Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-06, 23:10
  #469
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
C är värst eftersom de öppet säger att de inte vet vad deras väljare röstade på.

Men JP sitter väl kvar? Har jag missat någon tur?
C:s enda fråga är väl att hata SD? Så då står man ju på vänsterkanten (men utan V, som man ironiskt nog också hatar; trots väljarbasen som inte har annat i huvudet än hata SD)

Citat:
M-ledaren Ulf Kristersson uppges sätta hårt mot hårt – och ska i veckan ha meddelat internt inom Moderaterna att SD väntas ”vika ner sig”.

– Moderaterna vill ha med Liberalerna för man blir då mycket starkare i förhållande till Sverigedemokraterna, säger en centralt placerad M-källa.
Förstår inte detta resonemang. Vad spelar det för roll om L är inbjudna eller inte? Är något parti oenigt om vad som helst så vinner ju rödbrunt i vilket fall?

Hoppas Åkersork håller fast vid sina principer och väljarnas vilja.

M-källa: M vill ha med L för man blir då mycket starkare (Aftonbladet)
__________________
Senast redigerad av avc 2022-10-06 kl. 23:24.
Citera
2022-10-07, 00:51
  #470
Medlem
OliverCromwells avatar
Bra att SD kommer mer och mer ut, med ännu hårdare tag mot att släppa in L i en Kristerssons regering.

https://www.dn.se/sverige/sd-kalla-l...rhandlingarna/

SD har allt att vinna på att sätta så hårda krav som möjligt i detta.

Borgarna har inget val. De kan antingen anpassa sig till SD, eller böja sig inför Maggan. Det är dessa val som de klena borgarna har att välja mellan.
Citera
2022-10-07, 04:02
  #471
Medlem
321js avatar
SD ska inte vika ner sig.

Får L vara med i regeringen så kan SD lika gärna stoppa privata skolor tillsammans med S.
Citera
2022-10-07, 04:23
  #472
Medlem
OliverCromwells avatar
En källa med insyn säger till SvD nu att det mesta tyder på att Kristersson nu kommer att be om mer tid på onsdag.

Citat:
På onsdag går Kristerssons deadline ut för regeringssonderingen. Men överläggningarna verkar dra ut på tiden. En källa med insyn i förhandlingarna ”skulle inte satsa pengar” på att allt är klart då.


https://www.svd.se/a/gE6QrA/da-rosta...ot-kristersson

Talmannen Norlén kommer garanterat att ge Kristersson minst två veckor ytterligare gissar jag, när de möts på onsdag och Kristersson säger att han behöver mer tid.
Citera
2022-10-07, 09:33
  #473
Avstängd
wwrs avatar
Kristersson vill ju att Sverige skall styras från Bryssel, av EU. Det effektivaste sättet att uppnå detta är att han själv spelar oduglig att styra Sverige, genom att han inte ens klarar att bilda regering. Så han kommer att misslyckas och trassla så länge han har möjlighet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-07 kl. 09:40.
Citera
2022-10-07, 11:17
  #474
Medlem
Vilken bajsmacka för Uffe. Han får börja med att kräla för Erdogan, samarbeta med Ryssland om NordStream, hantera elpriser, inflation, och en redig lågkonjunktur på det. I övrigt kommer han få administrera allt som SD och L kan tänkas komma överens om. En S+M-regering hade gett honom möjlighet att skylla mer på sossarna. Jag tror att vi inom ett eller två år hamnar just där, men vi får se.

Påminner lite om när Storbritannien röstat igenom brexit. Den bajsmackan ville inte BoJo administrera, så han tackade nej till att bli pm:

https://www.npr.org/sections/thetwo-...prime-minister

Han tänkte sig nog att någon annan (Theresa May) skulle få sköta den biten, men hon lyckades inte göra klart det hela, och så fick han den bajsmackan (get brexit done) i alla fall. Sen fick han avgå pga en annan bajsmacka, men det är en annan historia.
Citera
2022-10-07, 11:52
  #475
Medlem
vitapumpss avatar
Ulf Kristersson tittar fram glatt i TV då och då och försäkrar att regeringsbildningen är på gång och går efter planering. Undrar om han blir klar till nyår?
Citera
2022-10-07, 13:17
  #476
Medlem
Mitt senaste inlägg blev tydligen raderat så. ”På våran sidan är vi minsann överens” om allt eller hur var de nu kristersson skröt så mycket om i varje debatt. Han håller sig till sina sedvanliga fasoner. Ljuger så han tror sig själv.
__________________
Senast redigerad av deig 2022-10-07 kl. 13:20.
Citera
2022-10-07, 15:16
  #477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
En källa med insyn säger till SvD nu att det mesta tyder på att Kristersson nu kommer att be om mer tid på onsdag.



https://www.svd.se/a/gE6QrA/da-rosta...ot-kristersson

Talmannen Norlén kommer garanterat att ge Kristersson minst två veckor ytterligare gissar jag, när de möts på onsdag och Kristersson säger att han behöver mer tid.
En vecka möjligtvis sen måste kulan gå över till Magda. Uffe lär nog bli spak efter det.
Citera
2022-10-07, 15:51
  #478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sinestro är som jag brukar säga, den ende ärlige globalisten. (+ Soros som inte heller skräder orden) Våra partier har betalats att ha samma åsikter, men de döljer dem.

Att sammanföra ett stort höger och vänsterparti är ett steg mot global diktatur via EU.

Åkesson är också köpt. Han talar inte om sig själv som statsministerkandidat. Han talar om att "majoritetsregering är bra".

Det här är inte skoj längre.

Det här är ett tydligt steg mot att Sverige upphör att existera. Och hur katastrofalt läget är i landet nu jänfört med när Sverige var starkt, vet alla.

= Demokratiskt haveri, utan opposition eller bara den köpte Åkesson som kommer att fejka opposition

Citat:
Ursprungligen postat av klutbruden
En vecka möjligtvis sen måste kulan gå över till Magda. Uffe lär nog bli spak efter det.
Ulf kommer fixa detta.Var lugn.
Och slinter det fel för Uffe så tror jag faktiskt inte att S är så sugna på att sitta som regering med några andras politik.
Tror S inte tyckt det varit så kul i åtta år och bli dikterade av C/V/KD och oppositionen.
Citera
2022-10-07, 16:30
  #479
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jo men där är det ännu enklare om FBerntsson har rätt när han säger att C tänker lägga ner sina röster. I så fall är det redan garanterat att Kristersson blir vår näste statsminister. Man kan köra över Liberalerna hur mycket man vill i de nu pågående regeringsförhandlingarna.

Tillägg: Jag anser nu, pga detta, att SD ska stå på sig och inte släppa in L i regeringen. Tidigare ansåg jag att SD måste ge med sig därför att ett regeringsskifte betyder allt för SD och dess väljare, men nu när Liberalerna inte ser ut att behövas så räcker det att bara ge dem något köttben i riksdagen som helt saknar betydelse för att de ska hålla käften i fyra år och inte ställa till med några problem.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Fast det stämmer ju inte. Han har gjort en feltolkning av Arthurssons uttalande.
Här kan det vara av intresse för diskussionen att lyfta fram vad vi vet att partisekreterare Michael Arthursson faktiskt sagt:

- På valnatten innan valresultatet var klart:

Citat:
”Vi står rakryggade när andra svajar och det tänker vi fortsätta med. Tittar på regeringsalternativet som medierna present, då är det väldig jämt. Det går inte nu att säga var övervikten kommer ligga. Men samtidigt har den breda mitten, de sex partier som inte består av höger eller vänsterpopulister, vunnit en ny jordskredsseger med över 70 procent”, säger han och fortsätter:

”Jag tror nog att en del av våra alliansvänner som har valt en annan väg och trott att man kan rida den där tigern. De kanske har börjat fundera på om det här var en så himla bra idé egentligen. De kanske tänker att det är Centerpartiet som har gjort det rätta. Om det är så, då säger vi: välkomna tillbaka kära alliansvänner.”
https://www.di.se/nyheter/c-hopp-om-...omna-tillbaka/

- I går sa han att han inte trodde att C kommer att gå samma väg som L, trots de interna striderna:
Citat:
– Jag tror inte att C kommer att ge sig in i något organiserat samarbete med Sverigedemokraterna, men vilken hållning en ny partiledare kommer att ha exakt är det inte jag som ska svara på.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-avgangsbesked

Med tanke på ovanstående besked från C och de senaste uppgifterna om att Kristersson har stora svårigheter att bilda regering tror jag att ett scenario där Liberalerna helt saknar betydelse för regeringsbildningen/riksdagen är orealistiskt.
Jag tror också att det är alldeles för tidigt att räkna ut Annie Lööf och hennes "breda mitt".
Citera
2022-10-07, 16:43
  #480
Avstängd
wwrs avatar
Om det inte blir enpartistat och avskaffad opposition och bara tar ett par månader att bilda regering på ett sätt som politikerna manipulerat fram för att skapa samma politik igen, fast med nya ansikten, så antas man förmodligen vara nöjd.

Får väljarna inga tydliga alternativ att rösta på sätter politikerna givetvis bara ihop samma sk-t i ny förpackning åt oss.

De flyttar runt mittpartierna hur som helst för att manipulera ut SD. Förra gången gick L och C till vänster. Nu kanske man flyttar L och även C till höger för att manipulera bort SD igen och ge oss nya ansikten på förpackningen, men med samma innehåll.

Hur skall någon kunna rösta på C när de nu säger att de inte ens själva vet vad deras politik innebär! De skall fundera ett halvår eller så, se om de kommer på någon bra politik och tillsätta en ny ledare för den.

Nu kommer de kanske dragandes med Alliansen. Den fanns före förra valet men sedan svek C alliansen. Denna gång existerade den inte före valet men de skapar den efter valet! De bara hittar på vad som helst för att få samma politik igen.
Citat:
C-hopp om ny Allians

den breda mitten, de sex partier som inte består av höger eller vänsterpopulister, vunnit en ny jordskredsseger med över 70 procent”,
https://www.di.se/nyheter/c-hopp-om-...omna-tillbaka/

Det har jag befarat tidigare
Citat:
Så kanske försöker de påstå att Alliansen helt oväntat återuppstått. M + KD + L + C med lite diffus uppbackning från vänster. Ett slags omvänt januariavtal.
(FB) Regeringsbildning 2022

Dess frågor måste naturligtvis göras upp före valet. Nu gör man upp mellan partierna efter valet och mittpartierna flyttas runt hur som helst. Politikerna och inte väljarna bestämmer regeringen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-07 kl. 17:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback