Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Du har givetvis helt rätt i sak, jag uttryckte mig lite förenklat. Men dels kan folkopinionen får regeringar att ändra sig, eller att man tvingas ta hänsyn till realiteter som vad en bojkott kommer kosta. Hur mycket ska folket få lida? Det kommer gå mycket illa i nästa val annars. Åtgärdspaket måste också få majoritet i riksdagen, den politiska opinionen kan tvinga regeringen att avgå.
Man kan inte bortse från massdemonstrationer och upplopp. Sånt kanske inte förekommer i Sverige men Frankrike och Italien har andra traditioner där.
I Frankrike är man väl snarare så van vid stora demonstrationer och våldsamma upplopp att det blir som vädret.
Det som krävs är en stark och tydlig folkopinion i nära anslutning till ett val för att det ska bli någon effekt. Under vintern kommer det enligt den här listan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Projekt_aktuellt/Prio2/Kommande_val (som jag inte vet hur korrekt den är men skitsamma) vara val i
Estland, där fredsopinionens förutsättningar är fruktansvärt små även om befolkningen skulle leva på barkbröd och värma sig i jordhålor
Cypern, som är för litet för att spela någon roll
Grekland, något större men en minor player
Spanien, ett viktigt land men inte särskilt inblandade i vapenleveranser som jag förstår, vad ska en fredsopinion kräva av regeringen där? Nu gissar jag lite men ligger väl för långt bort från Ryssland för att få gas därifrån. Lägre energibehov än norra Europa pga varmare klimat
Monaco, se Cypern
Finland, se Estland.
Alla länder ovan utom möjligen Spanien är egentligen för oviktiga, för att göra skillnad på allvar hade det nog krävts stort missnöje i samband med val i Frankrike, Tyskland, Italien eller Storbritannien.