2022-10-03, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
För att det inte är så NATO fungerar att de tvingar sig på länder? Polen, Estland, Lettland och Litauen VILL vara med i NATO och ansökte själva då de vet hur ryssen är och vill säkra garantier på att skyddas utifall de blir attackerade igen. Man kan inte bli medlem i NATO utan att vilja gå med och skicka in en faktisk ansökan. Precis som vi och Finland gör.

Senast jag såg statistik på det så hade runt 11% i Polen sympatier för Ryssland medans en stor del, någonstans runt 60-65% avskydde Ryssland likt pesten. Resten låg på antingen "ogillar" eller "vare sig". De minns vad ryssarna gjorde med dem under andra världskriget, och tiden som visserligen självstyrande men del av den ryska intressesfären under kommunisttiden.
Kan man säga att den röde bankiren olof aschberg tillhörde någon sfär under kommunisttiden?
Han flyttade ju till Sverige med en himla massa guld som smältes om.
Sonen robert har ju idag med expo och researchgruppen intimt samarbete ihop, som leds av gamla vänsteraktivisterna wåg & fredriksson sveriges stasi som de kallar sig.

Hoppsan där fick vi en koppling rakt ifrån sovjet ända in i dagens Svenska politik.

Ojdå Vilket land ska man hata nu då Ryssland eller Sverige?

Vill du göra en factcheck på mig?

Du är avslöjad.
Citera
2022-10-03, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Folk tenderar att heja på den starke. Alla ser väst som självklar segrare i konflikten.

Hade ryssarna vunnit kriget snabbt och lätt hade folk börjat respektera dem. Om Ryssland sedan hade skrämt EU till tystnad och börjat diktera villkoren här så hade SVT börjat försvara Ryssland. Och folket här hade då ställt sig på ryssarnas sida.

Folk gillar Zlatan just därför att han är stark och skjuter bollen i mål.
https://m.youtube.com/watch?v=oua0Puihrkc

Den starke Zelensky har många talanger, han kan spela piano med kuken och dansa i klackskor.

https://m.youtube.com/watch?v=PKHGp1XPv48
Citera
2022-10-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Folk tenderar att heja på den starke. Alla ser väst som självklar segrare i konflikten.

Hade ryssarna vunnit kriget snabbt och lätt hade folk börjat respektera dem. Om Ryssland sedan hade skrämt EU till tystnad och börjat diktera villkoren här så hade SVT börjat försvara Ryssland. Och folket här hade då ställt sig på ryssarnas sida.

Folk gillar Zlatan just därför att han är stark och skjuter bollen i mål.

Ligger nog mycket i det där, men jag skulle gärna passa på och använda det till att nyansera genom att skilja på folk och fä, eller folk och får.
Citera
2022-10-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
Ryssland är en underdog som står emot USAs hegemoni enkelt sagt. De vill behålla sin självständighet, kultur och värderingar. Dessutom är de mycket fattigare än USA och EU, men ändå säljer deras politiker inte ut sig som i princip alla ledare i väst har gjort, med undantag från Orban. Om man kollar på hur det gått för Ryssland senaste 30 åren har landet förändrats väldigt mycket med högre levnadsstandard osv. Kollar man på Ukraina under samma period så blev de Europas fattigaste och mest korrupta land, med stöd från västvärlden. Så frågan är, hur mycket hade Ryssland utvecklats utan sanktioner? De har haft diverse sanktioner i 20 års tid, kämpar i motvind men ändå blivit starkare. De kanske hade blivit en av de större ekonomierna i världen på sikt utan sanktioner. Då kanske folk sett upp till dom mer. Men det vill USA sätta stop för som vi alla vet.

Har ni lyssnat på Rysslands politiker ens? De är mycket mer begåvade än någon politiker jag hört från EU eller USA. De svarar på frågor och man kan faktiskt begripa vad de pratar om. Biden hade aldrig vunnit en debatt med Putin.
Pratar du ens om samma land? Allting är regisserat i rysk politik, om regimen vill testa en ny idé så kommer du först höra den från oppositionspolitiker för att testa hur befolkningen reagerar ryska i andra fall kommer oppositionspolitiker med helt befängda förslag för att Putin ska framstå som som sansad och ansvarsfull. Det är bara teater och underhållning det finns ingen politisk debatt i Ryssland allt följer ett noga förberett manus.
Citera
2022-10-03, 17:38
Medlem
Citat:

Vad finns det att se upp till i ett land som är byggt på allt annat än öppenhet och fair play?
Av de jag sett som stödjer Ryssland är många av dessa också "anti-PK", men är det verkligen bättre at stödja ett land som Ryssland bara för att de ogillar Pride och, enligt dem, "wokeness"?

Jag personligen är på Rysslands sida i det här kriget. Men det innebär inte att jag ser upp till Ryssland eller tucker att Putin är lika trevlig som Loket Olsson. Det är ganska naturligt att Ryssland är ett land man inte vill bo i. Hur skulle det kunna vara på annat sätt i ett land som våldtagits av vansinneskommunism under 70 år och som innan dess var Europas sista feodalstat?

Jag vill att Ryssaland skall vinna det här så att de kan utgöra en motvikt tiill världens största terroriststat, USA. USA startar nästan alla krig, är upphov till de flesta konflikter och deras mot hot och krig implementerade penningpolyik håller på att förstöra den här världen.

Så egentligen är jag inte för Ryssland, utan emot USA.
Citera
2022-10-03, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Hur tänker du nu? Många av Putins bästisar är också judar, ta Roman Abramovich som ett exempel.
Judar plundrade Ryssland efter kommunismens fall. Att han valt att ta hänsyn och "teama upp" med vissa av dessa skurkar handlar om hans egna väg till makten.
Citera
2022-10-03, 18:12
Medlem
Putin påstår att han vill avnazifisera Ukraina men det är bara en sort propaganda för att rättfärdiga
kriget. I grund och bott är det demokrati han är rädd för.
Citera
2022-10-03, 18:18
Avslutad
Det är samma foliehattar som ställer sig på Rysslands sida som förnekar månlandningen och tror att jorden är platt. Inga att ta på allvar eller slösa tid och energi på helt enkelt. De bryr sig inte om varken Ryssland eller Ukraina de vill bara gå emot strömmen och tycker det är coolt att vara annorlunda. Riktiga fjantar allihop.

En sak är säker och det är att de skulle ALDRIG i hela sina liv sätta sin fot i Ryssland.
Senast redigerad av Sickmyduck 2022-10-03 kl. 18:21.
Citera
2022-10-03, 18:25
Medlem
Finns förstås inget Ryskt att se upp till. Speciellt nu det blev klart att de inte är den andra militärmakt i världen eftersom de får stryk av Ukraine. Landet har blivit en paria som en hög koskit som all undviker.

De som stödjer Putin i sitt terrorkrig
- hatar USA och väst och hatet blockerar normalt tänkande
- är oftast troll som älskar att provocera och får många gensvar
- är anti vaxare som tappade sitt mål i livet när ingen längre brydde sig om Corona - Wuhan - viruset.

Noter att de samlas i vissa diskussioner där dem överösa varandra med strunt och har roligt.
Man får hoppas de stannar bakom sina datorskärmar så att man inte behöver träffa dem IRL.
Citera
2022-10-03, 18:32
Medlem
Vi i Sverige har väl aldrig sett upp till Ryssland. Det är ju ett land borta i öster utan någon kulturell, ekonomisk eller politisk samhörighet med oss, vi tillhör ju västsfären och har alltid så gjort.
Däremot är rysk fauna och flora inte fy skam men den har ju inget med den vanvårdade genomkorrumperade ryska statsbildningen att göra.
Citera
2022-10-03, 18:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Har svårt att förstå hur man kan vara pro-Ryssland. Det är inte direkt som att landet har varit en förebild inom hederlighet och ärlighet för invasionen, ens före 2014.

Fusk, att lura sig till sig fördelar och att ljuga har varit Rysslands nationalsport sedan länge, så varför de plötsligt skulle vara ärliga och köra rättvist enligt vissa är för mig en gåta. Märks framför allt inom sport då de tas med byxorna nere efter att ha kokat ihop nästa generations dopingpreparat hela tiden, givetvis sponsrat av staten, eller inom IT och spelvärlden där majoriteten av cyberkriminella och folk som fuskar kommer från den ryska sfären. Cyberattacker från ryska staten är vardagsmat mot myndigheter och institut. De letar upp och lönnmördar kritiker i andra länder med diverse hopkok från deras labb som utsätter oskyldiga för fara, vilket de ger blanka fan i.

Vad finns det att se upp till i ett land som är byggt på allt annat än öppenhet och fair play?
Av de jag sett som stödjer Ryssland är många av dessa också "anti-PK", men är det verkligen bättre at stödja ett land som Ryssland bara för att de ogillar Pride och, enligt dem, "wokeness"?

Du missar otroligt mycket. Om det beror på okunskap eller aktivism låter jag vara osagt.

Med den kunskap som vi har för handen så anser jag att väst och framför allt Sverige agerar fullständigt ansvarslöst. Om man inte vill dra igång ett tredje världskrig så hanterar man situationen med en kärnvapenmakt annorlunda. När jag uttrycker kritik mot hur väst utvecklats och hur de agerar i tex Ryssland/Ukraina-konflikten anklagas jag för att vara Putinälskare och rysstroll. Ett bisarrt påstående för de som känner mig och vet min bakgrund. Sådana som du inbillar sig själva att ni är så intelligenta men ni om några ser allt i svart/vitt och det är inte ens er egen bild utan ni rapar bara upp vad MSM sagt i senaste propagandasändningen. För 15-20 år sedan var jag som ni. Det går att bryta sig loss och ta sig ur hjärntvätten.

Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Putin var smartare än Bush. Putin var smartare än Obama. Definitivt smartare än Trump, men I Bidens glans ska vi plötsligt köpa att han är en blådåre jämförbar med Hitler. Ja, tjena...

Tror du Bush och Obama är smartare än Trump?
Citera
2022-10-03, 18:40
Medlem
GanjaFarfars avatar
Vad jag har sett så handlar det inte så mycket om att folk tar Rysslands sida (annat än i undantagsfall). Men för er som ser världen i svart-vitt uppfattas ju alla försök till nyansering av konflikten som rysskrameri.
Personligen ledsnade jag för över 10 år sedan på dom svenska propagandakanalerna. Det var redan då övertydligt att dom ger en otroligt vinklad bild av verkligheten och det har inte blivit bättre sen dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in