Citat:
Ursprungligen postat av
hanspippi
[center]En fråga i all välmening. Jag har ett grannpar ovanför min lägenhet med en bebis. Iallafall så antar jag att de är ett par men då jag endast sett den förmodade pappan, som tar vissa pauser utomhus iklädd cigarett och kaffekopp, så är det osäkert.
Det jag nu beskriver har hållit på i cirka sex veckor. När barnet vaknar, som jag tror, så är det full panik gällandes skrik. Öron eller mage, vad vet jag? Det är så oerhört intensivt så att t.o.m jag en våning under blir perplex.
Förr så vet jag att få tyst på det skrikande bebisen så gav man det en sockerbit indränkt i sprit.
Mina frågor blir nu: Vad kan orsaken vara och hur beter man sig nu för att få tyst på det lilla livet.
Du har ju i texten svarat på din fråga. Orsaken till höga bebisskrik är ofta magont. Det är något som händer alla bebisar, även du skrek när du var liten.
Skrik man hör från förskolebarn är mer skrik som kommer av frustrationer när de inte kan prata och få ur sina känslor och meningar med ord. En del barn skriker, brummar, viftar med händer, håller för öronen, vankar av och ann för att de inte klarar av något yttre stimuli såsom ljus, lukt, ljud eller känsel. Då får man som förälder eller vuxen kring barnet försöka lösa orsaken till skriket eller "stimmet" och se till att barnet inte hamnar där (vilket inte betyder att barnet skall få som denne vill!).