Citat:
Ursprungligen postat av
Mingla101
Ovanligt ändå att en älg attackerar en människa, kan inte förnimma mig om att jag läst det någon gång tidigare.
Kan det ha varit kopplat till hunden som kvinnan hade med sig ? Att den kanske gjorde utfall mot älgen eller nåt ?
PS jo jag såg artiklarna TS postade om andra älg-attacker, men den som söker den finner..
Det var hunden som triggade älgens attack, det kan vi vara övertygade om. Kvinnan var dessutom tydligen ute och rastade jycken "i skogen", vilket är där älgar normalt finns. Blir man totalt överraskad av en älgs utfall och inte har möjlighet att dra sig tillbaka innan det inträffar är det inte mycket att göra åt. Men somliga verkar vara helt okunniga om hur stora och farliga älgar kan vara, i synnerhet ko med kalv, och inbillar sig i sin enfald att det är som på film och att man nästan kan gå fram och klappa det vilda djuret på mulen.
Jag läste för några år sedan om en idiot (man) som stötte på en älgko med kalv nära en motionsslinga utanför Göteborg, plockade fram några skivor knäckebröd ur sin ryggsäck och närmade sig älgen med utsträckt hand för att i sin upphöjda godhet försöka mata den. Det slutade med att älgkon knockade mannen med en välriktad spark med ena framklöven. Mannen överlevde, men lärde sig förhoppningsvis en läxa den gången.