2022-10-01, 12:46
Medlem
schipperke77s avatar
Det är väl självklart att en sladdertacka som ständigt uppdaterar sociala medier är en opålitlig äventyrare? Finns ju en del tidigare exempel på detta. Jag tar allt Gregg påstår med rikliga nypor salt.
Citera
2022-10-01, 12:47
Medlem
Ukrainian military entered Lyman

Vad det nu betyder. Är de på g är ge upp eller har de lyckats fly?
Citera
2022-10-01, 12:48
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eh ja? Du såg att jag skrev ”sedan WWII”? Alla fattar att gränser uppstått någon gång, men de flesta (t.ex. skaparna av kol- och stålunionen efter WWII) har förstått att krig inte är ett lämpligt sätt att göra det på.

Den andra delen av mitt inlägg missade du helt, det bisarra faktum att Ryssland annekterat områden de inte kontrollerar vilket synes vara ett löfte om fortsatt krig. Hur ser du på det?

Det hade varit lättare att ha en åsikt om man visste sammanhanget. Jag vet inte vad varken Nato eller Ryssland håller på med.

Att Ryssland vill rädda sitt folk i Ukraina köper jag inte - då kunde Ryssland ta hem dem. Eller Natos baser runtom Ryssland - Ryssland har 6 000 kärnvapen. Jag tror ingen vågar attackera dem.. Deras säkerhet är deras kärnvapen.

Vad syftet egentligen är förstår jag inte.
Citera
2022-10-01, 12:48
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
"On January 16, 1893, United States troops invaded the Hawaiian Kingdom without just cause, which led to a conditional surrender by the Hawaiian Kingdom's executive monarch, Her Majesty Queen Lili'uokalani, the following day."

Hur tror de USA blev till? De stal landet.

Du verkar fortfarande leva i 1893 och missat en hel del förändringar

Du har till och med missat rättegångarna i Nürnberg och de prejudikat de gav samt ratificerade överenskommelser i Haag samt Geneve ( Att du missat Budapest är vi fullkomligt medvetna om )

Hur kommer det sig att Ryssland går bakåt i utvecklingen ? Är det så nationalromantiskt att återvända till tiden när ni pissade och sket där ni står och att leva på härskna rovor samt köa för bröd ?
Citera
2022-10-01, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
"On January 16, 1893, United States troops invaded the Hawaiian Kingdom without just cause, which led to a conditional surrender by the Hawaiian Kingdom's executive monarch, Her Majesty Queen Lili'uokalani, the following day."

Hur tror de USA blev till? De stal landet.

Men nu har civiliseringsgraden nått en viss nivå för oss andra. Men Ryssland stannar kvar på en lägre nivå.
Citera
2022-10-01, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Håll dig till att citera mina inläggs faktiska innehåll tack. Jag tycker det är tramsigt att du ska hitta på vad jag skrivit.

Så en röst för Ryssland och de 97% ska man deklarera högljutt? Jaha, vad vill du säga med det?
Antar att du syftar på någon som gladdes över att det gick så bra i valen i Forna Ukraina? Det är fantastiskt att de lyckades genomföra valen, verkligen något att glädjas över. Resultatet är också det alla förväntade sig som följt utvecklingen mellan Kiev och USA. Kanske till och med något bättre.

Du svamlar om att hata och att fördöma utan att ha en aning om vad skit du vidarebefordrar. Du kommer inte få någon guldstjärna av Joe Biden för att du köpt deras krigspropaganda.

Kanske du ska ta en paus från diskussionsforum och läsa lite om vad som händer i världen runt om dig från nått annan källa än SVT, CNN, Google och Twitter?

Exakt var har jag svamlar om att hata och fördöma i mitt inlägg till dig? Jag citerade dig och ändrade din text till samma nonsens som du skrev och du tycker det var taskigt sen gör du exakt likadant själv.

Du tror alltså på riktigt att det var riktiga val?
Citera
2022-10-01, 12:51
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Är du idiot på riktigt? Klippet är från i våras.

Påminnelse nr 3 - Hur går det för dig Mongo? Kan du komma med en källhänvisning till ditt påstående?
Citera
2022-10-01, 12:53
Medlem
Ryss svinen fortsätter att kidnappa folk:

Russian troops kidnapped Ihor Murashov, the general director of the Zaporizhzhya NPP, - Energoatom reports

Liveuamap

The director general of the plant, Ihor Murashov, was taken late on Friday, according to Ukrainian state nuclear company Energoatom.

Energoatom said that Russian troops stopped Mr Murashov's car, blindfolded him and then took him to an undisclosed location.

https://news.sky.com/story/ukraine-latest-news-live-russia-has-opened-new-baltic-front-to-war-but-putin-may-have-scored-strateg ic-own-goal-12541713
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2022-10-01 kl. 13:02. Anledning: Tillägg
Citera
2022-10-01, 12:53
Medlem
Jag gillar gnägg, eller Gregg kanske han heter.

Det bästa är nog att isolera Lyman, om man inte redan har gått in där. Har man redan gått in med pattar förlåt patruller måste man nog fullfölja och försöka skära av dom olika ryska trupperna där, skilja dom från möjligheter att få mat och vatten.

En sorts motti-taktik men tyvärr finns väl inga finska perkele-soldater med där antar jag. Alternativt om ryska styrkor gör utbrytningar så att ukrainsk artilleri kan utplåna dom utsvultna fascisterna.

Men tyvärr, troligaste scenariot är att dom får fri lejd men tvingas lämna stridsfordonen kvar. Jag tror inte Ukraina vill bita sig fast där utan koncentrera krafterna på att stöta fram och ta områden nu. Kreminna kan vara ett mål.
Citera
2022-10-01, 12:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där är en traditionell firebase. Krasny Liman är en ganska liten administrativ bondort med 10 gator https://en.wikipedia.org/wiki/Krasny_Liman

1.1. Sannolikheten att de kommer att kapitulera är nog bara en tidningsanka precis som allt annat som skrivs i svensk media nuförtiden.

1.2. Ifall vi antar att dessa 5.5k proryssar är utrustade enligt Sovjetisk modell har de ammunition för att kriga "old-school" i upp till 2 veckor. Det torde räcka i 1-2 månader i nuvarande Ukraina kriget.

1.3. Ukraina verkar dock inte ha några trupper starka nog att erövra Krasny Lyman och hela "attacken" verkar ha baserats på att söka områden som Ryssland inte försvarar i något betydande avseende, dvs. byar som vaktas av en grupp hemvärn, dvs. typ 10st hemvärnskrigare som givetvis drar när det kommer en brigad körandes mot byn.

1.4. Snarare verkar det som att Ukraina lider stora förluster:
https://southfront.org/krasnyi-lyman-is-balancing-on-edge-while-russia-prepares-for-war-without-giveaways/
"Missile attacks launched at the provisional bases of the units from 81st Airmobile Brigade of the Armed Forces of Ukraine (AFU) and a missile and artillery armament depot of 80th Airborne Assault Brigade of the AFU have resulted in the elimination of up to 200 nationalists, 23 units of military equipment and over 30 tonnes of ordnance for cannon-launched and rocket artillery near Kramatorsk (Donetsk People’s Republic).

Operational-tactical and army aviation, missile troops and artillery have neutralised the units from 26th Artillery and 59th Mechanised Infantry brigades of the AFU near Zakotnoye (Donetsk People’s Republic) and Nikolayev, 128th Mountain Assault Brigade of the AFU and 121st Territorial Defence Brigade near Osokorovka (Kherson region) and Vremevka (Donetsk People’s Republic), 66th and 93rd mechanised brigades of the AFU near Redkodub (Donetsk People’s Republic), as well as 61 artillery units at their firing positions, 148 manpower and military equipment concentration areas.

6 missile, artillery armament and munitions depots have been destroyed near Mayaki (Donetsk People’s Republic), Lezhino (Zaporozhye region), Pavlograd, Kolomiytsevo (Dnepropetrovsk region) and Nikolayev, as well as 2 field refuelling posts of 93rd Mechanised Brigade of the AFU near Redkodub (Donetsk People’s Republic).

Attack launched by Russian Aerospace Forces has resulted in the elimination of a mobile group from AFU Centre of Electronic Reconnaissance near Chervony Stav (Nikolayev region).

Moreover, 1 platoon of U.S.-manufactured HIMARS multiple launch rocket systems (MLRS) has been neutralised near Nikolayev within counter-battery warfare.

Fighter aviation of Russian Aerospace Forces has shot down 1 MiG-29 airplane of Ukrainian Air Force near Kleshcheyevka (Donetsk People’s Republic).

1 Ukrainian Su-25 airplane has been destroyed by Russian air defence facilities near Ternoviye Pody (Nikolayev region).

Air defence facilities of Russian Aerospace Forces have shot down 5 unmanned aerial vehicles near Urozhaynoye (Kherson region), Svatovo, Vladimirovka (Lugansk People’s Republic), Petrovskoye (Donetsk People’s Republic) and Novoyegorovka (Kharkov region).

18 U.S.-manufactured rocket-propelled projectiles launched by HIMARS MLRS over Kherson, near Novaya Kakhovka, Chervony Mayak (Kherson region) and 2 U.S.-manufactured HARM anti-radar missiles over Novaya Kakhovka (Kherson region"

1.5. Eller med andra ord är den så-kallade inringningen bara en effekt av att någondera:
a. Någon har beordrat Ryssarna att inte dra sig tillbaka för att förstärkningar kan vara på väg.
b. Att de agerar för att få Kiev att exponera sina trupper
c. Att trupperna som "inringat" Krasny Liman är så svaga att Ryssarna kan köra därifrån precis när de vill.

2. Bye-bye

Du måste fatta att du ingen tror dig när du anger FSB som källa. Eller, fattar du inte det?
Citera
2022-10-01, 12:56
Medlem
Lyman: 'All Russians who didn't manage to flee are trapped'

Anton Gerashchenko, adviser to the Minister of Internal Affairs of Ukraine, has posted this video of Ukrainian troops apparently raising their flag above a sign for the city of Lyman.

https://news.sky.com/story/ukraine-latest-news-live-russia-has-opened-new-baltic-front-to-war-but-putin-may-have-scored-strateg ic-own-goal-12541713
Citera
2022-10-01, 12:57
Medlem
QuietExits avatar
Hoppsan nu får Ukraina se upp https://twitter.com/MilitaryEmpire/status/1576154029226221568?s=20&t=llZRwVsBDhcgvngvPlwapQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in