Citat:
Ursprungligen postat av
Dharmabum
[1]Det är väl mer så att det kunde ha uppstått positiva saker om allt hade förlöpt enligt plan istället för att urarta i ett krig med flera parter och hög intensitet?...
[2]Din sista punkt är väldigt otydlig. Från mitt perspektiv tyder mycket på att till exempel den rysska armén är gravt korrumperad med allt svinn samtidigt som det är omoraliskt med angreppskrig på ett grannland med bombning av civila mål. Men jag antar att du syftar på det faktum att Nato agerar kraftfullt här med stöd av samlad västmedia, samtidigt som andra konflykter får pyra ifred?
[1]: Ja. Det ena utesluter inte det andra. Du har helt rätt i att ryssarnas skyddande av minoritet blev ineffektivt eller kontraproduktivt. Historien är ju full av sånt, det handlar mer om hämnd och signalpolitik än att rädda liv. Tänk på USAs svar på 9/11. 3000 dog där. Sen dog hundratusentals i "war on terror" och triljoner dollars spenderades. USA hade räddat många fler liv om de satsat pengarna på att hjälpa sina fattiga med bättre sjukvård, mindre hemlöshet, osv. På liknande vis räddar ryssarna liv, men till gigantisk kostnad av liv.
[2]: Ja, jag menar att i Ukrainakriget agerar en självutnämnd världspolis, medan andra konflikter får pyra i "fred". Det är själva essensen av korruption att vissa kommer undan med ett visst beteende som officiellt är mot reglerna, när de är allierade med "polisen".