2022-10-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Kan du inte jobba i nordnorge något år? Bo kollektivt när du är där.

Inte helt lätt att hitta jobb eller veta hur man ska gå tillväga men jag kollar på det.
Citera
2022-10-05, 21:23
Moderator
Diagorass avatar
Tuff sits. Vad har du använt 1 miljon till? Har du shoppat prylar kan du försöka sälja av en del för att få in pengar så du kan lösa de mest krisande lånen. Har du sökt krediter nyligen gör det ingen nytta att försöka fler gånger i närtid eftersom kreditförfrågningarna på din UC ökar din UC-score enormt. Vänta minst 6 - 8 månader utan att ta någon ny UC och därefter kan du göra ett nytt försök. Har du betalningsanmärkningar är det ändå kört. Försök kontakta de institut som har registrerat betalningsanmärkningarna och förhandla för att de eventuellt kan återkalla dem och prioritera att betala dem. Sen måste du helt enkelt få ner dina kostnander. Det blir vatten och dröd tills du nått över vattenytan igen.
Senast redigerad av Diagoras 2022-10-05 kl. 21:35.
Citera
2022-10-05, 21:47
Medlem
Svalbard!

Nästan ingen skatt, hög lön och inget att slösa pengar på.

https://karrierestart.no/ledig-stilling/227167

https://www.assemblin.com/no/kontakt/norge/nord/spitsbergen/
Citera
2022-10-05, 22:07
Medlem
41 år gammal, bor i en garderob på 16 m2 med 1 miljon i skuld. Jag avundas inte dig. Hur lyckas man.

Tror du på allvar någon skulle låna ut 1-1.5 miljon kronor och att du skulle ha förmåga betala tillbaka 150 000 kr per år?
Hade litat mer på en lös tiger i samma rum inte skulle dampa loss på mig.
Citera
2022-10-05, 22:24
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasC81
Problemet är att den andra delägaren är svår att ha att göra med och det kan därför vara svårt att komm överens med den personen om exempelvis försäljning eller att den personen köper loss min mammas del. Tror inte att den personen vill betala något direkt för min mammas del heller. Hon vill mest låta skogen vara och eventuellt sälja om värdet ökar och få pengar för sin del.

Dina föräldrar kan ha möjligheten att tvinga fram en försäljning enligt samäganderättslagen. Huruvida detta är möjligt eller ej beror på vilka avtal som finns kring samägandet, men om inga avtal finna så borde samäganderättslagen gälla. Då kan dina föräldrar antingen begära tvångsförsäljning av fastigheten hos tingsrätten eller kräva att hela egendomen säljs på offentlig auktion.

Det kan vara bra att veta att det ofta finns utvägar även om man råkar samäga med en besvärlig person.
Citera
2022-10-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
41 år gammal, bor i en garderob på 16 m2 med 1 miljon i skuld. Jag avundas inte dig. Hur lyckas man.

Tror du på allvar någon skulle låna ut 1-1.5 miljon kronor och att du skulle ha förmåga betala tillbaka 150 000 kr per år?
Hade litat mer på en lös tiger i samma rum inte skulle dampa loss på mig.

Varför så taskig?
Citera
2022-10-05, 23:01
Avslutad
Du är inte i rätt forum för att få proffsiga svar. Dvs där andra suttit i liknande sits. Regga in dig som medlem på Lånforum.se Där finns det mycket tips,råd,stöd och hjälp att få från de som är eller har varit i liknande sits som dig.
Citera
2022-10-05, 23:09
Medlem
Närmast är att prata med ekonomisk rådgivning iallafall. Prata med inkasso och se om de kan frysa räntan och sänka månadskostnaderna samt att hitta extrajobb eller annat bättre betalt jobb.
Citera
2022-10-05, 23:09
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Har du kontaktat alla låninstitut som du har lån hos och pratat om din situation och försökt få till en avbetalningsplan med lägre ränta.
De kommer ju förlora sina pengar vid en skuldsanering så de borde ju vara intresserade av att du skall klara av att betala av lånen.

Öka din inkomst så du betala av de dyraste lånen snabbare. Genom att jobba övertid eller ta ett extrajobb. Du borde lätt kunna få in några tusen extra i månaden.

Om alla företag vek ner sig för att man hotade med skuldsanering skulle ingen betala sina räkningar, därför är den approachen dålig. Just saying.

Citat:
.

Dina föräldrar får inte skuldsanering bara för att du får det. Problemet kommer ju så klart vara att dom måste fortsätta betala lånet. Men det är inte egentligen ett problem, då du har sådan bra inkomst och låga utgifter kommer din skuldsanering se ut ungefär så här.

Du kommer få behålla detta :
Hyra 2700:-
Existensminimum : ~5800:-
Buffert : 1500:-
Transport till jobbet (om du har någon)
Eventuellt nån hundring för läkarbesök.

Vi räknar högt på 12000:-

Du har en inkomst på 33000:- varje månad. Du kommer alltså behöva betala KFM
21000:- varje månad.

MEN, Juli och december är betalningsfria månader. Det betyder att du varje år har 42000:- att "leka" med. Det är 10.5 månad på dina föräldrars lån. Kan dom alltså bara betala 500:- i månaden på det så är problemet löst.

Har dom så dålig ekonomi så de inte ens kan betala 500:- så bör de inte ens fått ta lån åt dig.
Citera
2022-10-05, 23:34
Medlem
Citat:

Mina föräldrar hamnar också hos kronofogden om jag hamnar där. De är delägare i skogsmark som min mamma ärvt och vid sanering tar de den.

Där har du det. Ni har skog som ni kan använda som pant.

Ni har två möjligheter. Antingen blir dina föräldrar indragna i din skuldträsk eftersom dom står som borgenärer och deras skog & mark säljs på exekutiv auktion för en låg summa och ni blir av med den för all framtid.

Eller så pantsätter ni skogen som en säkerhet, ni säljer den för en miljon och uppfyller du kraven efter säg 10 år och du betalar en rimlig summa så får dina föräldrar behålla skogen och alla blir nöjda. Du blir skuldfri, dina föräldrar slipper vara inblandade och långivaren har fått rimlig avkastning.

Vart ligger marken, hur många HA och vilken typ av skog är det?
Citera
2022-10-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om alla företag vek ner sig för att man hotade med skuldsanering skulle ingen betala sina räkningar, därför är den approachen dålig. Just saying.

Dina föräldrar får inte skuldsanering bara för att du får det. Problemet kommer ju så klart vara att dom måste fortsätta betala lånet. Men det är inte egentligen ett problem, då du har sådan bra inkomst och låga utgifter kommer din skuldsanering se ut ungefär så här.

Du kommer få behålla detta :
Hyra 2700:-
Existensminimum : ~5800:-
Buffert : 1500:-
Transport till jobbet (om du har någon)
Eventuellt nån hundring för läkarbesök.

Vi räknar högt på 12000:-

Du har en inkomst på 33000:- varje månad. Du kommer alltså behöva betala KFM
21000:- varje månad.

MEN, Juli och december är betalningsfria månader. Det betyder att du varje år har 42000:- att "leka" med. Det är 10.5 månad på dina föräldrars lån. Kan dom alltså bara betala 500:- i månaden på det så är problemet löst.

Har dom så dålig ekonomi så de inte ens kan betala 500:- så bör de inte ens fått ta lån åt dig.

De står som medsökande på ett lån också. Det lånet måste ju tas med i skuldsaneringen och då ser de att mina föräldrar är medsökande och kräver att de ska vara med och betala.
Citera
2022-10-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Jobba lite helger för att få in runt 10 000 extra i månaden. Då får personen lägga ner nästan 80 timmar, dvs ca 10 timmar om dagen på helgen, men med tur kan det så klart gå ner till 50 bara ifall det är jobb med dubbel OB. Bara sex av åtta dagar extra om helgen med åttatimmarspass. Människan kommer dö inom fem år med den belastningen. Men extrajobb brukar så klart kunna hjälpa på en del och det går ju att anpassa efter förmåga!

En stor del av amerikanarna har dubbla jobb, dvs minst 16h om dagen för att spara till barnens studier så att dessa i sin tur slipper jobba 16h om dagen. Kan dom jobba så i +15 år så bör TS orka med ett extrajobb på helgerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in