2022-10-10, 17:18
Medlem
Ladorna börjar bli tomma...
https://t.me/sputnik/15058
Citera
2022-10-10, 17:18
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Precis som jag förutspådde. Nu börjar Ryssland svara på Ukrainas terrorattacker genom att börja slå ut infrastruktur. Det var många av er meningsmotståndare som sa att det inte kommer att hända. Jag fick alltså rätt. Fortsätter UA med samma stil som tidigare så kommer landet dessvärre att ligga i ruiner inom ett års tid. De måste komma till förhandlingsborder med mössan i hand. Väst också.

Problemet är att Ukraina inte har begått några terrorattacker. Kersj-bron är ett legitimt militärt mål på ukrainsk mark.
Citera
2022-10-10, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ehum hallå??

Hela världen hade brist på komponenter som databrickor efter Corona och har det ännu.

Tänk dig då att du utsätts för sanktioner. Självklart kommer bilarna sakna tex radio. Men efter lite tid, ett år, så kommer man ta fram substitut. Så funkar ekonomisk strömningslära som min släkting disputerat i, faktiskt.

Radio? Idag gäller mp3, Spotify, bluetooth osv

Ursäkta, vad är databrickor?

Alla bilar som tillverkas i väst har ABS, krockkuddar (både fram, bak och på sidorna), infotainmentsystem och 4-hjulsdrift.

Och har aldrig haft nåt stort hål i konsolen där radion borde sitta.

Vad kör du för bil som inte har en radio? En lada Classic?

Borde inte piss-ryzzarna tagit fram substituten än? Eller är dom så jävla värdelösa som dom framställer sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ehum hallå??

Hela världen hade brist på komponenter som databrickor efter Corona och har det ännu.

Tänk dig då att du utsätts för sanktioner. Självklart kommer bilarna sakna tex radio. Men efter lite tid, ett år, så kommer man ta fram substitut. Så funkar ekonomisk strömningslära som min släkting disputerat i, faktiskt.

Inget av det finns i ryssland nu
Citera
Medlem
leachs avatar
Så idag har pissryssen skickat missiler för hundratals miljoner dollar in i Ukraina.
Resultatet är ,tyvärr, en handfull döda civila och ett skadat lejon. Det går bra för ryssen
EDIT, Inga militära mål träffades.
Citera
2022-10-10, 17:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
I Donbas var det färre än 30% som ville separera till Ryssland och någon enstaka % som ville separera till egen stat. Minoriteten anslöt ändå till kriget som de invaderande ryssarna startade eftersom de var totalt hänsynslösa och ville tvinga sina grannar, majoriteten, att ansluta till Ryssland.

Krim var en annan situation men inleddes och med rysk invasion.

Jo jag förstår, om en ilsken minoritet på 10% i ett land börjar väpnad kamp som 90% är emot, kommer staten alltid (?) att svara med våld. Men det var inte det Auric skrev.

Håller med om att Krim och Donbass är rätt olika situationer, de bör analyseras var för sig.
Citera
2022-10-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du gör mig lite besviken, när du tar upp samma grejer i tråden trots att du har fått feedback från mig och andra.

1) Island: Seccession från Danmark.
2) Norge: Seccession från Sverige

Sen har vi två outliers, de kan jag själv se vissa invändningar med
3) Sovjets sönderfall. Om vi ser Ryssland som centralmakten, så ingrep de inte med våld mot alla som bröt sig ut.
4) Sveriges annektering av Åland 1918. Finland protesterade kraftigt men grep inte till vapen, utan lät det internationella samhället avgöra. (Tyskland hade också trupper där, spänt läge).

Är din poäng att Ukraina svarade med våld just för att separatisterna själva var våldsamma? Dvs om Krim och Donbass hade "frågat snällt" så hade kanske Ukraina låtit dem gå? Det skulle vara intressant, har du några uttalanden som stödjer detta?
Island är inte på något sätt applicerbart på nuvarande konflikt i Ukraina. Island blev ett kungarike i union med Danmark 1918 efter förhandlingar och en folkomröstning om full självständighet skulle enligt avtalet hållas efter 31 december 1943. Men då Danmark ockuperades i april 1940, tvingades Islands regering ta över utrikespolitiken och blev de facto självständigt. En folkomröstning hölls 1944 och efter ett tydligt JA utropades republiken Island.

Ukraina och Ryssland blev båda självständiga vid Sovjetunionens sammanbrott, Ukraina har inte på något sätt varit i union med Ryssland efter det. Delar av Ukraina har inte varit delvis självständiga i union med Ukraina. Om du ska jämföra med något så är det väl Anschluss där Hitler först invaderade Österrike och sedan höll en folkomröstning där resultatet bestämdes på förhand.
Citera
2022-10-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Härligt. Hoppas dom raderar flygbasen. Har du nån länk eller bilder?

Såhär såg basen ut för cirka en vecka sedan. Flera bilder i tråden:
https://twitter.com/vcdgf555/status/1578802960683139072?s=46&t=lhvMy3zyrZNWGwSykOdkmQ

Här har du folk som nämner att det smäller vid basen. Ta det för vad det är, inga bilder ännu.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1579486981142503425?s=20&t=ZZFocJlNZPaUpkbQrjL-rQ

https://twitter.com/lilygrutcher/status/1579487948642607104?s=46&t=lhvMy3zyrZNWGwSykOdkmQ
Citera
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Precis som jag förutspådde. Nu börjar Ryssland svara på Ukrainas terrorattacker genom att börja slå ut infrastruktur. Det var många av er meningsmotståndare som sa att det inte kommer att hända. Jag fick alltså rätt. Fortsätter UA med samma stil som tidigare så kommer landet dessvärre att ligga i ruiner inom ett års tid. De måste komma till förhandlingsbordet med mössan i hand. Det gäller väst också.
Varför ska Ukraina komma till förhandlingsbordet med mössan i hand när de trycker tillbaka ryssen och återtar mer område för varje dag som går? Att ryssen får damp och skickar iväg några missiler i ren vrede ändrar inte hur kriget går. De kan skicka hur många missiler de vill. På marken går det dåligt för ryssen och de förlorar mark.
Citera
Medlem
Citat:
Ehum hallå??

Det var banne mig ett av de största boomeruttrycken jag hört.
Citera
2022-10-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Nu slår UAF tillbaka och bombar Dzhankoi flygbas på ockuperade Krim. Finns helikoptrar, stridsflyg och AD där.
Nu får vi hoppas att många piloter strök med!
S-400 åter helt värdelöst.
Citera
2022-10-10, 17:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Värst va alla ballat ur, mer vapen mer support istället för att försöka skapa fred. Världen är åt helvete.

Ryssland startade kriget. Det är upp till dem att dra sig tillbaks och avsluta det. Istället bombar de och dödar än fler civila i städer och surar över att Putins fina bro i Ukraina har skadats.

Uppenbarligen behövs det mer vapen för att få primadonnan i Kreml att inse att han har förlorat kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in