2022-09-28, 18:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om Strike får fart på detta så är det stort. Man kommer att locka kunder som inte bryr sig ett dyft om bitcoin men som vill kunna göra smidiga transaktioner, typ som en internationell variant av Swish, och butiker som vill behålla mer av sin omsättning.

Som en bieffekt, och den är nog inte minst viktig för Mallers, kommer man att kunna börja betala i butiker med vilken lightningplånbok som helst.

Om det lyckas är det ett stort steg på vägen mot hyperbitcoinisering.

Du kan redan betala med vilken kryptovaluta du vill. Problemet är att ingen större handlare accepterar krypto eftersom de då riskerar att utredas av Skatteverket, få hela butiken beslagtagen av Kronofogden och hamna i fängelse. För Sveriges del kan jag tänka mig ett parallelluniversum där gängvåldet och klimatkrisen inte existerade och sossarna lyckades behålla makten med en mer och mer kakistokratisk ministär, typ Strandhäll som finansminister och Veronica Palm som justitieminister. I det scenariot hade nog fler och fler vågat anamma krypto och den svenska staten hade långsamt somnat in. Problemet är att nu har vi Tuffe Uffe, och med hans åtgärdspaket mot gängbrottsligheten kan du se dig i månen efter "hyperbitcoinisering" och en "internationell variant av Swish". https://sverigesradio.se/artikel/7235542
Senast redigerad av oshin.cantwell 2022-09-28 kl. 18:32.
2022-09-28, 18:47
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Strike:
When we say “no platform fees,” “no added fees,” and “no Strike fees,” we’re highlighting the fact that Strike doesn't charge you any transaction fees to use the Strike app

Ok, kan vi bordlägga frågan äntligen?

De har svarat att det inte kostar dig något att använda appen, eller hur?

Har de svarat på frågan hur mycket betalt de tar av butiken?

Nej.
2022-09-28, 18:48
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Jag:

Strike:

Jag:

Strike:

Ok, kan vi bordlägga frågan äntligen?

Är det här en länk till strikes villkor för handlare:

https://strike.me/merchant-terms/

Ja eller nej?
2022-09-28, 19:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
De har svarat att det inte kostar dig något att använda appen, eller hur?

Har de svarat på frågan hur mycket betalt de tar av butiken?

Nej.
Nu vet jag att du bara trollar men det ger chans att återupprepa för andra om inte annat.

Om du följde länkarna jag gav dig för 25 sidor sedan så visar dom tydligt hur 100 dollar skickas och hur hundra dollar lägga till hos mottagaren (dom gör inte ens skillnad på om det är en butik eller privatperson), till skillnad mot när kortsystemet användes och 100 dollar skickades men bara 97.5 dollar hamnade hos butiken (privatpersoner är helt uteslutna som mottagare).

Något mer? 😀
2022-09-28, 19:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Häng med det var en jämförelse guldstandard vs bitcoinstandard.
Men det var en felaktig jämförelse eftersom du beskrev en guldhandlare och inte en bank (guldstandard eller ej).

Du bör nog kolla upp hur guldstandard fungerade.
2022-09-28, 19:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nu vet jag att du bara trollar men det ger chans att återupprepa för andra om inte annat.

Om du följde länkarna jag gav dig för 25 sidor sedan så visar dom tydligt hur 100 dollar skickas och hur hundra dollar lägga till hos mottagaren (dom gör inte ens skillnad på om det är en butik eller privatperson), till skillnad mot när kortsystemet användes och 100 dollar skickades men bara 97.5 dollar hamnade hos butiken (privatpersoner är helt uteslutna som mottagare).

Något mer? 😀

Typ som att det är gratis att swisha mellan privatpersoner men inte till butiker? Låter revolutionerande.

Det ser ju ut som en kul leksaksapp men den går inte att skala upp eller tjäna pengar på så som affärsmodellen ser ut för tillfället. Så det finns således ingenting nytt i det hela.

Varför struntar du bara i att bemöta inlägg som motsäger hela din tes?
2022-09-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Du kan redan betala med vilken kryptovaluta du vill. Problemet är att ingen större handlare accepterar krypto eftersom de då riskerar att utredas av Skatteverket, få hela butiken beslagtagen av Kronofogden och hamna i fängelse. För Sveriges del kan jag tänka mig ett parallelluniversum där gängvåldet och klimatkrisen inte existerade och sossarna lyckades behålla makten med en mer och mer kakistokratisk ministär, typ Strandhäll som finansminister och Veronica Palm som justitieminister. I det scenariot hade nog fler och fler vågat anamma krypto och den svenska staten hade långsamt somnat in. Problemet är att nu har vi Tuffe Uffe, och med hans åtgärdspaket mot gängbrottsligheten kan du se dig i månen efter "hyperbitcoinisering" och en "internationell variant av Swish". https://sverigesradio.se/artikel/7235542

Du menar att Strike inte kommer att tillåtas i Sverige? Det är möjligt. De lär börja med lågt hängande frukter, kan jag tänka mig, dvs. med länder som är positiva till bitcoin.

Angåenda Hawalasystemet. Jag förstår att det upplägget inte faller i god jord hos kontrollfreaksen. Snart blir somalierna nästan tvungna att lära sig att använda bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-09-28 kl. 19:47.
2022-09-28, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Men det var en felaktig jämförelse eftersom du beskrev en guldhandlare och inte en bank (guldstandard eller ej).

Du bör nog kolla upp hur guldstandard fungerade.

Det blev påstått att man kunde byta guldet mot sedlar och sedan tillbaka och att man inte kunde det med bitcoin om man skickat dom till coinbase. Självklart kan man skicka tillbaka sina bitcoin till sin plånbok.
Exakt samma som att byta sitt guld mot sedlar och sedan tillbaka.

Sluta krångla om inget.
2022-09-28, 19:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det blev påstått att man kunde byta guldet mot sedlar och sedan tillbaka och att man inte kunde det med bitcoin om man skickat dom till coinbase. Självklart kan man skicka tillbaka sina bitcoin till sin plånbok.
Exakt samma som att byta sitt guld mot sedlar och sedan tillbaka.

Sluta krångla om inget.

Så det fanns inga likheter med guldstandarden. Tack, det var det jag ville reda ut.
2022-09-28, 19:50
Avslutad
Citat:
Typ som att det är gratis att swisha mellan privatpersoner men inte till butiker? Låter revolutionerande.

Det ser ju ut som en kul leksaksapp men den går inte att skala upp eller tjäna pengar på så som affärsmodellen ser ut för tillfället. Så det finns således ingenting nytt i det hela.

Varför struntar du bara i att bemöta inlägg som motsäger hela din tes?

Vill påstå att det är ganska nytt i det hela att sändaren kan skicka dollar och mottagaren kan motta bitcoin eller tvärtom.
Visa en annan tjänst som låter mig skicka bitcoin till dig som du mottar som dollar?
2022-09-28, 19:52
Avslutad
Citat:
Så det fanns inga likheter med guldstandarden. Tack, det var det jag ville reda ut.

Du redde inte ut något. Du bara vänder på ord och hittar på saker.

Om det ska kunna vara en bitcoinstandard så måste det vara möjligt att göra fler saker än att bara skicka bitcoin på blockkedjan.

Precis som när det var en guldstandard så gick inte folk runt och betalade med guld.

Är du helt tappad eller.
2022-09-28, 19:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vill påstå att det är ganska nytt i det hela att sändaren kan skicka dollar och mottagaren kan motta bitcoin eller tvärtom.
Visa en annan tjänst som låter mig skicka bitcoin till dig som du mottar som dollar?

Är det nytt att kunna växla sina bitcoins till dollar? Det visste jag inte. Att de efter inväxlingen sedan skickas från ett bankkonto till ett annat är inte heller nytt. Det är allt som strike gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in