2022-10-01, 23:01
Medlem
Snapcounts avatar
Har ett extrajobb, där jag har en ex-pat-ryska. Var länge sedan jag jobbade tillsammans med denne (men idag var det oss samtidigt), och jag passade på att fråga. Vet nämligen om att hon står i kontakt med sin släkt (St: petersburg), ringer då..

Och jodå, det rings och snackas men min kollega sade att de har svalt allt av propagandan och det går ingen nöd på de, för att i väst är det/blir det värre än vad de kommer att få...får hon som svar. Det är då nu i vinter med el-priser/gas/värme och att vi får problem med det. Bensinpriser har även tagits upp. Man påpekar även att kläder är inget problem, för "made in kina" kläder kommer.

Man står bakom Putin. Mobiliseringen var man inte heller rädd för.., detta pga att man inte har ålder eller kompetensen som efterlyses. O.B.S notera det svaret.., man vill inte dit. Här skall sägas att en iallafall utav min kollegas släktingar ligger pyrt ann, när jag hörde dennes yrke.

Min kollega skall även sägas, att har givetvis sett igenom Putin. Detta då en liten "hörsägenrapport".
Citera
2022-10-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det var väl ändå Sovjet som satte stopp för Tysklands framryckningar? Kriget tog en annan vändning efter slaget om Stalingrad. Därefter hade Ryssland sin chans att få med flera europeiska länder i sin intressesfär, vilket USA fruktade mest av allt. Därav den s k Marschallhjälpen, man vräkte in resurser över Europa för att dessa inte skulle bli beroende av Sovjet.
Utan det massiva stöd som Lend-Lease utgjorde hade inte ryssarna haft en chans. Det var alltså bla tiotusentals flygplan, stridsvagnar och diverse fordon som gjorde att de ens lyckades med motståndet. Det hade inte ens blivit någon vändning vid Stalingrad utan USA. Det är därför det är intressant att se läget nu i Ukraina och hur samma princip gäller nu.
Citera
2022-10-01, 23:04
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag är inte avundsjuk på de stackars ukrainska soldater som är där nu. Fy fan för att var grupperad där och invänta den ryska motoffensiven. Och den kommer garanterat...

Men hur kan ryssen släppa Lyman? En del av av ryssland! Kan de inte ens hålla rysk jord mot Ukraina?
Citera
2022-10-01, 23:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Inte för det händer så ofta, jag vill inte ge honom clicks, men nu har jag kollat min ryska källa. Och det är kul för han talar om situationen i Ukraina, trots den ryska betydelselösa "annekteringen"! Om man bortser ifrån den ryska militära propagandan, som han framför, så tror jag att han har rätt i att de ukrainska styrkorna kan anfalla på tre frontavsnitt i öster.

https://youtu.be/hQ2-hALY6WE

Men jag tror att ukraina först slår emot Kreminna i söder, sedan emot de ryska förbindelserna i norr, och om resurserna, markförhållandena, vädret, och inte minst logistiken medger, så slår man sedan en djup slag in i mitten och får det ryska korthuset i öster att falla samman.

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-10-01 kl. 23:23.
Citera
2022-10-01, 23:06
Medlem
Märkligt att annektera något man inte kontrollerar. Vad tänker Ryssen med?

Tror Ryska befolkningen att man har kontroll över tex Luhansk? Är de så förda bakom ljuset?
Citera
2022-10-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
Är det därför det blev legitimt att slå sin fru på käften? Det såg Putin till att ändra på, det är inget brott att misshandla sin hustru i Ryssland. Proppen har gått i skallen på dig uppenbarligen.

Det finns en annan aspekt på det där, ända sedan kommunisterna började rensa ut statens fiender, huvudsakligen män så har det funnits ett enormt överskott av kvinnor. Av den orsaken så har ryska män kunnat bete sig som svin gentemot kvinnor, när dom blivit utslängda hos en var det bara att gå vidare till nästa bekräftelsetörstande Olga som gladeligen gick och köpte Vodka till sin nya älskling. Alltid full och aldrig redo, därav den katastrofala demografiska situationen, att dom dessutom misshandlade ungarna till tidigare farsor så att dessa inte kunde bo kvar hemma och i stället blev försupna gatubarn som lever i kloaker och på soptippar.
Att ryssarna inte behövt ta ansvar har gett som resultat att dom är fulla, vackra machomän som kan spöa alla andra här i världen, med den självbilden så är det inte konstigt att det går åt helvete för dom.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag är inte avundsjuk på de stackars ukrainska soldater som är där nu. Fy fan för att var grupperad där och invänta den ryska motoffensiven. Och den kommer garanterat...

Väntar de för länge med sin motoffensiv så får de börja den vid den ryska gränsen...

Dvs, de får börja om från början...
Citera
Medlem
Roberys avatar
Citat:

Det är inte Le Grande Armee eller Wehrmacht, så tveksamt om de känner någon större fruktan, snarare segerns sötma.
Citera
2022-10-01, 23:08
Medlem
KillPus avatar
Citat:

Ha ha detta kan ni ryZZtroll bara drömma om. Vi andra däremot vill se tusentals döda orcher. Hoppas att Liman området blir ordentligt täckt med rester av dina landsZmän.
Citera
2022-10-01, 23:10
Medlem
Jamesbergsjons avatar
Om alla säger att Putin är galen då måste han vara det eller ? 😂
Citera
2022-10-01, 23:10
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robery
Det är inte Le Grande Armee eller Wehrmacht de har att frukta direkt..

MobiliZerade alkotrupper är ju på ingång. Med rostiga AKM och vodka flaskor ist för granater
Citera
2022-10-01, 23:11
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ha ha detta kan ni ryZZtroll bara drömma om. Vi andra däremot vill se tusentals döda orcher. Hoppas att Liman området blir ordentligt täckt med rester av dina landsZmän.
Nja inte riktigt så det kommer gå till.. Men jag beundrar din entusiasm. Det gäller att stärka de egna leden moraliskt att det här kommer gå bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in