2022-10-06, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jag tror för det första inte duman spelar så stor roll när det gäller. För det andra är det viktiga, som det här kriget redan har visat, inte vad som är rimligt i en objektiv verklighet utan i aktörernas huvuden.

Det här kriget var inte rimligt någonstans, ens om ryssarna lyckats ockupera Ukraina. Man hade bara fått ett gigantiskt problem på halsen.

Tror Shoigu eller Kadyrov att de kan ta tronen kanske de försöker: inte minst för att blockera den andra eftersom det handlar om makt eller död.

Intressant artikel på ämnet. Det behöver inte bli så men den maktlogik som presenteras är rimlig. Framförallt tror jag det är en viktig poäng att Ukrainakriget i första hand handlar om inrikes maktkamp och inte i särskilt hög utsträckning, som många i väst tror, global geopolitik.

https://snyder.substack.com/p/how-does-the-russo-ukrainian-war

Jag kan säga Kadyrov har inte en chans i helvetet att ta makten. Han kan utpressa Moskva. Det har han gjort de senaste åren. Innan kriget hade Shoigu varit en naturlig tronföljare. Det är han inte längre. Han är en loser.
Citera
2022-10-06, 01:46
Medlem
Hubben Svatove är ukrainsk i om 2 veckor eller? Några dagar vila och rotation nu, sedan rullar de vidare helt enkelt efter det ligger väl hela centrala Luhansk helt öppet?

Bunkern kallar Putte.
Citera
2022-10-06, 02:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Bilderna man ser där civilbefolkningen kommer och kramar/pussar UAFs soldater påminner om när Allierade under ww2 befriade ockuperade områden från Nazisterna.

Man undrar hur jävligt det var under denna ryska ockupation?

Mat som säkert stals och godtyckliga straff mot civilbefolkningen. Det har ju uppdagats massgravar och övergrepp flertal tillfällen!
Ukrainsk propaganda alltsammans.
Citera
2022-10-06, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det ska du inte vara så säker på. Det är EU som är den svaga länken i den här kedjan och en snöbollseffekt uppstår väldigt lätt. Om NATO menar allvar med proxykriget så får de väl sätta in boots on the ground och möta två miljoner ryska soldater på slagfältet face to face...
Var skall du hitta dessa miljoner soldater? I de hemliga bergrummen i Ural där de suttit och väntat bara för den stunden att komma?
Citera
2022-10-06, 02:14
Medlem
Citat:
Som jag försökte förklara för dig utan framgång så är för det första vare sig företagsekonomi eller nationalekonomi exakta vetenskaper. Det finns en hel del psykologi i värderingen av såväl företag som valutor. Jag har studerat båda ämnena, även om dessa inte utgjort det huvudsakliga fokuset i min akademiska karriär. Jag håller faktiskt med dig om att nämnda företag har ett goodwill-värde. Däremot så kan goodwillvärdet aldrig överträffa realvärdet av naturtillgångar som är åtråvärda i en global kontext.

Jag är väldigt övertygad om att jag läst mer företagsekonomi och nationalekonomi än vad du gjort, för du skriver bisarra och märkliga påståenden. Det är uppenbart att ämnena "inte utgjort det huvudsakliga fokuset i din akademiska karriär". Väl så. Men varför fortsätter du att munhuggas beträffande discipliner, som du uppenbarligen inte bemästrar? 🤔

Ett företags goodwil kan definitivt överträffa värdet på dess naturtillgångar, alternativt dess anläggningstillgångar. Hur stora naturtillgångar tror du tjänsteföretag har? Inte särskilt stora.

Ryssland är uppenbarligen huvudsakligen en råvaruproducent, liksom länder i tredje världen brukar vara. Utvecklade ekonomier brukar huvudsakligen ha tjänsteproducerande företag (med vissa undantag, tex Norge). Argumenterar du för råvaruproducenter i tredje världen, över tjänsteproducenter i utvecklade länder?
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2022-10-06 kl. 02:21.
Citera
2022-10-06, 02:17
Medlem
Citat:
Du inser väl själv att din ingångspunkt till diskussion var oseriös? Uralbergen? Hur konstruktivt är det? Skärp dig! Vill du däremot ha en seriös diskussion så är jag idel öra!
Ingångspunkt? Var finner du den? Förtälj oss nu var dessa miljoner soldater finns som skall få EU och resten av världen att inse sin förlust? Snarare så att min herre mr icke akademiskt fyllo var den som satte Ingångspunkten ganska utmärkt på egen hand. Vill du vara så snäll att förklara var ifrån du finner fakta och UTgångspunkt för ditt påstående?

EDIT - Jag har varit idel öra i MÅNADER nu, och inte en endaste gång har DU förklarat dina statements med undebyggd tanke och ej heller har du svarat NÅGON på deras frågor i detta DISKUSSIONSFORUM. Lite underligt att du sitter och brölar efter hur andra skall göra saker och ting när din egen INGÅNGSpunkt har lika mycket bäring som vilket barns i trotsålder som helst. Tror du fortfarande att du på något sätt rider på höga hästar pågrund utav din ALDRIG stärkta akedemiska dumhet? I så fall är du jävligt välkommen att presentera oss någonting istället för dina konstanta lösryckta påståenden som du försvarar med ett barns trots. Skärp dig ja, som du sade
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-10-06 kl. 02:25.
Citera
2022-10-06, 02:18
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Det ska du inte vara så säker på. Det är EU som är den svaga länken i den här kedjan och en snöbollseffekt uppstår väldigt lätt. Om NATO menar allvar med proxykriget så får de väl sätta in boots on the ground och möta två miljoner ryska soldater på slagfältet face to face...

Du får räkna med 1,3 miljoner soldater. 7 00 000 har flytt landet och fler hade gjort det om de fick. Tror inte de soldater Putin kallar in är speciellt motiverade annars hade de frivilligt tagit värvning i början av kriget.
Citera
2022-10-06, 02:19
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Fy fan, vilken jävla smäll! En rysk konvoj blir beskjutna av Ukrainskt artilleri när dom flyr Lyman.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/xwh23l/accurate_artillery_fire_hits_a_russian_convoy/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3
Vad var det där? En lastbil med ammunition som smällde på en mina? Jag såg ingenting slå ner.

Vilken jävla smäll.
Citera
2022-10-06, 02:21
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Jag är väldigt övertygad om att jag läst mer företagsekonomi och nationalekonomi än vad du gjort, för du skriver bisarra och märkliga påståenden. Det är uppenbart att ämnena "inte utgjort det huvudsakliga fokuset i din akademiska karriär". Väl så. Men varför fortsätter du att munhuggas beträffande discipliner, som du uppenbarligen inte bemästrar? 🤔

Ett företags goodwil kan definitivt överträffa värdet på dess naturtillgångar, alternativt dess anläggningstillgångar. Hur stora naturtillgångar tror du tjänsteföretag har? Inte särskilt stora.

Kanske det. Jag tog ut en ekonomie kandidatexamen. Mina första studier på akademisk nivå. 90-talet. Jag vidhåller att företag som sysslar med utvinning av naturresurser inte är lika känsliga för goodwill, utan att det handlar mer om realtillgångar. Jämför Facebook och Gazprom. Jag älskar som sagt inte Ryssland, men väst håller på att spåra ur totalt. Ledsen om jag trampat dig på tårna. Vi har olika åsikter helt enkelt. Inget personligt, enbart polemik...
Citera
2022-10-06, 02:24
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Specialoperationen i sin helhet är fortfarande en stor framgång. Enskilda slag vinner inte krig vet du.... Sedan har jag redan gjort en nyttoanalys av UA:s insats. En total katastrof.

Låter mer som att du nog ska skippa att göra analyser. Haha.

Ditt älskade Ryssland har idag mindre kontrollerade landområden i Ukraina än när de startade invasionskriget i Februari.
Hur fan kan det vara en framgång?
De blir slaktade som djur 24/7.

Men det är klart, de har inte ens skickat in alla moderna tanks än.
Det kommer sen, tillsammans med all den andra högteknologiska utrustningen.
Eller hur?
Citera
2022-10-06, 02:34
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82

Ditt älskade Ryssland har idag mindre kontrollerade landområden i Ukraina än när de startade invasionskriget i Februari.

Eller hur?

Varför ska jag skippa att göra analyser när jag är en eminent analytiker? Jag förstår inte logiken. Nu slickar ryssen såren och det som väntar är nog dessvärre inte behagligt för Ukraina. Inbilla dig inte för ett ögonblick att Ryssland kommer att ge upp sina nya territorier.
Citera
2022-10-06, 02:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82

Eller hur?

Nu får jag reda ut begreppen igen märker jag..

Jag har på ett tydligt vis redan innan förklarat för er att just nu sker planering, omgruppering, mobilisering, logistik och transport av militär specialutrustning till gränsen.
Av taktiska skäl kommer den stora offensiven dra igång vid optimal tidpunkt.
Och då kommer den stora ryska krigsmaskinen ta stora områden snabbt och effektivt.
Det är bara att vänta, så ska ni få se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in