2022-10-04, 21:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Det va ta mej fan det dummaste jag läst.
Då skulle ju för helvete Putin accepterat läget som det alltid varit. Eller ska vi säga från år 1991 till att börja med.
Herregud!!

Vad rysstrollen hela tiden missar med Budapest traktatet och att det var en fredlig skilsmässa är att utan detta och med deras egna smått förvirrade uttalanden om att Ukraina inte existerar eller har någon existensrätt är att avtalet som helhet reglerar Ryssland legitimitet också . Så med deras egen logik blir Ryssland illegitimt samt ärver inte Sovjetunionens rättigheter och skyldigheter.

Tilldelningen av troll till flashback verkar ha varit väldigt lågprioriterad verkar det som De kan inte följa en rät linje vare sig framåt eller bakåt utan trasslar in sig konstant
Citera
2022-10-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vad som har läckt tyder på att Ukraina har massiv hjälp av andra länders signalspaning och underrättelser. Tyska tidningar skrev i förra veckan om hur BND hjälper Ukraina.

https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Intelligence_Service

Eftersom det är så måste förmodligen Ryssland försvara alla områden lika mycket, om de skall försvara, för Ukraina kommer nog att kunna utnyttja alla möjliga svagheter.
Ja, det är glädjande att sådan hjälp också tycks ge effekt.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, det låter ju positivt men..., ryssen tillåts retirera återigen (troligen till förluster iofs). Förefaller som man inte riktigt har kraften att riktigt påsa in de än och få dessa förband förintade totalt. Som det troligtvis kommer att bli så slinker då ryssen ut.., och kan sedan/snart omgruppera och överleva.

Och då behöver man ta de "en gång till", en annan dag.
Det är väl så det går till i de flesta krig, merparten av tiden? Det har ju fortfarande effekt och är nog ingen psykologisk höjdare för de flyende ryssarna (samt att de också förlorar en hel del stupade och sårade kamrater på vägen).
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Problemet för auktoritära ledare som Putin brukar vara att om de överger makten så finns det många som har anledning att hämnas. Han tog sig till toppen på det vilda 90-talet, det gjorde han knappast utan att ha en hel del blod på sina händer.

Så är det nog också ofta, och det tänkte jag inte på.
Citera
Medlem
Eftersom:
"Låt bli följande:

1) Inlägg som bara består av en länk - det ska framgå varför innehållet är relevant i diskussionen.
2) Trollanklagelser - bemöt varandra i sak.
3) Tillåtna språk är svenska, norska, danska samt engelska. Inlägg på andra språk är inte tillåtna"

Väljer jag att konstatera att de Leninggrad placerade "proffsen" som flitigt jobbar på desinformation på Putinregimens uppdrag är på samma nivå som Ryzzka armen, flygvapnet och flottan och Spetsnaz nämligen usla.

Dags att springande fly och lämna Ukraina i fred! Nog nu.
Citera
2022-10-04, 21:05
Medlem
walklikeacats avatar
Ytterligare en tortyrkammare uppenbarar sig, denna gång efter att Peski-Radkovsky befriats.

Här fann man även en plastback fylld med tandproteser, de flesta verkar vara av guld. De ryska sadistnazisterna förnekar sig inte.

https://mobile.twitter.com/bayraktar_1love/status/1577369124509884416
Citera
Medlem
Är det någon gång tjetjener och dagestaner samt alla andra skumma landsdelar ska göra uppror är det nu. Funderar på om det kanske var tanken bakom anfallet, att visa oroliga provinser att de ska foga sig. Nu blev det motsatt effekt
Citera
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Då inser man hur utslaget Ukraina är också. Fredsförhandlingar nu tror jag är det bästa för bägge sidor

Du är inte lite dum du. Ukraina har en miljon tränade soldater. Och fler får de hela tiden.
Citera
2022-10-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tror iallafall dialoger med hjälp av medlare hade fungerat åtminstone göra situationen bättre än vad den är nu. Men det är min åsikt!

Det är inte en åsikt utan propaganda riktar mot de mest svagsinta.
Lite som Viet Congs skrikande i högtalarna på nätterna
Citera
2022-10-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
I mycket är det så.

På samma vis som vi inte kan veta om han är säker på tronen, även om viss information tyder på att det knakar i fogarna.

Det är så svårt för oss att sätta oss in i hur en sådan människa tänker. Jämför med Gaddafi, som måste ha haft mängder av chanser att sticka och leva ett bra liv, som Idi gjorde.

Men makt är en mycket tung drog.

Hade det varit jag hade jag pensionerat mig för längesedan och nöjt mig med att ha en 30 år yngre älskarinna och massor av pengar. Då hade han också gått till historien som en helt ok president, och inte som en som störtade sitt land i fördärvet.
För Putin är makt livet.
Han gjorde sitt största misstag med att starta sin SMO som han trodde skulle bli en dans på rosor.

Hade han vetat det han vet nu om denna SMO så hade han aldrig inlett skiten. Han räknade med att hans armé var en stormakt och oövervinnerlig.

Kan tänka mig hur hans tankar går runt situationen som han skapat , och jag tror faktiskt att han innerst inne ångrar detta beslut.

Men backa nu kommer han aldrig göra.
Han kommer aldrig erkänna att detta var ett misstag.

Man kan undra hur hans tankar går nu för att ta sig ur detta.
Ja om ingen annan tar ut han i förtid då.
Citera
2022-10-04, 21:07
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Någonting säger mig , enbart en riktig politisk amatör träskalle beväpnat med ensidiga illusioner om ont och gott kan haspla ur sig ett sådant pekoral .
Men whataboutism handlar väl om detta. Att aldrig se en gråzon någonstans.
Var ska man börja ursäkta vem någonstans ? Stalins folkmord mot Bush och Blairs folkmord ? Vem vann ?

Den enda lilla skillnaden är att INTE NÅGONSTANS I DEN HÄR TRÅDEN, så har Rysstrollen haft modet att erkänna den långa historien bakom ett av världens värsta förtryckarregimer och folkmorden i deras spår, på den egna befolkningen Jag upprepar : PÅ DEN EGNA BEFOLKNINGEN

Så hur långt kommer vi med whataboutism ? Antagligen så långt som dig själv. Då man börjar ofrivilligt selektera och börjar bli döv,stum och korkat för att ta in helheten. Ungefär som en KremlBot

Jaja. Ta inte i så mycket. Det var tal om atombomber. All förtryck och mord på folk är hemskt.
Citera
Medlem
Jirens avatar
ISW: Ryska elitförband tvingas till reträtt.

Citat:
Bland de ryska enheter som nu tvingas till reträtt hittas några av Putins mest framstående elitförband. Det handlar om Rysslands 76:e luftburna brigad ur luftanfallsstyrkorna VDV, en mekaniserad pansarbrigad, som främst är aktiv i Chersonregionen. Samt landets 144:e motoriserade infanteridivision.

Dessa rapporter överensstämmer med tidigare bedömningar från ISW om att de flesta av landets elitstyrkor blir allt mer nedbrutna ju längre kriget pågår.

ISW tar även upp ett exempel under Ukrainas blixtoffensiv i den nordöstra Charkivregionen tidigare i september där Rysslands 4:e stridsvagnsdivision, som anses vara ett framstående elitförband, tvingades till reträtt.

https://www.expressen.se/nyheter/ryska-elitforband-tvingas-till-retratt/

Roligt för de ryska nyrekryterna att anlända till fronten och upptäcka att eliten är i full färd med att fly som skållade grisar.

Död åt Ryssland!
Senast redigerad av Jiren 2022-10-04 kl. 21:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ryssland i ett nötskal: Margarita Simonyan & co förklarar hur Ryssland bara vill bli ”lämnat i fred” och ha sin kultur, och hur de egentligen vill vara vänner, resa till och umgås med omvärlden:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1577332269232136195?s=21
Detta är alltså samma ryssar som hejar på ett erövringskrig mot ett grannland och annektering av dess territorium.

En sak som slår mig är hur otroligt självupptagna ryssar synes vara. Deras självbild klarar inte det uppenbara: nästan ingen i väst bryr sig Ryssland överhuvudtaget. De tillverkar ingenting vi vill eller behöver köpa, de står inte för någon kultur (film, musik, spel) som vi bryr oss om, och nästan ingen semestrar där. Huruvida de har de gay-parader de är så besatta av, vem bryr sig? Ryssar, å andra sidan, de vill resa hela tiden till det väst de säger sig hata. Stockholm, Åre, ... London! Är man rysk elit så bor man där och har sina barn i privatskola. Men vi bryr oss lika lite som Don Draper.
https://youtu.be/K4Ksoizbl2s
Observera att allt det där gäller blingblingfolket i de två städerna. På landsbygden vet de knappt om att de tillhör världen.
Det är en extrem skillnad på de som har koll och de som inte har koll. I de två städerna vill de ingenting annat än att vara så som de är i väst.
Det är numera kört, borta, finito för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in