2022-09-27, 18:47
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Jag är starkt pro-ukraina och väldigt anti Putin, men något här säger mig att det på de "allierades" sida har funnits / finns en oro att Europa skall backa när det kommer till sanktionerna mot Ryssland efter valvinsten från högerkoalitionen i Italien i helgen. Således vill man göra det permanent omöjligt för Ryssland att vrida på kranarna till Tyskland, vilket gör att det inte finns någon vinning i att lätta sanktionerna.

Motbevisa mig gärna, men detta är det mest logiska enligt mig.

Det är per nu helt omöjligt att bevisa någonting men det måste vara sabotage, är nästa fas att slå ut oljeproduktionen i nordsjön och klippa internettrafiken månne?

Fan detta kan bli läskigt, jag tror egentligen inte på konspirationer men nu bärjar hjärnan att spinna ordentligt.
Usa och Ryssland är väl de enda två makter som faktiskt kan utföra något av denna magnituden varav Ryssland sägs ha bättre sjökort över Stockholms skärgård än vad vi har.

Sist gång som Ryssland tros ha kränkt Svenskt territorialvatten cirklade det ju ett ryskt forskningsfartyg utanför sverige ett par dagar.
Vad skulle ett ev. motiv vara för ryssarna?

Usa hade säkert kunna detonera ledningen för att vi inte ska hamna i händerna på Putin, det är ju iaf. ett motiv...
Citera
2022-09-27, 18:47
Medlem
eternussermos avatar
Lukashenko får mer makt nu då den enda fungerade gasledningen från Ryssland passerar Vitryssland. Just sayin...
Citera
2022-09-27, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Märkligt att svenska försvaret hade båtar och ubåtar ankrade i Malmö hamn igår under dagen.

Menar du att de visste att något var på gång?
Citera
2022-09-27, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
I ledningen genom Belarus? Inte?

De transporterar också via ukraina.
Citera
2022-09-27, 18:49
Medlem
ursprungsindians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Nej, via sina andra. Power of siberia som drar från samma resorvarer.
Det är en ledning. Inte ett nätverk av pipelines som i Europa. Kommer dröja innan de kan börja exportera samma mängder till Kina.
Citera
Medlem
Fontyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Så de kommer använda false-flag operationen internt först och främst? Lät ju på dig tidigare som att de specifikt skulle specifikt rikta sig mot USA i en extern beskyllning. Känns som Ryssarna skulle vinna extremt lite på att förstöra sina egna ledningar, man tappar utpressning/förhandlingsutrymme helt och hållet gentemot omvärlden och man kan ju även använda en fungerande ledning som hjärntvättningsredskap lika t.ex genom att hävda att Västeuropa är de som förfryser/svälter sin befolkning och liknande.

Hjärntvättning ska ju ryssarna vara bra på ändå, varför skulle folket där bry sig extra mycket om en gasledning som försörjer Europa med gas går sönder? Om det mot förmodan är så, måste man ske någon typ av anklagelse snart i t.ex inhemsk media.

Det är min bestämda övertygelse, ja. Den är främst riktad mot den inhemska befolkning. Effekten av detta kommer bli att mobiliseringen utförs med mindre motstånd från befolkningen. Det kommer, utan tvekan, basuneras ut i alla deras propagandakanaler. Det är dock viktigt att inte underskatta denna "mystiska" händelses påverkan på bl.a den tyska civilbefolkningen. Som åtminstone tidigare, innan kriget, var tvådelad gällande USAs påverkan på huruvida de ska få använda NS1 & NS2, eller inte.

Föreställ dig själv att du har blivit skedmatad med propaganda om det kollektiva väst, ända sedan du låg i vaggan. Då spelar det inte speciellt stor roll "hur konstiga saker det står på internet" om Ryssland. De kommer givetvis tro på sin egna ledning framför den "propagandan" de ser på nätet. Och om vissa enskilda individer, mot förmodan, skulle tro på det som står på nätet. Så är detta inget problem för Ryssland. De vet vad som händer om de protesterar, därför vågar de flesta inte. Små protester här & där är inte Kreml rädda för.
Senast redigerad av Fontyl 2022-09-27 kl. 19:17.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, Ryssland finanserar det med hjälp av sin guldreserv. Deras gasförsäljningar hela året täcker inte en veckas krig i Ukraina.

Säker på det? Jag är ganska säker på att jag nyligen läste om någon tysk EU-parlamentariker som ansåg att Europas köp av rysk gas är en stark bidragande orsak till att Ryssland kan fortsätta med sitt krig i Ukraina.

Jag tror faktiskt inte att vi vanliga människor får veta hur mycket pengar som går till Ryssland.
Citera
Medlem
Det enda vi vet med säkerhet är att ingen här inne vet vilka dem skyldiga är.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Vilka som är ansvariga för det här lär väl aldrig framkomma. Anklagelser kommer säkert hagla från alla håll och kanter, men att bevisa något lär väl bli svårt.
Citera
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Nej, det här är på en helt annan nivå. Rysslands krigskassa finansieras fortfarande till stor del genom sina gasleveranser till Europa.

Menar du att Ryssland har bestämt sig för att medvetet förlora kriget i Ukraina?

Idioterna vill ha en anledning att eskalera. Pissryssen har få kort kvar att spela.
Dom vet att gasen inte är en utpressningsmetod länge till. Nu försöker dom hitta något nytt att fokusera på.
Väst attackerar ryska intressen. Antingen i havet eller där det pågår "fulval".
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
De transporterar också via ukraina.

Ja? Varför frågar du då?
Citera
2022-09-27, 18:50
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Säger vem?

Jag har varit i oljebranschen. Jag vet hur det fungerar. Pengar styr allt. Och alla vet det. Utom vissa som tror på allt staten säger.

Vaddå säger vem? Läs nyheterna. Ryssland stängde av dem för många veckor sen. Det är inte öppet för diskussion att gasledningarna var stängda och Tyskland tagit politiska beslut att ersätta 100% av rysk gasimport från andra länder. Vilket de i princip redan har lyckats med. Tyskland har idag närmare 90% av sina LNG-gasförråd fulla. Vad är det du inte fattar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in