2022-10-09, 13:25
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Skönt att höra. Det finns ju ett gäng vidriga ryssråttor här i tråden också som borde få sitta några veckor i Ukraina.

Efter det kanske det inte skulle kännas lika ballt längre att propagera för Putins folkmordskrig.

Nä det är ju inget krig ? Så inget behov av läger De ska fängslas under statusen " DEF " Disarmed enemy forces ! Således har de typ minimala rättigheter och kan tvingas att arbeta med såväl ammunitionsröjning samt ta hand om lik i alla dess stadier . Givetvis huserade i primitiva tältläger med en exakt uträknad ranson motsvarande en halv stridsranson . Detta finns som prejudikat redan och har använts av såväl Ryssland och USA efter 1946

Efter att ha fått ta hand om några hundra grillade landsmän och röjt några hundra blindgångare på en svältranson kan det anses som att de är botade från ryssnationalism
Citera
2022-10-09, 13:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Attentat mot Putin!
Om sånt vore möjligt så hade Zelensky varit mördad av ryssarna för länge sedan, de är duktiga på lönnmord.
Citera
2022-10-09, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Terrorstaten rysslands mobilisering är i fritt fall nu. Terroristen putler sänder iväg folk med vapen som inte fungerar. De ska agera kanonmat, inget annat.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mobilisering-i-kaos-bilder-sprids-pa-sociala-medier

I sociala medier sprids bilder och klipp som påstås avslöja förhållandena inom den ryska armén. Soldaterna tvingas själva köpa en betydande del av utrustningen och på vissa håll även övernatta i snön och skogen, utan redskap, uppger människorättsorganisationer till SVT Nyheter.

– Mobiliserade utan utbildning och samövning skickas till stridande förband i Ukraina. Helt oförberedda förses de med rostiga vapen. Vissa saknar kontakt med befälen, säger människorättsaktivisten Sergej Krivenko, till SVT Nyheter.
Kan aldrig stämma...Ryssland är ju en stormakt och har inga problem överhuvudtaget 😅😅😅
Allt går som på räls
Även enligt planen!
Citera
2022-10-09, 13:31
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det har knappast inlägg om bögsex bland ryska soldater heller.

Jodå eftersom de dessutom använder våldtäkt som vapen . Glöm inte heller underhållningsvärdet av se videon av kärleksparet som fick åskådare av i form av en drönare som dessutom vänligt nog gav dem en förlovningspresent .

Samt hur kadyrovs män våldtog " frivilliga " från Donbass .

Så det hör i högsta grad i hit
Citera
2022-10-09, 13:31
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Det är svårt att få det bättre i ett land där högsta domstolen, duman och militären sitter och tittar på utan att agera när Putin ändrar konstitutionen i landet för att bli diktator på livstid.

Ett icke fungerande folk = icke fungerande politiker = icke fungerande parlament = icke fungerande regering = icke fungerande president = icke fungerande militär = icke fungerande högsta domstol.

Under Putin har allt blivit bättre för . . . Putin.
Bara raljerande. Ryssarna är inte dumma, de ser vilka framsteg landet gjort under Putin. Högre löner, mer varor i butikerna, det byggs bostäder, skolor och offentliga lokaler rustas upp och moderniseras. De allra flesta har fått det mycket bättre.
Citera
2022-10-09, 13:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker att du glömde en sak: det medvetna ljugandet.

Jag syftar inte på dig utan på de ryska/pro-ryska skribenter som skriver inlägg av varierande kvalitet, men innehållande falsk information och ofta med länkar till källor som innehåller rysk desinformation/falsk information. Det kan vara förfalskade dokument, fejkade filmer, förfalskade foton, påhittade berättelser mm. En del skribenter kan inte ens svenska utan kör allt via Google Translate, så texterna blir helt tokiga emellanåt. Moderatorerna verkar dock radera bort många av de här inläggen, antagligen pga deras låga kvalitet.

Ur min synvinkel känns det ofta så att man sätter omotiverat mycket tid på att debunka sådant här. För någon månad sedan sammanställde jag några sådana exempel:

Men de är hur många som helst. Och nya kommer hela tiden.

Det skulle vara en bättre debatt om man slapp detta trollande. Man vill ju ha en hyfsat objektiv gemensam verklighet att utgå ifrån och debattera den från olika synvinklar. Inte att motparten hittar på en egen verklighet, som han/hon vill diskutera istället för den riktiga verkligheten.

I vissa fall har dessa skribenter själva blivit trollade av källorna på internet, men i många fall så vet de nog att det de postar inte stämmer.

Håller med. Speciellt den med 14 000 döda är envis. Jag har dock ingen åsikt om någon sida är värre med "medvetet ljugande", finns det inte motsvarande på den ukrainska sidan?
Citera
2022-10-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nya reaktorn i Finland står för 40% av elproduktionen nu. Den kom i rättan tid.

Bara 10 år försenad. Men i det här fallet får vi säga bättre sent än aldrig. Hur blir det med kärnkraftverket ryssarna skulle bygga i Finland? Är det Niet nu?
Citera
2022-10-09, 13:37
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Håller med. Speciellt den med 14 000 döda är envis. Jag har dock ingen åsikt om någon sida är värre med "medvetet ljugande", finns det inte motsvarande på den ukrainska sidan?
Som vanligt börjar du med: Jag håller med,,,,,men
Du vet mycket väl vilken sida som ljuger mest lögnare.🤬
Det går inge bra för dins Ryssar:
Citat:
Upphetsning och oro i Ukraina efter explosionen
Upphetsningen är stor i Ukraina efter gårdagens explosion på Kertjbron, rapporterar BBC. Filmklipp som visar förödelsen sprids som en löpeld och jämförelser görs med euforin efter att Ukraina sänkt det ryska flaggskeppet Moskva tidigare i år.

Ukrainas näst största bank, Monobank, uppger redan att man har utfärdat nya betalkort där den kollapsade bron avbildas.

Vad som har orsakat explosionen är ännu oklart, men för ukrainarna är synen av den brinnande, skadade bron ytterligare ett gott besked efter veckor av rapporter om framgångar vid fronten, skriver BBC:s Paul Adams i en analys.
https://omni.se/t/roster-om-kriget/d5ff880e-cd37-4336-93fd-77e6e8cba2d9
Senast redigerad av Taggad 2022-10-09 kl. 13:42.
Citera
2022-10-09, 13:41
Medlem
Farfarsfars avatar
Tar Putin emot utländska frivilliga och erbjuder han någon schysst dealio förutom gratis vodka?
Citera
2022-10-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Inte så grova nej. Men gräv gärna fram några.
Citera
2022-10-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker att du glömde en sak: det medvetna ljugandet.

Jag syftar inte på dig utan på de ryska/pro-ryska skribenter som skriver inlägg av varierande kvalitet, men innehållande falsk information och ofta med länkar till källor som innehåller rysk desinformation/falsk information. Det kan vara förfalskade dokument, fejkade filmer, förfalskade foton, påhittade berättelser mm. En del skribenter kan inte ens svenska utan kör allt via Google Translate, så texterna blir helt tokiga emellanåt. Moderatorerna verkar dock radera bort många av de här inläggen, antagligen pga deras låga kvalitet.

Ur min synvinkel känns det ofta så att man sätter omotiverat mycket tid på att debunka sådant här. För någon månad sedan sammanställde jag några sådana exempel:

Men de är hur många som helst. Och nya kommer hela tiden.

Det skulle vara en bättre debatt om man slapp detta trollande. Man vill ju ha en hyfsat objektiv gemensam verklighet att utgå ifrån och debattera den från olika synvinklar. Inte att motparten hittar på en egen verklighet, som han/hon vill diskutera istället för den riktiga verkligheten.

I vissa fall har dessa skribenter själva blivit trollade av källorna på internet, men i många fall så vet de nog att det de postar inte stämmer.
Fin samling. Vi får bygga på den för alla ryska falska påståenden.
Citera
2022-10-09, 13:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Den ryska kommissionären för mänskliga rättigheter Tatyana Moskalkova ska ha uttryckt sig angående Kerch-bron. Att sprängningen är ett brott mot de mänskliga rättigheterna, eftersom det påverkar rätten till fri rörlighet!

Finns det någon i hela Ryssland som inte fattar att Ryssland sprängt massa broar i Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in