2022-10-10, 19:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur går själva kriget då? Inga nya rapporter senaste tiden. Ger ryssarna fortfarande upp och överlämnar sina stridsvagnar? Flyr i panik och överger sin utrustning och fordon? Total kollaps av den ryska militärapparaten eller? Den har ju å andra sidan varit utdömd sedan i våras...
Oryx rapporterar 1311 visuellt bekräftade förlorade strv för Ryssland; det är upp men 20 sedan före helgen.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1

Vad mer är, de ca 440 erövrade strv motsvarar enligt Generallöjtnant Ben Hodges två pansardivisioner. Galet. Jag rekommenderar PERUNs senaste YT-film om Ukrainsk nas pågående försvarsuppbyggnad:
https://youtu.be/RWq-ngg7JC8
Citera
2022-10-10, 19:59
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Bron går ju från Ryssland. Jämför med Öresundsbron, en del är väl svensk eller kan danskarna gör vad de vill med den?

De skulle nog spränga den om det låg i deras intresse

Men nu är varken Danmark Sverige eller Fjäderholmarna illegalt ockuperat eller annekterat av en inkräktare.

Om de Sprängde bron ske de dessutom själva förlora oerhörda investeringar som gjorts och nä Sverige skulle inte Terrorbomba Danmark för det

Handlar mer om hur civiliserad man är och där slutar ni aldrig överraska . När vi tror att ni inte kan bli ohederligare så sjunker ni genast till en lägre nivå
Citera
2022-10-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Nu har det inte med politik att göra, utan det har att göra med att energiinfrastrukturen blev utslagen.

Det har med ekonomi att göra. Man kommer att återställa infrastrukturen. Den slås ut igen men man återställer. Ukraina har duktigt folk. Omöjliga att kuva när det gått så här långt.
Citera
2022-10-10, 20:03
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Bron går ju från Ryssland. Jämför med Öresundsbron, en del är väl svensk eller kan danskarna gör vad de vill med den?
Innan man drar igång ett projekt likt en internationell broförbindelse skapar man ett konsortium- en sammanslutning med representanter för alla inbandade och tänkta tillkommande involverade. Man kan helt enkelt säga att man är överens om byggandet. I fallet med trollbron tror jag inte att den ukrainska ledningen helt har varit med på noterna- liksom, vilket föranleder det fullt legitima med dess rivande.
Citera
2022-10-10, 20:04
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jaså? Varför grinar de så för att Ukraina försvarar sig då?
Proryska trupper i Donbass strider tillsammans med ryssarna och Ryssland är där för att försvara dessa områden från de övergrepp som Ukrainska grupper har utsatt dem för under 8 års tid. Detta har Putin sagt många gånger.
Citera
2022-10-10, 20:06
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Vad menar du ska Ryssland angripa ett NATO land? Men visst, Kaliningrad är ju en front som kommer att vara ett problem. Spontant känns det ju som att det bör vara relativt enkelt att ringa in och låsa ner trupperna i Kalinigrad. Vad jag har hört (vilket får anses vara obekräftade uppgifter är att det finns nomalt 70-80k soldater (plus då stridsfordon och liknande). Men vid ett läge där situationen förvärats så lär ju denna siffra minst fördubblas (troligtvis betydligt mångdubbleringar). Så det kommer ALLTID vara svårt att "rensa ut" och få dessa trupper att ge upp utan att det kommer till en kostnad av stora förluster.

Men vad skulle ske ifall Polen agerade på sitt uttal (de har ju sagt att de kommer agera ifall Vitryssland går in i Ukr), kommer Ryssland svara med ett angrep på Polen. Frågan blir ju här ifall man kan räkna med att artikel fem gäller i ett sådant läge, Polen har ju i detta läge själva attackerat och då blivit attackerade. Min

Nu har jag inte källa men jag läste någonstans att ryssarna har hämtat mycket soldater från Kaliningrad till fronten i Ukraina, det uppskattas just nu finnas ca 6-8k soldater endast kvar där just nu.
Antar att Ryssland vågar göra så då man inte känner något säkerhetshot just nu mot Kaliningrad.
Citera
2022-10-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja om det skulle varit en Kallibr så måste det vara världens sämsta moderna kryssningsmissil!
Nu är den ju rysktillverkad, skrot som allt annat. barnamördare v.puttin måste ju vara skogstokig på sina kleptomankompisar som producerat undermåligt skräp och stoppat mellanskillnaden i egen ficka. Även en så pass efterbliven person som puttler måste ju vid det här laget ha fattat vad ryssarnas genomusla performance beror på, bottenlös korruption.
Citera
2022-10-10, 20:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Proryska trupper i Donbass strider tillsammans med ryssarna och Ryssland är där för att försvara dessa områden från de övergrepp som Ukrainska grupper har utsatt dem för under 8 års tid. Detta har Putin sagt många gånger.

Men herregud människa. Även det kriget startades av Putin.

Dessutom grinar Ryssland över att Ukraina försvarar sig. Barnsligt
Citera
2022-10-10, 20:09
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men herregud människa. Även det kriget startades av Putin.
Putin och ryssarna delar inte din analys av det heller.
Citera
2022-10-10, 20:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Putin och ryssarna delar inte din analys av det heller.

Nej det vet jag, men det är ändå sanningen.
Citera
2022-10-10, 20:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Nu har jag inte källa men jag läste någonstans att ryssarna har hämtat mycket soldater från Kaliningrad till fronten i Ukraina, det uppskattas just nu finnas ca 6-8k soldater endast kvar där just nu.
Antar att Ryssland vågar göra så då man inte känner något säkerhetshot just nu mot Kaliningrad.

Vilket är konstigt eftersom Putin sagt att NATO är ett stort hot mot Ryssland och Kaliningrad är totalt omringad av NATO...

Borde han inte förstärka där då?
Citera
2022-10-10, 20:11
Medlem
Citat:
Motstånd? Det var en terrorhandling mot ett civilt mål. Förbjudet i FN-stadgan. Nu kommer givetvis ryssarna svara med samma medel
En bro där krigsmateriel transporteras, och som för övrigt är byggd på ockuperad mark, är inte ett civilt mål. Lekplatsen som rysarna bombade i Kiev idag är däremot ett civilt mål, samma med hyreshusen ryssarna bombade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in