röster har fått plats på deras propagandakanal sen dag 1 av kriget.
Men även om dessa är hårt styrda gör de också en tolkning av deras egen statsmakts ord. Vad dönickar utanför, se troll här, säger är också bara tolkningar och önsketänk med ursprung ur deras eget förakt.

Det finns bara en sak att vidhålla, ett enat väst mot Putin och övriga knasbollar.
Citera
2022-10-11, 10:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Är att pusha det västerländska sättet att leva att driva propaganda?

I sådana fall är vi alla i väst skyldiga. Jag älskar mitt västerländska liv. Möjligheten att utbilda mig till vad som helst, resa var som helst. Göra nästan precis vad jag vill. Tycka vad jag vill.

Varför tycker du att man ska införa restriktioner mot det? Varför det ryska sättet att leva bättre?
Citera
2022-10-11, 10:56
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Några fakta om Ukraina.
Ukraina har aldrig tidigare historiskt varit ett självständigt land, utan tillhört Ryssland, Sovjet eller Polsk-Litauiska väldet.
Ukrainska språket är ett blandspråk mellan ryska och västslaviska språken (polska, tjeckiska och slovakiska).
Jag säger bara, "om ryssar och polacker inte kan dra jämt om Ukraina, vad fan angår det Sverige och svenskar"?
Vi får väl se framåt vintern hur det går, när främst Tyskland kommer slå näven i bordet mot Scheisspolacken (skitpolacker)?
Ukraina har nog definitivt gjort upp med sitt gamla Sovjetiska arv sedan länge.

Ukraina var på väg att komma på fötter.. med en egen identitet, trots flerspråkigheten.
Men Putin verkar inte kunnat hålla fingrarna från syltburken.

Vem är det som hävdar att Ryssland och Polen inte kan dra jämt..? Det är fortfarande bara Putin som har intresse i Ukraina.
Detta är knappast en ryss-polsk konflikt.
Citera
2022-10-11, 10:59
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:

Men du har inget exempel själv från den media du inte gillar?
Så har det varit hela tiden. Ingen som kastar skit på svensk media, kan aldrig komma med nåt exempel på vad man tycker är skit. Man kommer med nåt svepande, luddigt.. För så säger Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in