2022-10-09, 09:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Över 23000 inlägg och fortfarande är allt som verkar positivt för Ukraina bara amerikansk propaganda (enligt vissa).

Och allt som verkar positivt för Ryssland bara Rysk propaganda (enligt de andra) 😂

Skulle Ukraina ta över Moskva, Ryssland gav upp allt till Ukraina och alla tidningar skrev om detta skulle samma FB användare hävda propaganda, fake News osv.

Blir ju omöjligt att ha en vettig diskussion om ämnet när alla redan vet allt eller tror sig veta allt.
Stämmer, men de flesta verklighetsfrånvända finns trots allt på Putinvänsidan. Inte många av oss som stödjer Ukraina har ifrågasatt etablerade mediers rapportering om ryska framgångar, det fanns ju en tid när sådana förekom. Däremot ifrågasätts på goda grunder rysk statspropaganda och skumma Telegram-kanaler.
Citera
2022-10-09, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Samtidigt som du tycks hata Ryssland ser du alltså Ryssland som ett föredöme. Konstig inställning.
Absolut inget föredöme, snarare smaka på din egen medicin!!!
Citera
2022-10-09, 09:39
Medlem
Citat:
Bangladesh köper då rysk olja framför att svälta. Sen gnäller vi på dem för att de inte är solidariska som om de hade någon anledning att bry sig om ett krig borta i Europa.

Det kanske är ok så länge de köper billigt och på ett sätt som är logistiskt knöligt för Ryssland.
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Bangladesh köper då rysk olja framför att svälta. Sen gnäller vi på dem för att de inte är solidariska som om de hade någon anledning att bry sig om ett krig borta i Europa.

Bangladesh har slutat köpa lng på spotmarknaden.

Bangladesh suspended import of LNG from the international sport market in July this year due to the price escalation. It also announced staggered holidays for area-based industries from August to minimise consumption of both natural gas and electricity.

Under a staggering programme an area-based factory holidays will be maintained to limit consumption of both natural gas and electricity.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Stämmer, men de flesta verklighetsfrånvända finns trots allt på Putinvänsidan. Inte många av oss som stödjer Ukraina har ifrågasatt etablerade mediers rapportering om ryska framgångar, det fanns ju en tid när sådana förekom. Däremot ifrågasätts på goda grunder rysk statspropaganda och skumma Telegram-kanaler.

Jo det är väl min bild också, men kände om jag ska vara kritisk mot ena sidan får jag vara kritisk mot andra också.
Citera
2022-10-09, 09:41
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Då hade vi inte Kina m fl länder att konkurrera med om olja från Mellanöstern. I dagsläget behövs ryska oljan för att det inte skall uppstå global brist. Vad Väst försöker göra är inte att stoppa ryska oljan utan försöka tvinga dem sälja den billigare till någon annan. Typ Saudiarabien som köper rysk olja för egen förbrukning och säljer sin egna olja till Väst.
Det finns tillräckliga oljefyndigheter för att helt ersätta den ryska oljan. Problemet är att många av de länder som sitter på stora oljereserver också är skurkstater. Iran skulle exempelvis lätt kunna öka sin produktion. Så antingen stödjer vi nazist-regimen i Moskva som dödar och våldtar kvinnor och barn, eller så stödjer vi islamist-diktaturen i Teheran som stödjer muslimska terroristdåd i Europa och tvingar kvinnor och barn att gå runt i svarta tält.

Lösningen på detta är att illa kvickt minska vårt beroende av olja. Bygg snabbt ut kärnkraft, vindkraft och solenergi och subventionera energilagring, el-lastbilar, elbilar, el-truckar och el-grävmaskiner. När vi producerar vår egen energi är vi helt oberoende av dessa skurkstater.
Citera
2022-10-09, 09:41
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Vi borde göra som Ryssland har gjort, där får du böter eller fängelsestraff när du uttalar dig negativt och kritiserar denna så kallade SMO.
Här borde du få samma straff när du uttalar dig positivt och hyllar SMO.
(bara att jaga dom med blåslampan dygnet runt)

Du borde stoppas direkt från att kunna fortsätta den vidriga spridningen på vilken plattform det än rör sig om!!
Haha. Så lätt folk tummar på yttrandefrihet.

Vem bestämmer var linjen ska dras? Du? Ska man inte ens få nyansera? Ska man få fängelsestraff om man kritiserar Ukraina också? Om en person har släktingar som mördats av Ukrainska miliser, ska han då inte få ställa sig på Rysslands sida? För du är medveten om att den här konflikten är av etnisk natur och har pågått rätt många år nu?

Sånna som du är inte speciellt klyftiga. Obehagliga är ni också. Totalitära svin
Citera
2022-10-09, 09:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jo det är väl min bild också, men kände om jag ska vara kritisk mot ena sidan får jag vara kritisk mot andra också.
Jag kan ge dig rätt i att “Ukraina-sidan” ibland behöver vara mer källkritisk mot ej bekräftade uppgifter som kommer från Ukrainska sidan (denna har ju också en omfattande propaganda, om ej på rysk nivå). Jag tycker dock de flesta Ukrainavänner verkar förstå detta och ofta skrivs det någon brasklapp när man länkar till någon obekräftad positiv nyhet.
Citera
2022-10-09, 09:51
Medlem
Reimers avatar
Morgonuppdatering från Kenneth Gregg.

Båda sidor konsoliderar sina positioner just nu, därav lugnet på alla kartor, snart brakar det igång igen.

Citat:
Morgonuppdateringen 09.10.2022. Gårdagens uppdatering blev på hälft pga en lavinartad mängd saker som måste göras. Jag skall ut på en ny "tjänsteresa" nu på tisdag så hade en hel del och förbereda. Dessutom är ni så goda på att donera till kaminerna att fabriken varit tvungen att ta in flera svetsare för att hålla takt med influtna donationer. Vi är redan uppe i 160 donerade kaminer så vi är dubbelt uppe med det vi räknade med tidsmässigt. Förutom att ni gjort det möjligt att få ut kaminer till fronten har ni också hjälpt till att skapa arbetsplatser och däregenom skatteintäkter till statskassan. För detta skall ni ha allt TACK som kan sägas i ord. Många av er vill också köpa en kamin till er själva och det kan nog ordnas men efter att vi fått 250 kaminer ut till fronten. Vi skall också försöka få en billigare frakt till skandinavien, just nu är frakten mycket mera än själva priset på kaminen. Om ni vill köpa en till er själva vänligen skriv till kg.greenlife@gmail.com så skall vi se hur vi löser det bäst. Fabriken kan det här med kaminer eftersom det var deras huvudprodukt före kriget, speciellt gaskaminer. Många av er har säkert sett deras produkt i restauranger och hotell över skandinavien. Nu när gaspriserna steg så drastiskt har efterfrågan minskat lika drastiskt, så er hjälp gör skillnad. Dessutom installerar vi vindturbiner hemma hos mig och grannarna så nu har vi strax färdigt ett minigrid för tre hus bestående av sol och vind för elektricitet och pyrolys av hushållsavfall och plast för produktion av gas. Detta gör att vi kan koppla bort tre hus från gridsystemet, bildreportage följer i nästa vecka efter min tjänsteresa.
Så till fronterna. I Kharkiv Oblast fortsätter offensiven i sakta mak, just nu har vi ett lugnare skede med påfyllning av materiel.
Donbass Oblast är i princip stand still med några hundra meters framgång för ryssarna men inga farliga sådana.
Kherson Oblast har ryssarna gjort motattacker och nått en viss framgång i och med att man fått ordning på försvarslinjen. Samtidigt har de våra haft som huvuduppgift att säkra de återtagna områdena. Vi har också haft en lugnare period pga att vi även här fyller på med nytt materiel. När våra infanteritrupper laddar upp så har våra missil och långdistans trupper varit dessto aktivare, likaså våra sissi och motståndsrörelse grupper i rekogniseringsarbete från Mylove och söderut, inkluderat Gammalsvenskby där ryssarna tycks ha satt upp ett försvarshögkvarter. Vi kommer att få höra mera om detta i ett senare skede.
Så till spekulationerna om Krim bron. Jag är benägen att hålla med de svenska sprängexperterna som påstår att det var vanlig dynamit som användes och inte av militär typ. Detta eftersom röken var vit och inte svart. Dessutom var det en saftig mängd som använts, så utan tvekan ett sabotage uppdrag. Hur den kom igenom röntgen är sedan en sak i sig själv men ordspråket "Lyckan står den djärve bi" kan nog användas för denna operation. Vem som sedan utförde den är frågan, jag själv lutar nog mot the legion of freedom for Russia.
Hur som haver, jag vet att nästa vecka blir händelserik på många frontlinjer så:
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-10-09, 09:52
Medlem
Ryska svinen fortsätter att stjäla:

Ukraine's culture minister says that Russian soldiers have stolen artefacts in almost 40 museums in the country.

Ryska svin fortsätter att förstöra:

UNESCO says it has verified damage to 199 cultural sites in 12 regions, including 84 religious sites, 37 buildings of historic importance, 37 buildings for cultural activities, 18 monuments, 13 museums, and 10 libraries.
Ukrainian authorities say their count puts the number of damaged religious buildings alone at 270.

https://news.sky.com/story/ukraine-news-live-putin-looting-steel-bound-for-uk-major-deal-to-relieve-food-crisis-to-be-signed-ru ssian-forces-increasing-missile-use-12541713

Fint folk dom där äckliga ryska svinen är!!
Citera
2022-10-09, 09:52
Medlem
Jirens avatar
Soldaten Kenneth Gregg tror inte det var Ukraina som attackerade Putins bro, utan snarare ryska frihetskämpar. Legion of freedom for Russia.

Citat:
Så till spekulationerna om Krim bron. Jag är benägen att hålla med de svenska sprängexperterna som påstår att det var vanlig dynamit som användes och inte av militär typ. Detta eftersom röken var vit och inte svart. Dessutom var det en saftig mängd som använts, så utan tvekan ett sabotage uppdrag. Hur den kom igenom röntgen är sedan en sak i sig själv men ordspråket "Lyckan står den djärve bi" kan nog användas för denna operation. Vem som sedan utförde den är frågan, jag själv lutar nog mot the legion of freedom for Russia.
Hur som haver, jag vet att nästa vecka blir händelserik på många frontlinjer så:

SLAVA UKRAINI

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0VbAbPpNYraY5S71dhgogPq4 KP4AHMQBac4t7q2NiGcYMcXiXPn1pEvsMte738aiyl&id=1000 51080026232
Citera
2022-10-09, 09:54
Medlem
Ryska soldater fångar fler än 10 ukrainska soldater igen...Det framgår av filmen att fångarna bara kan underkasta sig och följa de ryska truppernas ord eller order.

https://www.youtube.com/watch?v=t_nkEDHE_eo&t=37s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in