2022-09-28, 13:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
hur ska man tolka detta? En förestående kollaps? Trodde dom redan hade uppmanat att lämna Ryssland

Jo, det samma har man ju sagt sedan detta började, och lite innan det..

Tippar att det har med fredag att göra. Putin skall väl deklarera om det "lyckade valresultatet".., kanske det kommer något annat också ?

(Sedan vet jag inte, finns det ens jänkare eller europer kvar i ryssland ? )
Citera
2022-09-28, 13:50
Avstängd
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Lyckas de stänga in trupp där tror jag många kommer kapitulera, inte slåss till sista man. Men tydligen är det många motiverade trupper från L/DPR där som kanske kommer utstå en belägring.
Bra så. Landsförrädare som inte behöver rehabilitering när Ukraina återtar Luhansk och Donbass.
Citera
2022-09-28, 13:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det var många personer och politiker som "stod på Rysslands" sida runt om i Europa men det var innan kriget.

Ja, innan kriget sågs han som en cool macho-man.

Idag ses han som en massmördare, barnslaktare, tjuv och plundrare. Han hotar dessutom med massmord på européer via kärnvapen. Så det är naturligt att man byter åsikt om honom.

Det är få som vill förknippas med en sådan person. De fåtal som ändå gör det, de står förmodligen i en slags beroendeställning till honom. Kan vara ekonomiskt, eller utpressning, eller annat.
Citera
2022-09-28, 13:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det var många personer och politiker som "stod på Rysslands" sida runt om i Europa men det var innan kriget.
När kriget började så vände de allra flesta Ryssland ryggen.
Populistiska politiker kan inte stödja Ryssland då opinionen i Europa är så emot Ryssland och för Ukraina så det är självmord för dessa politiker att stödja Ryssland.
Jag tror Ryssland grovt överskattade stödet de skulle få från dessa personer och grovt underskattade hur enat EU/Väst skulle bli i och med kriget.

Ja många Ryss-vänner i väst ändrade sig nog också (Inte bara vände kappan efter vinden) för det är en sak att stödja Ryssland lite allmänt mot att stödja dem när barn begravs i städernas ruiner. Även högerextrema i väst har känslor, vilket ryssen Putin inte förstår, han tror alla är lika cyniska och känslokalla som han själv, och som många andra ryssar verkar vara. En helt annan mentalitet och moralkodex.
Citera
2022-09-28, 13:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Vad betyder begreppet ”Nato kohol”?
Googlar man det dyker både ungerska och dothraki upp som förslag. Främst ungerska för ”fake”.

Jag tror kohol är ett ryskt nedvärderande ord för ukrainare? Men jag kanske blandar ihop det med något.
Citera
2022-09-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Ambassaden har som uppgift att hjälpa sina medborgare som befinner sig i landet.

Nu när RyZZland snart inte har en transportsektor som fungerar, folk blir tvångsmobiliserade osv osv så kan man inte längre garantera detta. Därav detta råd.
Samma sak hände under pandemin. Man införde tex reseavrådan (då har landet inte längre några krav på sig att hjälpa sina medborgare)

Polen och Bulgarien gick också ut med liknande budskap nyligen. Det handlar också om att det finns folk med dubbla medborgarskap (tex polskt/ryskt). Då kan man bli föremål för mobilisering.

Vidare blir det extremt krångligt att ta sig ut från landet om man nu beslutar för att stänga igen gränserna. Redan nu är det hyfsat svårt och drygt.
Citera
2022-09-28, 14:01
Medlem
USA:s ambassad i Moskva uppmanar nu amerikanska medborgare i landet att lämna Ryssland så fort som möjligt.

https://ru.usembassy.gov/security-alert-for-u-s-citizens-in-russia/
Citera
2022-09-28, 14:04
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror kohol är ett ryskt nedvärderande ord för ukrainare? Men jag kanske blandar ihop det med något.

Ok. En person nyttjar ordet har förmodligen inte svenska som modersmål.
Citera
2022-09-28, 14:06
Moderator
-Info-s avatar
Ja till Ryssland fick ca 87 - 99 procent i de falska folkomröstningarna för några dagar sedan i Ukraina.

De riktiga siffrorna ligger på ca 16 - 18 procent, enligt en opinionsundersökning som gjordes i dessa områden strax innan krigsutbrottet:

https://edition.cnn.com/2022/09/27/europe/ukraine-russia-referendum-explainer-intl/index.html

Så omfattande är alltså Rysslands valfusk.
Citera
2022-09-28, 14:09
Medlem
donald12s avatar
Ser intressant ut kring Lyman. Snart dags för ryzzarna att omgruppera?

https://deepstatemap.live/en#8.25/49.1329/38.2517
Citera
2022-09-28, 14:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, det samma har man ju sagt sedan detta började, och lite innan det..

Tippar att det har med fredag att göra. Putin skall väl deklarera om det "lyckade valresultatet".., kanske det kommer något annat också ?

(Sedan vet jag inte, finns det ens jänkare eller europer kvar i ryssland ? )

Verkar vara på grund av mobiliseringen kanskefinns många med dubbla medborgarskap kvar.

Det har alltid blivit antiklimax när rykten spridit om Putins förestående överraskningar. Alla var vettskrämda att Putin skulle utlysa mobilisering under segerdagen men inget hände.
Citera
2022-09-28, 14:11
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ser intressant ut kring Lyman. Snart dags för ryzzarna att omgruppera?

https://deepstatemap.live/en#8.25/49.1329/38.2517

Tror kartan är några dagar bakom. Ukraina ska mer eller mindre redan ha omringat Lyman och är också i utkanten av Kremmina..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in