2022-10-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag skulle säga att om du tycker Island är en bra eller dålig paralllell är helt beroende av hur du ser på Euromaidan.

Om du tycker Euromaidan var en laglig, konstitutionell process, så är det som du säger.

Om du anser att Euromaidan var olagligt, odemokratiskt och ett resultat av utländsk inblandning så var Krim i en situation som liknade Islands. Skulle man acceptera det faktum att Danmark som stat abdikerat och inordna sig under Tyskland? Eller skulle man agera efter sin eget intresse och vilja?
Till saken hör ju, som du hoppar över helt (intellektuellt ohederligt?) Storbrittaniens agerande. De invaderade Island mot deras vilja maj 1940. Så den folkomröstning som du pratar om skedde under brittisk "övervakning"/gunpoint (känner vi igen det?). Dvs om Danmark var som Ukraina, så hade de inte erkänt resultatet, precis som många inte erkänner resultatet i Krim. Men islänningarna var "anti-danska"/pro självständighet redan före krigets utbrott. Skillnaden mellan Island och Krim är att islänningarnas "self-determination" var för självständighet, Krimbornas self-determination var för uppgående i Ryssland (personligen tycker jag det är synd att de inte ville ha självständighet istället men det är ju inte upp till mig att bestämma).

Och ja, det är relevant för Ukrainakriget. Det sätter Krim-annekteringen i perspektiv, genom att visa på vad som kan hända i andra länder, och på Euromaidans ytterst centrala roll i skeendena, både moraliskt/legalt och i praxis.
Nej, du har helt fel. Island var vid tiden ett kungarike i union med Danmark och i avtalet mellan de båda parterna låg en folkomröstning om full självständighet efter 31 december 1943. Och Island tvingades ta över sin utrikespolitik när Danmark ockuperades 1940.

Varken Krim, Donestsk eller Luhansk var länder i union med Ukraina; Det finns inget avtal om en folkomröstning; Ukraina var inte ockuperat av främmande makt.
Citera
2022-10-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Europa klarar sig inte utan rysk gas. Vad ska den ersättas med? Det tar tio år att bygga nya kärnkraftverk, vilket dessutom är omöjligt av politiska skäl i många länder.
Watch us! Vi kommer klara oss igenom den här vintern, och nästkommande. Ryssland, not so much. Fattigryssland har förlorat 10 år ekonomiskt på incel-puttlers invasion av Ukraina, dessutom har Ryssland varit ekonomiskt på dekis sedan 2013.
Citera
2022-10-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
USA förbereder sig för alla eventualliteter!

Pentagon har köpt in antistålsjukmedicin för 290 miljoner dollar. Det blir en hel del doser av det. Anledningen är att Putler kan tänkas få en riktig knäpp och försöka starta harmagedon.

https://youtu.be/7F_P4YAwzMc
(26.32 in i klippet)

Låt oss hopoas på att han inte är vansinnig.

Att USA/NATO har möjlighet att ta ut de rySSka kärnvapnen med egna konventionella vapen.

Under alla omständigheter så värnar väst om sin egen befolkning, det gör inte, som vi redan sett, den ryska cancersvulsten.

Betänk att RySSland, potentiellt, kan mobilisera 25 miljoner män, men de klarar inte ens av att utrusta 300 000 soldater. Hur ser då den rySSka kärnvapenberedskapen, egentligen, ut? Vi vet att den kan se imponerande ut under övningar. Men vi vet också att den övning som sades omfatta 300 000 man och som inkluderade ett kärnvapenkrig, i själva verket bara omfattade ca en tiondel så många.

Men låt oss hoppas på att ett kärnvapenkrig aldrig kommer att bryta ut! Men väst har inte råd att chansa! Vi måste förbereda oss för allt! Om nu Putler skulle vara så blåst att han faktiskt detonerar en taktisk kärnladdning på ukrainsk mark, så hoppas jag att västs svar komner att avskräcka honom ifrån att eskalera ytterligare.

Slava Ukraini!

Varför skulle Putin detonera en kärnvapenladdning på Ukrainsk territorium? Dagens uppvisning av missiler, raketer och drönare visar ju att det knappast behövs. Däremot är jag rädd att Ukraina alt NATO ska göra det som en false flag nu när man tappat kommandot.
Citera
2022-10-10, 23:18
Medlem
Nebenzya gör pinsamma försök att underminera mötet i FN's säkerhetsråd, obehagligt att se en diplomat bete sig på det sättet. Svettpärlorna i hans panna och paniken i hans ögon visar tydligt vilken omöjlig situation Putin skapat med attacken på lekparker i Ukraina strax innan mötet.
Citera
2022-10-10, 23:19
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monarkiknullaren
inte bahkmut. lyman hållet.

svettigt för ukraina nu. nu måste dom prestera.

Det stuvas just nu in M1A1:s i enorma fraktfartyg på andra sidan Atlanten. I en konvoj vars motstycke inte setts sedan Andra Världskriget.

Inom några veckor kommer den sista T72 skjutits hela vägen in i himlen in!
Citera
2022-10-10, 23:24
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Varför skulle Putin detonera en kärnvapenladdning på Ukrainsk territorium? Dagens uppvisning av missiler, raketer och drönare visar ju att det knappast behövs. Däremot är jag rädd att Ukraina alt NATO ska göra det som en false flag nu när man tappat kommandot.
Tycker du verkligen att dagens missilattacker är ett styrkebesked? Man har dödat en handfull civila, men det är ju knappast något som gör till eller från ur en militär synvinkel.
Citera
2022-10-10, 23:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ett sådant bidrag skulle förränta sig väl och def. hjälpa till att säkra freden både för oss och nästa generation. Ett svagt men inte helt utblottat Ryssland är ju ett bra Ryssland så varje krona vi ger i stöd till det fria kämpande Ukraina är en mycket bra investering för framtiden.
Har faktisk själv försökt bidra det jag kan men lite nya vinterkläder samt skor stövlar lite strumpor mm allt faktisk nytt och oanvänt som stått på vinden och ändå bara samlat damm. Förhoppningsvis är det snart framme i Ukraina för att värma någon eller några som fallit offer för den ryska terrorn.

Jag gav 100Us$ till UAF häromdagen, snart ska jag binda om mina pengar som är låsta på fasträntekonton, ska försöka 10 dubbla den summan. Varje liten summa bidrar, såg att finnarna häromdagen donerade 20K stickade yllestrumpor inför vintern, det gör skillnad. Kan man inte ge pengar så kanske man kan sticka (det kan inte jag).
Citera
2022-10-10, 23:30
Medlem
skalman1973s avatar
Dröjer inte länge innan Lukasjenko rymmer sin väg med statskassan nu Ryssland kan inte riktigt rädda honom från Folkets missnöje nu när de har händerna fulla .
Och ingriper rysk militär mot vitryska protester så lär det bli omöjligt att få med dom som allierade . Ska Putin aldrig sluta trassla in sig .

Är ni riktigt säkra på att Putin inte blivit dement så han tror att året är 1988 ?
Citera
2022-10-10, 23:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz

Va? Hälften sköts ner på vägen. Itav resten hamnade vissa iof oerhört tragiskt, vissa helt korkat och andra lite random.

Ingen av dem påverkade Ukrainas förmåga att föra krig, så lycka till
Citera
2022-10-10, 23:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Patetiskt!

Jag kan försäkra dig att Kreml kommer göra allt för att krossa Ukraina till grus och aska!

President Putin har hittills gått varsamt fram men snart är tålamodet slut.

Ryssland förhandlar inte med terrorister.

Precis som herr Medvedev anser också jag att vi nu bör ta fundera på att redan nu ta till de hårdaste medlen som står till förfogande!

Snaran dras åt, och Ukraina kommer få lida plågsamt innan landet faller!
Specialoperationen kommer inte bara fortsätta i oförminskad styrka, den kommer snarare massivt intensifieras.

Och hur har det gått ?

För jävligt. Man lyckades bättre under ww1 som jag ser det. Den tiden hade man även allierade, om du nu inte räknar med.."ja du vet vilka"..

Specialoperationen har haft pyspunka i flera månader, på flera hjul..och man struntar i att fixa dessa punkteringar.., utan skyller på att det är vägen (Ukraina) som är det grundläggande problemet...
Citera
2022-10-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Tycker du verkligen att dagens missilattacker är ett styrkebesked? Man har dödat en handfull civila, men det är ju knappast något som gör till eller från ur en militär synvinkel.

Lviv, Kharkov och Poltava är utan ström. Blir svårt att föra krig då.
Citera
2022-10-10, 23:33
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Väst har börjat få brist på vapen. Tror knappast man vill urholka sin militär för ukraina. Dom ända som kanske kan skicka vapen är usa, och deras lager av javelins började ju ta slut i våras. Man har gett ukraina riktiga vapen i flera månaders tid. Problemet är att det inte är talibaner i bergen man kämpar mot nu. Även om det är mkt gamla saker så har ryssland stockpilat enorma mängder vapen osv.

Har du sovit under en sten? Alla västvärldens vapenfabriker kör 110 % just nu! Orderböckerna är fyllda till bredden - det byggs ut och skapas ny kapacitet överallt. Orders tidigareläggs, pensionerad personal återanställs…. Osv osv.

Problemet är väl mest hur hinna utbilda ukrainsk militär. Men det problemet delar de förstås med den lede Fi som har en än värre situation eftersom den kommer med nedsupet, otränat och helt omotiverat manskap!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in