2022-10-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
"LONDON, Oct 10 (Reuters) - Belarusian leader Alexander Lukashenko said Belarus and Russia will deploy a joint military task force in response to what he called an aggravation of tension on the country's western borders, the state-run Belta news agency reported on Monday.

Lukashenko said the two countries would deploy a regional military group, and had started pulling forces together two days ago, apparently after the explosion on Russia's bridge to Crimea.

Russian forces used Belarus as a staging post for their Feb. 24 invasion of Ukraine, sending troops and equipment into northern Ukraine from bases in Belarus."
https://www.reuters.com/world/europe/belarus-russia-form-joint-military-group-lukashenko-says-2022-10-10/
Usch så jävla trött på dessa gamla män som är några år från sin dödsbädd som vill sätta sig själva på historiekartan till ingen nytta. Alla civila som offras för vadå? Inte ett jävla skit!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
"LONDON, Oct 10 (Reuters) - Belarusian leader Alexander Lukashenko said Belarus and Russia will deploy a joint military task force in response to what he called an aggravation of tension on the country's western borders, the state-run Belta news agency reported on Monday.

Lukashenko said the two countries would deploy a regional military group, and had started pulling forces together two days ago, apparently after the explosion on Russia's bridge to Crimea.

Russian forces used Belarus as a staging post for their Feb. 24 invasion of Ukraine, sending troops and equipment into northern Ukraine from bases in Belarus."
https://www.reuters.com/world/europe/belarus-russia-form-joint-military-group-lukashenko-says-2022-10-10/

Att Belarus blir en del av Ryssland är väl i princip redan klart, Putin gör det bara gradvis för att det inte ska bli för uppenbart. Lukashenko blir motsvarande kommunfullmäktige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nja, men i det aktuella fallet verkar man ha använt en laddning i en lastbil och det kan knappast räknas som riktad sprängverkan. Ändå fick det mycket omfattande konsekvenser. En av körbanorna för bilar är helt knäckt och sedan sattes ett tåg på tågbron i brand, vilket är mycket märkligt då den ligger en bra bit ifrån körbanan där det small. Sprängladdningen måste ha varit mycket stor.
Nja vadå?? Vad har lastbilen att göra med att jag framför hur ATACMS och mindre HIM inte används? Får jag fråga min herre om han möjligtvis har använt eller blivit utbildad på dessa? Så nej, där finns inget nja där, och källan är mig själv, och så var det med det. Att lastbilen "fungerade" är endast för att en abnorm mängd sprängmässigt (ja,det var inte 30 ton sprängMEDEL) medel ansattes på en liten yta. Detta utfört på ett sätt som ligger långt långt ifrån hur detta skulle utförts på RENT militärt plan . Hade det varit riktad sprängverkan samt militärt, så kan du börja räkna KILO istället ja. Så, det jag sade i mitt inlägg hade inte ett skit att göra med brosprängningen som har skett, utan var endast en upplysning för de som kan vara intresserade om hur man INTE använder tex Himars. (Oavsett .var). Fridens!
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Kanske dags att börja fundera på att klassa Ryssland som en terrorstat?
De beter sig ju numera som ISIS, ska vi ha ambassader och konsultat för stater som beter sig som ISIS?
Citera
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Belarusian militär är ett helt oskrivet blad. Det skjuts raketer från Belarus men det är väl ryssen. Belarus framstår som mycket instabilare än Ryssland. Inte säkert de kan åstadkomma någonting. Kanske faller Luka om många soldater dör och oroligheter bryter ut.

Jag tror inte den vitryska armén är ett dugg intresserade av att ge sig in i ett krig mot ett betydligt större grannland som piskar skiten ur Ryssland och just nu beväpnas till tänderna av Nato. För att inte tala om Polen, som känns som de gärna ger sig in i en fajt där rysk kärnvapendoktrin inte är en direkt faktor.

Skulle bli oerhört förvånad men något är ju på gång.

Edit: Ser nu att det är på gång och är som sagt förvånad. Tyckte det såg ut som Lukashenko försökt distansera sig från Ryssland.
Citera
2022-10-10, 12:03
Medlem
swebarbs avatar
Putin ska enligt info ha möte med sina säkerhetsgeneraler inom 1 timma.

🇷🇺⚡️Within an hour, a meeting of the Russian Security Council with Putin will begin.

The strikes continued from early morning well prepared the ground for this meeting.
https://t.me/intelslava/38830
Citera
2022-10-10, 12:03
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.Shcherbina
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1579391534323335168

Är det bra eller dåligt att skjuta ned 41 av 75 raketer avseende hur effektivt försvaret är?
Citera
2022-10-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jag tror inte den vitryska armén är ett dugg intresserade av att ge sig in i ett krig mot ett betydligt större grannland som piskar skiten ur Ryssland och just nu beväpnas till tänderna av Nato. För att inte tala om Polen, som känns som de gärna ger sig in i en fajt där rysk kärnvapendoktrin inte är en direkt faktor.

Skulle bli oerhört förvånad men något är ju på gång.

Edit: Ser nu att det är på gång och är som sagt förvånad. Tyckte det såg ut som Lukashenko försökt distansera sig från Ryssland.

Lukashenko är direkt beroende av Putin. Det var inte länge sedan revolution var på gång i Belarus. Om Putin faller försvinner stödet och Lukashenko kan störtas.
Citera
2022-10-10, 12:05
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Är du helt jävla avtrubbad eller helt enkelt bara ryss eller serb??? Här sitter Ryssland och bombarderar ENDAST civila och infrastruktuellt CIVILA mål i MÅNADER eftersom att DE har INVADERAT Ukraina, och så sitter ett as som du och pekar på att det är rysk INFRASTRUKTUR som blivit förstörd??? NR 1 - Bron är HUVUDLÄNKEN till 90% utav militär transport till rysslands MILITÄRA styrkor i södra/sydöstra Ukraina och NR 2. Den ÄR del utav ett FORCERINGSKRIG som Ryssland bedriver i UKRAINA. OOch här sitter du som en efterbliven stackars varelse och snackar skit om infrastruktur och stridsföring du inte har en jävla aning om. LEKPLATSER, BOSTADSHUS, BIBLIOTEK, TÅGSTATIONER, TORG, CIVIL RUSNINGSTRAFIK, KÖPCENTRA OSV OSV OSV är det ENDA som Ryssen attackerar, och så sitter DU här på ett SVENSKT forum och vädrar ur dig PROPAGANDA som om att du lever bakom lykta dörrar i anonymitet???? FY FAN vad sådan som du skall stå till svars för sin sak en dag. SKAM ta dig, så ge nu fan i att MEDVETET besudla detta forum med din äckliga sinnesslöa propaganda och sluta sprida pest. Moderation NU!

Äh vad hetsar du upp dig för. Ryssen kommer förlora oavsett. De har ju inga resurser, bara massa interna konflikter och inkompetens på alla plan.
Citera
2022-10-10, 12:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
ÄNTLIGEN!

Konflikten började bli dryg men nu verkar Ryssarna äntligen ha tagit av silkesvantarna och slår ut beslutscentraler och infrastruktur på riktigt!

https://t.me/DonbassDevushka/28915

🇷🇺 Army General S.V. Surovikin: “For the enemies of Russia, the morning does not start with coffee.”

https://t.me/DonbassDevushka/28921

This attack on Ukraine was undoubtedly the work of Surovikin, the new commander of the “special military operation” as Russia calls it.

This is more or less his style, as observed in Syria.

https://t.me/DonbassDevushka/28927

#URGENT:
🇷🇺❌🇺🇦❗ — Ukrainian President Volodymyr Zelensky's office has reportedly been destroyed in a Russian strike on Central Kyiv/Kiev!

För 8 år av TERROR!

Och vad kommer denna raket-blitz att leda till ?

-Förändrar detta läget vid fronten på något sätt ?
-Kommer man närmare Kiev med detta ?
-Minskar de egna förlusterna med detta ?
-Kommer Kievs politiker att ge upp ?
-Kommer vapenhjälpen till Ukraina att minska ?

Svaret på allt detta är "nej". I sak är den helt meningslös. Precis som V-blitzen mot London -44 var.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Nja vadå?? Vad har lastbilen att göra med att jag framför hur ATACMS och mindre HIM inte används? Får jag fråga min herre om han möjligtvis har använt eller blivit utbildad på dessa? Så nej, där finns inget nja där, och källan är mig själv, och så var det med det. Att lastbilen "fungerade" är endast för att en abnorm mängd sprängmässigt (ja,det var inte 30 ton sprängMEDEL) medel ansattes på en liten yta. Detta utfört på ett sätt som ligger långt långt ifrån hur detta skulle utförts på RENT militärt plan . Hade det varit riktad sprängverkan samt militärt, så kan du börja räkna KILO istället ja. Så, det jag sade i mitt inlägg hade inte ett skit att göra med brosprängningen som har skett, utan var endast en upplysning för de som kan vara intresserade om hur man INTE använder tex Himars. (Oavsett .var). Fridens!

Jag ifrågasätter inte alls din kompetens. Men du nämnde i din text inte det alternativet som just nu har använts, nämligen ett fordon fullastat med sprängämnen. För övrigt håller jag med dig. Små raketer är meningslösa att använda och det är bra att fästa sprängladdningar på känsliga punkter om man kan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Putin ska enligt info ha möte med sina säkerhetsgeneraler inom 1 timma.

🇷🇺⚡️Within an hour, a meeting of the Russian Security Council with Putin will begin.

The strikes continued from early morning well prepared the ground for this meeting.
https://t.me/intelslava/38830

Ja vi ska väl vara glada att kärnvapen inte flyger ännu iallafall.. men somsagt Ukraina visste vad dom gjorde i Lördags så det är Zelensky som har sig själv att skylla för att vilja eskalera detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in