2022-10-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Gör det? Utveckla.

Mest för kamerarörelserna som är lite för stabila i höjdled när soldaten rör sig framåt och bakåt. Men som sagt, "ser ut som".
Citera
2022-10-07, 09:07
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Håller med,-Ryssland; värre.
Kina; ännu värre.
Islam; så mycket värre att dom andra två bleknar.

Om många små går samman så tappar dom stora sin makt, men risken är att hunger efter makt skapar nya konstellationer. Ser man på världshistorien så har det alltid blivit så.

Vi har väl faktiskt inte sett något exempel i världshistorien på att riktigt många små har gaddat sig samman mot de stora? Eller missar jag något? EU är väl faktiskt det närmsta exemplet, men Tyskland och Frankrike är inte små direkt...
Citera
2022-10-07, 09:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det du skriver om Kremls narrativ ger inte mening. Något är heller inte falskt bara för att det är "Kremlins narrativ" eller olämpligt att säga.

Det här kriget visar att olika länder bedöms med olika måttstockar och straffskalor.
Så ge några exempel på när ett anfallskrig för att annektera territorium i grannlandet har bedömts med en annan måttstock.

Då får extra pluspoäng om den som attackeras i dina exempel är en icke-aggressiv demokrati.
Citera
2022-10-07, 09:08
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror jag kan säga det generellt. Tittar vi på andra världskriget så har alla genombrottsanfall inneburit stora förluster för försvarare både i krigsfångar, döda och materiell.

Fast i Kherson kan man inte riktigt prata om något genombrottsanfall.
Citera
2022-10-07, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vilket ryskt territorium har Ukraina attackerat? För du menar väl ändå inte det ukrainska territorium som Ryssland attackerat, ockuperat och sedan annekterat och förklarat ryskt?

Kallar du skåne för svenskt eller danskt, hålls svenska val i skåne?
Är norrland svenskt eller finsk, pryglade svenskar finska barn i skolan när de pratade finska/samiska, hålls "demokratiska" val i norrland. Norrbotten vill inte tillhöra sverige samerna vill ha tillbaka sitt land, jadu är alla demokratiska val ej demokratiska eller bara de som du tycker ska vara det

Det har hållits demokratiska val i fd ukraina och nu attackerar ukraina deras fria vilja
Senast redigerad av Leif0 2022-10-07 kl. 09:14.
Citera
2022-10-07, 09:11
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Mest för kamerarörelserna som är lite för stabila i höjdled när soldaten rör sig framåt och bakåt. Men som sagt, "ser ut som".

Det är inte ett spel. Det är krigets brutala verklighet.
Det som är fascinerande med filmen är dock hur han glömmer bort att dö ett tag och reser sig, för att genast få några extra blyinjektioner som påminner honom.
Citera
2022-10-07, 09:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Fast i Kherson kan man inte riktigt prata om något genombrottsanfall.
Initialt nej. Men jag tror inte att man kan klassa dessa anfall som "full scale attacks" utan snarare "probing attacks". Ukraina hade i flera månader förvarnat om offensiven i Kherson så jag tror knappast att de genomförde några större anfall. Som vi alla vet vi det här laget så var det troligen en avledningsmanöver för anfallen i Kharkiv. Vi kommer att få läsa om detta i historieböckerna så småningom när man har alla pusselbitar.

Men de attackerna som genomförs nu vill jag klassa som genombrott. Det går fort i Kherson nu och det vet både du och ryssen.
https://mobile.twitter.com/DancehallHeat/status/1577480010817974272
https://mobile.twitter.com/NOELreports/status/1578107525547044866

När faller Kherson?
Citera
2022-10-07, 09:18
Medlem
Dag 224 av Puttes tredagarsutflykt:

- Brittisk underrättelsetjänst: ukrainska trupper har flyttat fram frontlinjen i Chersonregionen med minst 20 km. Ukrainarna "har haft framgångar längs den östra stranden av floden Inhulets och västra stranden av floden Dnipro", och hotar nu ryska grupper runt Nova Kakhovka, rapporterade det brittiska försvarsministeriet.

Ett tillbakadragande av ryska stridsstyrkor över floden Dnipro "gör försvaret av resten av Chersonregionen mer hållbart, men det politiska kravet kommer att vara att stanna kvar och försvara", står det i rapporten.

- Antalet ryska medborgare i värnpliktsåldern som omfattas av mobilisering och som har lämnat Ryssland är dubbelt så högt som antalet för närvarande inkallade, säger Oleksii Danilov, ukrainska säkerhets- och försvarsrådets sekreterare. "Efter att Putin gjorde ett så stort misstag... minskar antalet människor som är villiga att slåss mot vårt land exponentiellt", sa Danilov och syftade på Rysslands mobilisering som officiellt startade den 21 september.

- Ukrainas generalstab: våra väpnade styrkor befriade 93 samhällen och byar i nordöstra Ukraina sedan den 21 september. Man har avancerat 55 kilometer djupt in i ryskt ockuperat territorium och tagit kontroll över mer än 2 400 kvadratkilometer, rapporterade Ukrainas militär den 6 oktober.

- President Volodymyr Zelenskyj sa att han tvivlar på den ryske diktatorn Vladimir Putins förmåga att ge order om ett taktiskt kärnvapenangrepp. Ändå tillade Zelensky den 6 oktober att världen "aldrig kommer att förlåta vare sig Putin eller Ryssland" om han faktiskt använder kärnvapen.

- Rafael Grossi, chef för IAEA, har meddelat att organisationens uppdrag vid kärnkraftverket i Zaporozjzjia kommer att öka från två till fyra personer, som kommer att rotera var 3-4:e vecka. Han tillade att situationen fortfarande är farlig eftersom territoriet runt den ryskockuperade anläggningen är minerat.

- Luhanskregionens guvernör Serhiy Haidai: Ukraina har befriat Hrekivka i Luhansk. Han rapporterade att tunga strider fortsätter om andra samhällen i regionen. De ryska trupperna bygger befästningar för långsiktigt försvar i området, sade Haidai.

- Ukrainas militär har förstört över hälften av de iranska drönare som Ryssland skickat till Ukraina. Ukraina har tagit ner 24 av de 46 Shahed-136 kamikazedrönare som Ryssland skickade till Ukraina mellan 29 september - 6 oktober, enligt försvarsministeriet. (Bild)

- Natten till idag bombade Ryssland Zaporozjzjia stad, huvudorten i regionen. Minst två döda.

- Ryssland använder den brända jordens taktik i Ukraina.
Under sin "kaotiska reträtt" sprängde ryssarna en damm, vilket fick den lilla staden Raihorodok, i Donetsk, att översvämmas, rapporterar Ukrainas generalstab.
Citera
2022-10-07, 09:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Presis som om du och jag möts, då kommer du att dansa efter min pipa eller när du går in i affären och måste betala för varorna annars åker du i fängelset.

De starka kuvar de svaga, som jag kuvar dig och du kuvar din fru och dina barn och kanske handikappade personer och Ryssland kommer kuva ukraina europa.
Fan, man blir rädd när man läser ditt inlägg. Är du 10 år gammal?

Jag är glad att vi har ett starkt samhälle som kuvar såna som du. Ditt tänk mot handikappade personer visar att du är en svag individ psykiskt.
Citera
2022-10-07, 09:22
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Nu ska jag säga att jag normalt inte sympatiserar med Aftonbladet och Anders Lindberg alls, men det handlar nog mest om inrikespolitiken för denna ledare var bra och stämmer i det mesta med min syn:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/GM3JKq/finns-chansen-att-putin-jagas-pa-flykt
Citera
2022-10-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Håller med,-Ryssland; värre.
Kina; ännu värre.
Islam; så mycket värre att dom andra två bleknar.

Om många små går samman så tappar dom stora sin makt, men risken är att hunger efter makt skapar nya konstellationer. Ser man på världshistorien så har det alltid blivit så.

Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Presis som om du och jag möts, då kommer du att dansa efter min pipa eller när du går in i affären och måste betala för varorna annars åker du i fängelset.

De starka kuvar de svaga, som jag kuvar dig och du kuvar din fru och dina barn och kanske handikappade personer och Ryssland kommer kuva ukraina europa.

Ryssland är inte de starka i världen. Har inte varit sen tidigt 80 tal. Bara så du inte tänker att det är det du talar om på det där kryptiska sättet.
Citera
2022-10-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men sådant är inget NATO har ensamrätt på. Zhukov var bra på att avleda uppmärksamhet genom förvillande attacker.

Och hur vet vi att det har kostat Ukraina en massa runt Cherson? Några uppgifter får vi inte.

Det enda vi tydligt kan se är att ryska förband retirerar nu, och för tredje gången på en månad.

Även om de underrättelser ryska militärledningen får är totalt underlägsna den ukrainska får tror jag ändå de har hygglig kontroll över vilka anfallsdugliga och utrustade förband Ukraina har eller används förutom att en lyckad avskärning från Ukraina behärskat område ned mot Azovska-sjön skulle sätta ryssarna i katastrofläge. Vore helt naivt om ukrainarna väntar sig oförberedda ryssar där. Till exempel vart har den "tredje armen" tagit vägen? Det lilla jag vet har den använts för att förstärka fronten där.

Tror huvudmålet för Ukraina och NATO-generalerna är en offensiv ned mot Azovska sjön och kommer den inte till stånd är det ett stort misslyckande för NATO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in