2022-09-27, 17:34
Medlem
MrMadoffs avatar
Det kan ju inte vara bra att naturgas läcker ut i Östersjön. Vad blir konsekvenserna för miljö och det marina livet? Är detta slutet för Östersjön?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svennebabbian
hahahahaha
Ukrainazistan måste vara fullt påtända i snorklade av kokain.
att det skulle vara ryssarna själva som skadar ns1 ns2, när de kan bara dra åt kranen

min gissning är Storbritannien och USA som står bakom för de har mest vinning i detta .

får hoppas ryssarna ger samma mynt tillbaka och säker ett par oljeriggar och ett par gasledningar för packet.

Jag skrattade på riktigt när jag läste fårskallarnas teorier om att Ryssarna själva spränger sina rör, som man kan tjäna ofantliga summor pengar på. Fy helveeete vilken dum befolkning vi har avlat fram de senaste årtiondena.
Hur jävla dumma människor har vi i Europa? Hela skiten håller på att rasa samman, och alla pekar finger på alla andra förutom sina egna politiker.
Citera
Medlem
realthugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, nu har man inte missat det utan har registrerat explosioner
Ja din idiot, man registrerade expolsionen men man kanske borde märkt att det va en bomb på väg?
Om det blir krig i Sverige ska vi upptäcka flygplanet efter den släppt bomben eller före?
Citera
2022-09-27, 17:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realthug
Hur kan ett land som Danmark eller Sverige med den teknologin man har missa att någon bombar Nordstream?

Med vilken teknologi menar du? Marinen hade problem med att hitta ubåtar på 80-talet, och då hade Sverige ändå en rätt stark marin och det handlade om att söka långt inne på svenskt territorialvatten.

Har någon dykare gått ned och applicerat tidsinställda bomber på ledningen är det ju svårt att få veta vem som har gjort det. Dykarna kan förmodligen ha opererat från en i området vanlig fiskebåt.
Citera
2022-09-27, 17:36
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
De lär ju inte legat där med en båt som har sina AIS-transpondrar påslagna.

Nä, knappast. Men bra om nån kollar i vilket fall.
Det händer ju att (väl?) att t.ex. containerfartyg och liknande gömmer små ubåtar i skrovet.
Citera
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realthug
Hur kan ett land som Danmark eller Sverige med den teknologin man har missa att någon bombar Nordstream?
Vad pratar du om? En ubåt kan lätt smyga sig in på nationers vatten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ryssland satt på ett starkt kort med nordstream. Varför spränga en så stor gasledning som europa behöver och kan användas i framtida förhandlingar? Hur får ni ihop att det är ryssland? Dom tjänar ingenting på det. Dom ända som tjänar på detta är USA som nu erbjuder sin dyra LNG. Usa håvar in stora pengar på kriget. Tysk industri sticker till Usa, och Usa säljer gas och vapen till europa. Nu 35st f35'or för 85,000,000 dollar styck.

Kritisera ryssland så mkt ni vill. Men blunda inte för vad usa pysslar med. Man knullar europa i röven och försöker ge intrycket av att värna om vårat välmående. Seriöst usa våldtar europa ekonomiskt nu bakom scenerna.

Kranarna var stängda innan på bägge ledningarna.
Hade de varit igång så är jag övertygad, att man hade skarvat på nya rör ganska omgående.

Fartyget som lade Nordstream 1 fick ner mer än tio kilometer per dygn.
Mer arbete att skarva, men fortfarande ingen raketforskning för väst.

Det som kostar är nog rengöringen av ledningen, gissar jag.
Citera
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Dykare vid oljeplattformar går djupare än så.

Kan det inte varit sjunkbomber då? Var väl ändå rätt så kraftig smäll. Behövs väl fler än en dykare för att ta fram det materielet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Förs kom nyheten att det läckte gas ur Nord Stream 2.

Några timmar senare föll trycket även i Nord Stream 1.
Man tror att någon förstört ledningarna i en riktad attack med ubåt eller attackdykare

Jag själv kan inte föreställa mig ett scenario som inte innebär en riktad attack. Allt talar emot att det skulle vara slumpen.
De båda läckagen på Nord Stream 1 har inträffat på två ställen med knappt sju kilometers inbördes avstånd. De ligger i ett område knappt halvvägs mellan Bornholm och Karlskrona.

Därifrån är det ytterligare drygt 70 kilometers avstånd till läckaget på Nord Stream 2, alldeles sydost om Bornholms kust.

Hur mycket gas som kan ha läckt ut är okänt, men det handlar om gigantiska mängder. Enbart Nord Stream 2 innehåller 300 miljoner kubikmeter gas.

Vilka ligger bakom?
Är detta starten till WW III!?
WW3 har redan börjat.
Vi kommer att se fler krig i Europa 2023-2025.
Hackers, virus kommer att vara de nya vapnen.
Detta kommer att splittra EU ytterligare. Vi kommer att se nya unioner, nya länder, nya allianser och nya valutor. Revolution och civil unrest kommer bli vanligt i Europa.
Citera
2022-09-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror inte att folk mår dåligt av att frysa lite. Man får väl sätta på sig varma kläder. Så var det ju förr i tiden. Nöden är uppfinningarnas moder.
Jag ser fram emot en vinter när man sitter med en filt framför brasan och har tända ljus. Så mysigt det kommer att bli.
Sedan får vi ju inte glömma miljön. Vi skall vara väldigt glada ifall vi inte kan använda fossilbränslen mera. Slutar vi med fossilbränslen så får vi ännu kallare vintrar och ännu mer stickade tröjor i framtiden.
Du skämtar väl antar jag?
Vi använder och kommer att tvingas använda ännu mer fossila bränslen än tidigare.
Fjärrvärmeverket i Stockholm väntar nu på tillstånd att få börja elda med olja istället för sopor mm.
Kolkraftverken går nu för fullt ute i EU och fler blir det.
Vindkraftverk går inte att bygga ut mer när naturgasen blivit en bristvara (gas fungerar som reglerkraft i elnätet för att balansera VKK).
Kärnkraften räcker inte till och måste byggas ut men det tar åratal.
Många industrier kommer att tvingas lägga ner sina verksamheter i Europa det närmaste året.
Tjock tröja kommer vara det minsta problemet framöver.
Citera
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vad är det mest logiska då, en slängd fimp?
Läs mina tidigare inlägg eller andras analyser så förstår du.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Vem kan vinna på detta?
Känns orimligt att vare sig Ryssland eller Europa ligger bakom?

Vad har USA o vinna på detta? Inga konspirationer tack utan lite rimliga förklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in