2022-10-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Svara på frågan istället. Vad ska han göra? Och blir det eftermälet bättre, och hur?

Jag tycker att han borde lyssna på trollarmens befälhavare, dig. Du verkar ha koll.

Nu tror jag inte Putin lyssnar och jag tvivlar kraftigt på hans valmöjligheter. Likt Kim är han troligen rätt hårt styrd av Kina.

Hade han haft makt, hade han haft någon som helst omtanke om sitt folk. Så hade han backat för länge sedan, kanske inte ens inlett invasionen som blodsbesudlar hans minne å det grövsta.

Jag tvivlar på att han får en bättre ersättare så kulan i huvudet är inget alternativ.

Självklart borde han tona ner retoriken och söka förbrödring. Möjligen sätta en kula i Lavrov och en stor del av ”rådgivare” så att iaf den historien är förbi..

Han kan göra det för att rädda liv på båda sidor av konflikten men svårigheten med liknande mini-kukar är att dom har svårt för nederlag och vägrar erkänna brister.
Citera
2022-10-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Faktum kvarstår att den ryska mobiliseringen är ett fiasko, tro inget annat.
Den är väl det. Det cirkulerade uppgifter i tråden under eftermiddagen om att 60000 av de 300000 har dykt upp. En del har skickats hem då de var gamla, sjuka eller 4-barnsfäder. Men det finns med all sannolikhet en del hyfsade soldatämnen bland de mobiliserade, men det kommer ta månader att få till acceptabla enheter av dem. Men de kanske kan avlasta de få elittrupperna som ännu inte förbrukats, även om deras inträde i kriget inte kommer att påverka utgången.
Citera
2022-10-03, 21:24
Medlem
Reimers avatar
Hade den gode Lavrov månne tittat lite för djupt i sin vodkaflaska när han slant med tungan under sitt tal i den ryska Duman

Avslöja statshemligheter sådär

Citat:
In a speech today to the State Duma, Lavrov congratulated the new heads of the illegally annexed regions of Ukraine.

Ominously, he went on to say that other regions will be added to 'the set' of regions annexed by Russia.

https://twitter.com/WhereisRussia/status/1576971245786398721
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Nu börjar de ilskna till.
”Nationalisten och före detta FSB-agenten Igor Girkin ledde separatiströrelsen på plats i Donbass år 2014. Han har konsekvent kritiserat Putin för att denne inte krigar ”på riktigt”. Mobiliseringen kom enligt Girkin alldeles för sent. Nu kräver Girkin att stabschefen Valerij Gerasimov ska avskedas som straff för förlusten av Lyman.
– Det är inte Lapin utan Gerasimov som får ta åt sig äran för alla våra segrar i ”specialoperationen” – den så kallade de-eskaleringen i Kiev, Sumy och Tjernihiv, den lyckade ”omgrupperingen” i Balaklija, Izium och Kupjansk och nu ”förflyttningen till bättre positioner” från Lyman, skriver en sarkastisk Girkin på sin Telegramkanal.
Alla de ukrainska städer han räknar upp har den ryska armén tvingats lämna sedan mars månad.”
https://www.dn.se/varlden/de-ryska-hokarna-rasar-efter-forlusten-av-lyman/

Moralen är rekordlåg inom de ryska leden och att man nu vågar öppet kritisera hela "operationen" visar bara på att Putins makt har minskat!

Detta bådar gott!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror det tåget har gått. Det är heller ingen jättebra lösning längre. Risk för folkmord på ryssar i Donbass och Krim. Men kanske det skulle gå att lösa med en stor fet FN-trupp.

Vad tror du om ett folkmord i Ryssland? Går det långt nog så finns det ju ingen anledning för av Putin kuvat folk att inte ge igen.
Citera
2022-10-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej det handlar också att det är Ryssar. Rasisterna flödar i denna tråd.. Jag märker det ju i min inkorg! Tänker då inte nämna några namn.

Ryssar som tar avstånd från kriget är det inget fel på.
Citera
2022-10-03, 21:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tydligen håller man i Ryssland på att färdigställa moderniserade T-80 från lager. De vagnarna har extra beskydd runt tornet bland annat. Här har Ryssland lärt av de svårigheter de råkat ut för, och kommer därmed få starkare T-vagnar än vad många trott varit möjlig på så kort tid.

Hur påverkar detta flyghöjden för tornen? Blir det en högre eller lägre flygbana för tornen i de moderniserade T-80 : orna?
Citera
2022-10-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ryssar som tar avstånd från kriget är det inget fel på.

Precis, man önskar bara död och olycka för alla som anser att detta krig är berättigat från rysk sida! Resten är ju vettigt folk!
Citera
2022-10-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
I så fall hade de øinte invaderat Ukraina med förtexten att Ukraina är nazister, Ukraina har ingen rätt att existera, Ukraina tillhör Ryssland.

Nej, Putin ville bli ihågkommen som 20-talets Peter den Store. Nu lär han dock bli ihågkommen som Hitlers copycat
Men nu igen.
Varför gick dom in?
Hittar du svaret på det så faller allt på sin plats.
Putin och hans män fick garanterat sova dåligt före de tog detta beslut.
Jag tror knappast att ryssarna är så dumma att dom inte förstod vad dom drog igång.
Citera
2022-10-03, 21:31
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tydligen håller man i Ryssland på att färdigställa moderniserade T-80 från lager. De vagnarna har extra beskydd runt tornet bland annat. Här har Ryssland lärt av de svårigheter de råkat ut för, och kommer därmed få starkare T-vagnar än vad många trott varit möjlig på så kort tid.

Jag förutsätter att du kan backa upp din lögn med fakta. Jag tror mer på att det blir bara en skotts T-80 då har man minimerat risken för torn flygning
Senast redigerad av Lawline 2022-10-03 kl. 21:33.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
En pensionär i Moskva går omkring och kagar sig mot OMON (Putains Gestapo) haha. Han säger att dagens Ryssland är värre än orginalet Nazi-Tyskland och att Moskva är ockuperat.

https://twitter.com/erdteppich/status/1576862557289054208
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Precis, man önskar bara död och olycka för alla som anser att detta krig är berättigat från rysk sida! Resten är ju vettigt folk!

Putin har väl runt 90% stöd?

Det innebär väl att vi aldrig borde vara trevliga mot mer än var tionde ryss?

Ryssar lipar nu när Putin mobiliserar, många av dom klagande ryssarna hyllade invasionen.

Inte för att man ska dra alla ryssar över en kam, bara nästan alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in