2022-10-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det räcker att de tappar Kherson, hotar med kärnvapen, och så blir det vapenstillestånd. Det skulle vara en trendvändning. Säger jag att det blir så? Nej. Säger jag att det är möjligt. Ja.
De har hotat länge med kärnvapen nu.

Taktiska kärnvapen kommer inte att vända trenden i kriget. De är som rejäla bomber och dessutom löser det ut omedelbar vedergällning från NATO i from av utplånande av ryska armén i Ukraina.
Putin kan även hota att eller kasta taktiska nukes på städer som en sann terrorist men då blir det minimalt samma reaktion av NATO och då troligen även andra länder utanför NATO.

Riktiga nukes kommer de inte att kasta på Ukraina. De vill inte ha en radioaktiv skrothög framför dörren och där en massa ryssar ska leva i.

Vad återstår? Kanske helt oproportionerligt hot om att kasta nukes på Västeuropa eller USA? Det kommer inte Putin att få genom på hemmaplan på grund av några bitar av Ukraina där det råkar bo några ryskspråkiga.

Och sist men inte minst: Skulle Putin/Ryssland ville ta risken att avfyrningen av flertalet taktiska kärnvapen går åt skogen och de står där med byxorna ännu längre neddragna?
Citera
2022-10-04, 14:20
Medlem
EnCartes avatar
Ukrainian military liberated Arkhangelske, Starosillia, Velyka Oleksandrivka, Davydiv Bor in Kherson region.
https://twitter.com/ukrpravda_news/status/1577264081026707456
Citera
2022-10-04, 14:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Men Putin har brutit mot allt som finns redan när det gäller krigsbrott, så varför kan han inte bryta mot ett litet kärnvapenavtal?
För att han vill inte bli förvandlad till aska och för att han inte vill gå till historien som den som orsakade Rysslands undergång.
Citera
2022-10-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ukrainian military liberated Arkhangelske, Starosillia, Velyka Oleksandrivka, Davydiv Bor in Kherson region.

Logisk följd av ryska reträtten. Hoppas Ukrainarna lyckas förstöra mycket av den ryska fordonsparken under omgrupperingen.
Citera
2022-10-04, 14:24
Medlem
Citat:
Såg det också, börjar bli fullt av ukrainska flaggor på Liveuamap nu😁
Citera
2022-10-04, 14:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det räcker att de tappar Kherson, hotar med kärnvapen, och så blir det vapenstillestånd. Det skulle vara en trendvändning. Säger jag att det blir så? Nej. Säger jag att det är möjligt. Ja.
Han har väl redan hotat med kärnvapen flera gånger?
Vad ska han säga denna gången?
"Den här gången bluffar jag VERKLIGEN INTE. Jag lovar!"
Citera
2022-10-04, 14:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Körde de runt Dudchany? Inte sett några rapporter om att den blivit tagen.
Det verkar som de gjorde det initialt. Men nu är Dudchany under kontroll. Vet inte om Ryssarna redan tömt staden men Ukraina väntade med att gå in.
https://twitter.com/WarMonitor3
Citera
2022-10-04, 14:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Idioten har redan hotat med kärnvapen. Att bryta kärnvapenavtalen. Varför skull det kunna ändra något. Alla vet att om han gör det är han rökt.
Är ditt scenario troligt, blir min motfråga.

Det är ju det som är problemet med Flashback, folk ser inte starten av diskussionerna. Hela tråden av diskussion handlade om det var omöjligt. Inte om det var troligt.
Citera
2022-10-04, 14:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du utgår här ifrån att det skulle bli vapenstillestånd, bara för att Ryssland hotar med kärnvapen, ungefär som om detta vore ett matematiskt axiom eller en naturlag.

Vad får dig att göra det?

Diskussionen handlar om det är omöjligt att ryssarna vänder detta. Omöjligt betyder 0 möjliga världar där något händer. Jag visar en möjlig värld där det händer. Inget annat.
Citera
2022-10-04, 14:27
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Logisk följd av ryska reträtten. Hoppas Ukrainarna lyckas förstöra mycket av den ryska fordonsparken under omgrupperingen.

Du menar flykten?
Citera
2022-10-04, 14:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Diskussionen handlar om det är omöjligt att ryssarna vänder detta. Omöjligt betyder 0 möjliga världar där något händer. Jag visar en möjlig värld där det händer. Inget annat.
Nu försöker du allt blanda bort korten.
Så allt handlade om ifall det överhuvudtaget fanns en teoretisk möjlighet att det vänder?
Sure.
Inte alls om vad som är sannolikt/troligt och argument för varför det skulle vända i så fall?
Nu spelar du dum.
Citera
2022-10-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Du menar flykten?
Potato potato

EN sak jag inte riktigt begriper och det får vi ge ryssarna: Varför i hela friden vägrar inte soldaterna att utföra reträttordern, kastar av sig vapnen, sätter upp en vit flagga och inväntar ukrainarna?

Nån stridsmoral har de i alla fall kvar. Dels kanske rädsla av fienden, dels rädsla av följderna av desertering håller dem kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in