Citat:
Ursprungligen postat av
akademikerfyllo
Som jag försökte förklara för dig utan framgång så är för det första vare sig företagsekonomi eller nationalekonomi exakta vetenskaper. Det finns en hel del psykologi i värderingen av såväl företag som valutor. Jag har studerat båda ämnena, även om dessa inte utgjort det huvudsakliga fokuset i min akademiska karriär. Jag håller faktiskt med dig om att nämnda företag har ett goodwill-värde. Däremot så kan goodwillvärdet aldrig överträffa realvärdet av naturtillgångar som är åtråvärda i en global kontext.
Jag är väldigt övertygad om att jag läst mer företagsekonomi och nationalekonomi än vad du gjort, för du skriver bisarra och märkliga påståenden. Det är uppenbart att ämnena "inte utgjort det huvudsakliga fokuset i din akademiska karriär". Väl så. Men varför fortsätter du att munhuggas beträffande discipliner, som du uppenbarligen inte bemästrar? 🤔
Ett företags goodwil kan definitivt överträffa värdet på dess naturtillgångar, alternativt dess anläggningstillgångar. Hur stora naturtillgångar tror du tjänsteföretag har? Inte särskilt stora.
Ryssland är uppenbarligen huvudsakligen en råvaruproducent, liksom länder i tredje världen brukar vara. Utvecklade ekonomier brukar huvudsakligen ha tjänsteproducerande företag (med vissa undantag, tex Norge). Argumenterar du för råvaruproducenter i tredje världen, över tjänsteproducenter i utvecklade länder?