2022-10-09, 22:16
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast vi har ju idag en betydligt högre levnadsstandard än man hade på 50-talet. Det som det handlar om är bättre teknik, mer effektivt utnyttjande av resurser, bättre regelverk osv.

Jaha? Det motsäger inte det jag skriver.

Notera styckat inte är en miljökämpe, utan konstaterar fakta utifrån hur världen ser ut idag, och faktum är att vi helt enkelt inte har så att det räcker till alla.

Därifrån kommer inflationen från början, det blir dyrt med efterfrågan som finns i väst idag, och vad vi idag klassas som hög levnadsstandard får vi omvärdera i framtiden
Citera
2022-10-09, 22:16
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Min tanke med, det är faktiskt bara gulligt att överklassen inte fattat att dom åker först om folk på riktigt blir fattiga och strömmen stängs av.

Nej övre medelklassen skulle jag säga
Citera
2022-10-09, 22:17
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackaborn
Du kan inte mycket om ekonomi eller hur?

Svara på denna enkla fråga:

Vem eller vilka är det som har tryckt nya svenska pengar senaste 16 åren?

1. Putin
2. Stefan Ingves
3. Joakim von Anka

Tveksamt att du klarar av denna enkla fråga.

Vad föreställer du dig skulle ha hänt om Ingves gett fan i att "trycka pengar"?
Citera
2022-10-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Frågan är HUR låg standard vi ”behöver” acceptera :-)

Räcker det inte med att plastpåsar, toapapper och el har blivit lyxvaror?

Jag gissar helt privatiserad och icke subventionerad sjukvård, äldreomsorg och barnomsorg.
Citera
2022-10-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Frågan är hur kan jag och frun, vanliga knegare egentligen, köpt nybyggt utan större lån med stor vinst från tidigare, åkt utomlands två gånger om året, haft märkeskläder och bra besparingar och fina bilar.

Det var inte länge sedan en knegare kunde försörja båda fru och ett gäng ungar med en lön, bo i ett hus av dyrare/mer rejäla material än ditt nybyggda har idag och dessutom ha sommarstuga i skärgården på det. Så det är precis tvärtom, om de som faktiskt utför jobbet hade fått ta del av produktivitetsökningen sedan låt säga 50-talet hade vi haft skyhög levnadsstandard idag. Bara datoriseringen har gjort oss effektiva på ett sätt man inte ens kunde föreställa sig på 50-talet.
Citera
2022-10-09, 22:24
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Nej övre medelklassen skulle jag säga

Nej ser man ute i världen så åker tom presidenter och deras palats först. Sri Lanka var ju underbart att se hur makten fick springa som råttor. Ingen går på sin granne när man vet var det totala överflödet finns.
Citera
2022-10-09, 22:25
Medlem
Citat:
Jaha? Det motsäger inte det jag skriver.

Notera styckat inte är en miljökämpe, utan konstaterar fakta utifrån hur världen ser ut idag, och faktum är att vi helt enkelt inte har så att det räcker till alla.

Därifrån kommer inflationen från början, det blir dyrt med efterfrågan som finns i väst idag, och vad vi idag klassas som hög levnadsstandard får vi omvärdera i framtiden

Det handlar ju mer om att väst har avvecklat en massa industrier och överbyråkatiserats. Självklart kommer inte producentländer som Kina i evigheter att nöja sig med att sälja sina varor för en spottstyver till väst. Länder som stärker sin konkurrenskraft och agerar förnuftigt kommer att kunna fortsätta ha en bra levnadsstandard.
Citera
2022-10-09, 22:31
Medlem
Benyameans avatar
Kan inte WEF införa den där omställningen snart?

Jag skulle vara väldigt nöjd av att slippa äga saker, få min medborgarlön och hugga i där det behövs. Sitta i mitt bostadskomplex och ta del av den sanktionerade underhållningen och bara glida med resten av livet.
Citera
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
- - - Vilka klarar sig bäst och sämst? Kommer bolånetorskarna gå i personlig konkurs i vinter?

Nej, nej, nej!!!! De är heliga! Se hur Ingves agerar. Det är folk som undertecknad (och kanske du) som inte har ett enda jävla lån som får betala i form av skenande inflation (bl a).

Storfinansen, ffa storbankerna och inte minst dess ägare MÅSTE UNDER ALLA OMSTÄNDIGHETER skyddas, de överbelånade är nästan lika prioriterade. Har du inte märkt hur Ingves och de 349 landsförrädarna resonerar???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Nej inte vi som inte röstat för det?
För oss är Sverige ett förfall.
Alla partier utom ett har förespråkat samma tanke och det är först på senare tid, när det är försent, som en del men inte alla insett problemet. Så en överväldigande majoritet av svenska folket har fått precis det samhälle de röstat för.
Citera
2022-10-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns ingen motsättning mellan allmän välfärd och sänkta skatter, dock behöver mer finansieras via avgifter/försäkringar.
Bidragen minskar eller avskaffas men samtidigt höjs nettoinkomsten vid arbete.

Lyssnade på Söndagsintervjun i P1 med Roland Poirer Martinsson idag - antingen är han jävligt vass eller så är det jag som är motsvarande dum i huvudet - eller en kombo av båda. Han förklarar i alla fall varför det ena inte måste utesluta det andra vilket jag upplever har varit en gängse uppfattning i det svartvita klimat som präglat vårt samhälle i ökande takt på senare år/decennier.
Citera
2022-10-09, 22:34
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vad föreställer du dig skulle ha hänt om Ingves gett fan i att "trycka pengar"?

Vi hade sluppit överbelåningen, börsbubblan, bostadsbubblan, den tvåsiffriga inflationen - bl a...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in