2022-09-27, 09:57
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bättre det är lite tryck i rören så det inte kommer in vatten

Men, en ubåt? Måste iså fall gå i ytläge genom Öresund. Blir Inte så många man kan peka ut..

Polen kanske?

Jag har redan beskrivit i detalj motiven för Polen i flera tidigare inlägg. Från Gdynia så kan Polen gå obemärkt ut. De har dessutom hotat EU redan och bygger på sitt samarbete med USA.
Citera
2022-09-27, 09:57
Medlem
buddy99s avatar
Konspirationsteorierna lät inte vänta på sig,vore inte det troligaste att något ankare fiskeredskap el.dyl av misstag rivit upp skadorna?
Citera
2022-09-27, 09:59
Medlem
Ryssland har skaffat sig en anledning till att lägga en gigantisk flotta mellan Sverige och Bornholm.
Citera
2022-09-27, 10:00
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
"Det är bara USA som har förmågan att ta ett så dylikt beslut att sabotera ledningarna. "

Läs det jag skriver. Det är inte bara att åka ner med ubåt och skära upp ett hål. Beslutet måste tas och ingen europeisk politiker kan ta ett sådant beslut. Biden kan. Han och hans gelikar har tagit värre beslut förut.

Varför skulle Biden ta ett sånt beslut
och varför skulle RU inte lika gärna ta ett sådan strategiskt beslut?
Citera
2022-09-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
"Det är bara USA som har förmågan att ta ett så dylikt beslut att sabotera ledningarna. "

Läs det jag skriver. Det är inte bara att åka ner med ubåt och skära upp ett hål. Beslutet måste tas och ingen europeisk politiker kan ta ett sådant beslut. Biden kan. Han och hans gelikar har tagit värre beslut förut.
Beslutet måste inte tas av någon europeisk ledare alls detta kan göras på någon annans initiativ det vet du inte det är helt ärligt inget jätte komplicerat. Men du har rätt i att Hultqvist inte skulle sanktionera något likande.
Citera
2022-09-27, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
Du kan inte tänka dig att Ryssland kanske saboterat för att sedan skylla på annan aktör? Typ Sverige eller Danmark
Varför skulle man förstöra sina inkomstkällor?
Citera
2022-09-27, 10:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Tysklands regering tror att någon förstört ledningarna i en riktad attack med ubåt eller attackdykare, rapporterar tidningen Tagesspiegel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7652L8/lacka-i-nord-stream-1-och-2-tyska-teorin-medveten-attack

Det här är väl inget en privatperson kan göra så det ligger en stat bakom. Gissningsvis så är det Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates
Varför skulle man förstöra sina inkomstkällor?
Ja varför skulle man bedriva anfallskrig på sina grannar?
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Varför skulle Biden ta ett sånt beslut
och varför skulle RU inte lika gärna ta ett sådan strategiskt beslut?

För att Putin kan stänga kranen utan att ha sönder ledningen. På det skall läggas att gasen är till salu för Rubel. Men ingen vill handla för Rubel.

Det finns inget annat land som ligger bakom detta, vilket skäl USA har? Det kan man fråga sig. Men det finns skäl som går högt över våra huvuden. Det förbereds för ett krig nu.
Citera
2022-09-27, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jag tippar snarare på Polen med Biden som orkestrator. USA och Polen har förstärkt sitt samarbete kraftigt efter Ukraina-kriget.
Samtidigt blir Polen motarbetade av EU/Ursula von der Leyen och behöver nya allierade som kan stötta dom.
Det skall bli intressant och se vad USA gör för Polen den närmaste tiden som ”belöning” för väl utfört arbete om det är de som ligger bakom.

https://www.reuters.com/world/europe/warsaw-hails-planned-us-military-base-poland-clear-signal-russia-2022-06-29/
https://www.dw.com/en/poland-and-the-united-states-warsaw-and-its-big-brother/a-61265937
https://www.state.gov/secretary-blinkens-call-with-polish-foreign-minister-rau-9/

Jag tror också Polen agerat nyttig idiot åt Biden här. Vänsterliberalerna i Washington och Bryssel har dessutom onda ögat på den högerpopulistiska regeringen i Polen så det blir därmed win win för Biden att få alla andra i EU att lägga all skuld på Polen.

Jag tror inte Biden kommer att "belöna" Polen. Känns snarare som att han utnyttjat Polen och nu slänger de under bussen ändå efter att han fått de att göra detta åt honom.

Ena dåren sitter i Moskva och hotar med kärnvapen om han inte får som han vill. Den andre sitter i Washington och är beredd att orsaka miljökatastrofer (så mycket för "Green New Deal" dessutom) för att få som han vill.

Vi sitter fastklämda mellan två extremt psykiskt sjuka entiteter till både väst och öst. Både Globohomo och Gulaghomo riskerar att bli slutet för oss alla.

Färdigflashbackat. Nu ska mitt konto aldrig mer lysa grönt. Jag har sagt allt jag behöver säga. Ger ändå inget att käfta med de fanatiska trollen på bägge sidor här inne. Jag blir bara förtvivlad och modfälld över hur sjuk världen har blivit.

Jag ska ta till vara på det goda och fina i världen medans jag fortfarande kan istället. Adjö.
Citera
2022-09-27, 10:04
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
Beslutet måste inte tas av någon europeisk ledare alls detta kan göras på någon annans initiativ det vet du inte det är helt ärligt inget jätte komplicerat. Men du har rätt i att Hultqvist inte skulle sanktionera något likande.

Nej, militär kan inte ta beslutet själva. Ingen säkerhetsorganisation kan ta beslutet. Inte EU. Det måste vara en politiker som skriver under. Ge mig ett namn på en politiker i Europa som har pondus att ge ordern.
Citera
2022-09-27, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Danmark och Norge tror jag. De har även mycket civil undervattensteknik.

Norrbaggen satte en konkurrent ur spel kanske? De vill ha mer guld.

Det är en norsk operation tror jag.
Alltså folk i denna tråden.. tror ni på riktigt att lilla Sverige, Norge, Danmark eller Finland skulle sätta sig emot den store ryssen i onödan? Nu är dom ju visserligen värdelösa på slagfältet men vi har ändå ingen chans.
Vi ligger lågt och har ingen anledning till att eskalera något, speciellt när vi inte kan backa upp eventuella konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in