Citat:
Ursprungligen postat av
RickRozay
Biltemas olja går inte in i kategorin "olika oljor" som Mobile, Eurolub, eller andra märken. Alltså snackar du skit för att du pratar om skillnad mellan oljor av typiskt kvalitet.
Jag pratar om skillnaden mellan typiska oljar som kostar runt 100 kr litern och *UNDERMÅLIG* motorolja.
Det finns en anledning varför Biltema kan sälja sin olja billigare, och troligen har det med kvalitet och göra.
Så, nej, jag kan inte känna skillnaden mellan typ Mobile och Eurolub, men jag kan höra hur höga varvtal det krävs, och avgöra hur lång tid det tar att komma upp i 30-40 km/h mellan typisk olja, och undermålig.
Det ska upprepas, att problemet uppstog efter andra bytet till 'temas olja, och när Eurolub blev nya motoroljan blev den pigg igen.
Sorry, du har noll koll och dagdrömmer friskt…
Jag har personligen deltagit i avancerade cellprover på motorer, alltså i testbänk för ett antal miljoner. Där vi testat olika motoroljor för att se vilken skillnad de kan ge, skillnaden i friktionskoefficient mellan olika oljor är så satans extremt liten, oavsett billigaste skitoljan till superduperdyraste oljan, att du INTE har en enda chans i helvetet att kunna detektera denna skillnad själv utan extremt känsliga instrument som du inte ens har råd att köpa för ett par årslöner eller så.
Skillnaden är så extremt liten att den drunknar totalt i en mängd andra påverkade faktorer.
Det vi när vi körde STCC gjorde var att gå ner till en 0w-10 eller 0w-20 olja, så den hade lägre viskositet än t ex 0w-30 till 40, vilket jag vill minnas gav ca 1-1,5Hk ökad effekt p g a att den gav mindre motstånd i oljepumpen etc. På det tjänade vi i bästa fall nån ynka tiondel, per varv på banan….
Tror du i din vildaste fantasi att du skulle kunna skillnad på nån tiondel på ett varv på nån km lång bana…?
Skulle det bli sådan stor skillnad i friktion som du inbillar dig så skulle det resultera i överhettade lager och haveri….
Så, sluta dröm nu, det finns kunskap i tråden som dina fantasier inte rår på…