Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-06, 23:10
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
C r vrst eftersom de ppet sger att de inte vet vad deras vljare rstade p.

Men JP sitter vl kvar? Har jag missat ngon tur?
C:s enda frga r vl att hata SD? S d str man ju p vnsterkanten (men utan V, som man ironiskt nog ocks hatar; trots vljarbasen som inte har annat i huvudet n hata SD)

Citat:
M-ledaren Ulf Kristersson uppges stta hrt mot hrt och ska i veckan ha meddelat internt inom Moderaterna att SD vntas vika ner sig.

Moderaterna vill ha med Liberalerna fr man blir d mycket starkare i frhllande till Sverigedemokraterna, sger en centralt placerad M-klla.
Frstr inte detta resonemang. Vad spelar det fr roll om L r inbjudna eller inte? r ngot parti oenigt om vad som helst s vinner ju rdbrunt i vilket fall?

Hoppas kersork hller fast vid sina principer och vljarnas vilja.

M-klla: M vill ha med L fr man blir d mycket starkare (Aftonbladet)
Senast redigerad av avc 2022-10-06 kl. 23:24.
Citera
2022-10-07, 00:51
Medlem
OliverCromwells avatar
Bra att SD kommer mer och mer ut, med nnu hrdare tag mot att slppa in L i en Kristerssons regering.

https://www.dn.se/sverige/sd-kalla-l...rhandlingarna/

SD har allt att vinna p att stta s hrda krav som mjligt i detta.

Borgarna har inget val. De kan antingen anpassa sig till SD, eller bja sig infr Maggan. Det r dessa val som de klena borgarna har att vlja mellan.
Citera
2022-10-07, 04:02
Medlem
321js avatar
SD ska inte vika ner sig.

Fr L vara med i regeringen s kan SD lika grna stoppa privata skolor tillsammans med S.
Citera
2022-10-07, 04:23
Medlem
OliverCromwells avatar
En klla med insyn sger till SvD nu att det mesta tyder p att Kristersson nu kommer att be om mer tid p onsdag.

Citat:
P onsdag gr Kristerssons deadline ut fr regeringssonderingen. Men verlggningarna verkar dra ut p tiden. En klla med insyn i frhandlingarna skulle inte satsa pengar p att allt r klart d.

https://www.svd.se/a/gE6QrA/da-rosta...ot-kristersson

Talmannen Norln kommer garanterat att ge Kristersson minst tv veckor ytterligare gissar jag, nr de mts p onsdag och Kristersson sger att han behver mer tid.
Citera
2022-10-07, 09:33
Medlem
wwrs avatar
Kristersson vill ju att Sverige skall styras frn Bryssel, av EU. Det effektivaste sttet att uppn detta r att han sjlv spelar oduglig att styra Sverige, genom att han inte ens klarar att bilda regering. S han kommer att misslyckas och trassla s lnge han har mjlighet.
Senast redigerad av wwr 2022-10-07 kl. 09:40.
Citera
2022-10-07, 11:17
Medlem
Vilken bajsmacka fr Uffe. Han fr brja med att krla fr Erdogan, samarbeta med Ryssland om NordStream, hantera elpriser, inflation, och en redig lgkonjunktur p det. I vrigt kommer han f administrera allt som SD och L kan tnkas komma verens om. En S+M-regering hade gett honom mjlighet att skylla mer p sossarna. Jag tror att vi inom ett eller tv r hamnar just dr, men vi fr se.

Pminner lite om nr Storbritannien rstat igenom brexit. Den bajsmackan ville inte BoJo administrera, s han tackade nej till att bli pm:

https://www.npr.org/sections/thetwo-...prime-minister

Han tnkte sig nog att ngon annan (Theresa May) skulle f skta den biten, men hon lyckades inte gra klart det hela, och s fick han den bajsmackan (get brexit done) i alla fall. Sen fick han avg pga en annan bajsmacka, men det r en annan historia.
Citera
2022-10-07, 11:52
Medlem
vitapumpss avatar
Ulf Kristersson tittar fram glatt i TV d och d och frskrar att regeringsbildningen r p gng och gr efter planering. Undrar om han blir klar till nyr?
Citera
2022-10-07, 13:17
Medlem
Mitt senaste inlgg blev tydligen raderat s. P vran sidan r vi minsann verens om allt eller hur var de nu kristersson skrt s mycket om i varje debatt. Han hller sig till sina sedvanliga fasoner. Ljuger s han tror sig sjlv.
Senast redigerad av deig 2022-10-07 kl. 13:20.
Citera
2022-10-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
En klla med insyn sger till SvD nu att det mesta tyder p att Kristersson nu kommer att be om mer tid p onsdag.

https://www.svd.se/a/gE6QrA/da-rosta...ot-kristersson

Talmannen Norln kommer garanterat att ge Kristersson minst tv veckor ytterligare gissar jag, nr de mts p onsdag och Kristersson sger att han behver mer tid.
En vecka mjligtvis sen mste kulan g ver till Magda. Uffe lr nog bli spak efter det.
Citera
2022-10-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sinestro r som jag brukar sga, den ende rlige globalisten. (+ Soros som inte heller skrder orden) Vra partier har betalats att ha samma sikter, men de dljer dem.

Att sammanfra ett stort hger och vnsterparti r ett steg mot global diktatur via EU.

kesson r ocks kpt. Han talar inte om sig sjlv som statsministerkandidat. Han talar om att "majoritetsregering r bra".

Det hr r inte skoj lngre.

Det hr r ett tydligt steg mot att Sverige upphr att existera. Och hur katastrofalt lget r i landet nu jnfrt med nr Sverige var starkt, vet alla.

= Demokratiskt haveri, utan opposition eller bara den kpte kesson som kommer att fejka opposition

Citat:
Ursprungligen postat av klutbruden
En vecka mjligtvis sen mste kulan g ver till Magda. Uffe lr nog bli spak efter det.
Ulf kommer fixa detta.Var lugn.
Och slinter det fel fr Uffe s tror jag faktiskt inte att S r s sugna p att sitta som regering med ngra andras politik.
Tror S inte tyckt det varit s kul i tta r och bli dikterade av C/V/KD och oppositionen.
Citera
2022-10-07, 16:30
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jo men dr r det nnu enklare om FBerntsson har rtt nr han sger att C tnker lgga ner sina rster. I s fall r det redan garanterat att Kristersson blir vr nste statsminister. Man kan kra ver Liberalerna hur mycket man vill i de nu pgende regeringsfrhandlingarna.

Tillgg: Jag anser nu, pga detta, att SD ska st p sig och inte slppa in L i regeringen. Tidigare ansg jag att SD mste ge med sig drfr att ett regeringsskifte betyder allt fr SD och dess vljare, men nu nr Liberalerna inte ser ut att behvas s rcker det att bara ge dem ngot kttben i riksdagen som helt saknar betydelse fr att de ska hlla kften i fyra r och inte stlla till med ngra problem.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Fast det stmmer ju inte. Han har gjort en feltolkning av Arthurssons uttalande.
Hr kan det vara av intresse fr diskussionen att lyfta fram vad vi vet att partisekreterare Michael Arthursson faktiskt sagt:

- P valnatten innan valresultatet var klart:

Citat:
Vi str rakryggade nr andra svajar och det tnker vi fortstta med. Tittar p regeringsalternativet som medierna present, d r det vldig jmt. Det gr inte nu att sga var vervikten kommer ligga. Men samtidigt har den breda mitten, de sex partier som inte bestr av hger eller vnsterpopulister, vunnit en ny jordskredsseger med ver 70 procent, sger han och fortstter:

Jag tror nog att en del av vra alliansvnner som har valt en annan vg och trott att man kan rida den dr tigern. De kanske har brjat fundera p om det hr var en s himla bra id egentligen. De kanske tnker att det r Centerpartiet som har gjort det rtta. Om det r s, d sger vi: vlkomna tillbaka kra alliansvnner.
https://www.di.se/nyheter/c-hopp-om-...omna-tillbaka/

- I gr sa han att han inte trodde att C kommer att g samma vg som L, trots de interna striderna:
Citat:
Jag tror inte att C kommer att ge sig in i ngot organiserat samarbete med Sverigedemokraterna, men vilken hllning en ny partiledare kommer att ha exakt r det inte jag som ska svara p.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-avgangsbesked

Med tanke p ovanstende besked frn C och de senaste uppgifterna om att Kristersson har stora svrigheter att bilda regering tror jag att ett scenario dr Liberalerna helt saknar betydelse fr regeringsbildningen/riksdagen r orealistiskt.
Jag tror ocks att det r alldeles fr tidigt att rkna ut Annie Lf och hennes "breda mitt".
Citera
2022-10-07, 16:43
Medlem
wwrs avatar
Om det inte blir enpartistat och avskaffad opposition och bara tar ett par mnader att bilda regering p ett stt som politikerna manipulerat fram fr att skapa samma politik igen, fast med nya ansikten, s antas man frmodligen vara njd.

Fr vljarna inga tydliga alternativ att rsta p stter politikerna givetvis bara ihop samma sk-t i ny frpackning t oss.

De flyttar runt mittpartierna hur som helst fr att manipulera ut SD. Frra gngen gick L och C till vnster. Nu kanske man flyttar L och ven C till hger fr att manipulera bort SD igen och ge oss nya ansikten p frpackningen, men med samma innehll.

Hur skall ngon kunna rsta p C nr de nu sger att de inte ens sjlva vet vad deras politik innebr! De skall fundera ett halvr eller s, se om de kommer p ngon bra politik och tillstta en ny ledare fr den.

Nu kommer de kanske dragandes med Alliansen. Den fanns fre frra valet men sedan svek C alliansen. Denna gng existerade den inte fre valet men de skapar den efter valet! De bara hittar p vad som helst fr att f samma politik igen.
Citat:
C-hopp om ny Allians

den breda mitten, de sex partier som inte bestr av hger eller vnsterpopulister, vunnit en ny jordskredsseger med ver 70 procent,
https://www.di.se/nyheter/c-hopp-om-...omna-tillbaka/

Det har jag befarat tidigare
Citat:
S kanske frsker de pst att Alliansen helt ovntat teruppsttt. M + KD + L + C med lite diffus uppbackning frn vnster. Ett slags omvnt januariavtal.
(FB) Regeringsbildning 2022

Dess frgor mste naturligtvis gras upp fre valet. Nu gr man upp mellan partierna efter valet och mittpartierna flyttas runt hur som helst. Politikerna och inte vljarna bestmmer regeringen.
Senast redigerad av wwr 2022-10-07 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in