Citat:
Det är tradigt att upprepa 10 års uttalanden av Putin och hans ideologer. Putin vill ha tillbaks SAMTLIGA av alla Sovjetterritorier PLUS diverse andra inkl. ex. Kroatien och vissa inom hans sfär vill också ha Alaska och Afghanistan. Inklusive Natoländer.
Jag vet men han är inte helt rationell just nu. Det verkar som att han har gått och blivit spirituell på sistone och ber om vägledning från shamaner. Jag vet inte vem det är som konverterat honom men jag gissar Alexander Dugin.
Jag vet men han är inte helt rationell just nu. Det verkar som att han har gått och blivit spirituell på sistone och ber om vägledning från shamaner. Jag vet inte vem det är som konverterat honom men jag gissar Alexander Dugin.
Vad jag har hört så har Putin sagt att det var ett kolossalt strategiskt misstag att upplösa Sovjetunionen (vilket det faktiskt var Ryssland själva som gjorde, det var Jeltsin som drev på att lämna unionen, inte stan-länderna). Men att ta "tillbaka" dessa är ju en helt annan sak. Länder som Uzbekistan, Tadjikistan, Turkmenistan kan vara ytterst svårt att hålla under ockupation. Putin vill säkert hellre ha inhemska regimer som är allierade och beroende av honom än att ha ryska trupper permanent där.
Ja Alaska ser många som odiskutabelt ryskt territorium, lika ryskt som Novgorod. Kravet på detta territorium kommer inte att släppas från vissa håll.
Putin är förmodligen satt under stor press. Annekteringen av Krim gjorde honom förmodligen populär bland ryssar i gemen (ungefär som vi svenskar skulle få återförenas med Åland). Men nu pressas han tillbaka i Ukraina på många fronter och hans popularitet lär dala rätt rejält på hemmaplan när han skickar ut civila familjefäder i kriget. Förlorar han Donbass och Krim är det nog kört för honom som ledare, jag tippar på att fler kommer att våga ifrågasätta honom vid ett sådant praktfiasko.
Det är fullt möjligt att han är ur balans och söker rådgivning från mer oväntat eller ska vi kalla det för andligt håll. Samtidigt kan sådana uppgifter också vara propaganda riktat mot honom, för att få honom att framstå som galen och irrationell.
Men det är ingen ovanlighet att stridslystna ledare har esoteriska intressen. Rikskansler och hans förtrogne Himmler sägs ha haft liknande intressen och dessa lär kanske inte ha minskat när krigslyckan vände för dem.