2022-09-26, 19:14
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Finns det någon uppskattning på hur många iranska drönare som levererats? Ryssarna beter sig som att det finns en outsinlig källa. Alternativt så är det jag som inte förstår det militära värdet i sporadiska attacker mot Odessa.

Bristande fattningförmåga är inget vi kan hjälpa dig med - att de iranska drönarna varit på ingång har vi andra känt till ett par veckor. Vad är det du inte förstår? Märkligt inlägg.
Citera
2022-09-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jo alla krig är folkrättsvidriga men det finns nyanser och i det här fallet tycker jag det är
extra grovt med tanke på att det är ett angrepp som syftar till att lägga under sig ett
annat land enbart för egen vinnings skull.
I undantagsfall kan det vara befogat med militära interventioner exempelvis om ett land
styrs av en synnerligen brutal diktator som orsakar stort lidande för sitt folk.
Man bör dock samtidigt ha i åtanke att om man inte har en plan för hur en demokratiskt
vald regering skall lyckas hålla ihop landet efter att interventions styrkan lämnat är
risken stor att hela operationen blir ett misslyckande.
Afghanistan får man nog se som ett misslyckande exempelvis ,eftersom dom återföll
i diktatur och förtryck av sitt eget folk.
Vilka kriterier skall då avgöra när en intervention är befogad , för att ta ett exempel i
närtid tycker jag exempelvis att Ryssland närmar sig den grad av förtryck mot sin egen
befolkning att en intervention skulle vara befogad.
Det bästa vore förstås om dom klarade av att avsätta den egna regimen genom folkresning
men om dom inte klarar det själva borde vi ha en planering för att hjälpa till .
När det gäller en så pass stor intervention måste den nog även ha stöd i FN med 2/3
majoritet minst .

Tur att folk som bestämmer inte är lika dumma som dig. Då hade vi redan haft WW3, WW4 osv.
Citera
2022-09-26, 19:18
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Om du tror att beslut om krig tas impulsmässigt i Ryssland eller vilket annat land som helst så kan du inte vara myndig.

Det är nog du som är råkorkad, diktatorer diktaturer är helt oförutsägbara.
Ex invasionen av Krim fattades helt random av Putin själv , bedömmare menar det var på grund av hans sviktande popularitet.
Mycket talar för att även detta krig startas utan någon större tanke bakom och av en mycket liten krets, kanske Putin själv återigen.
Förutsättningarna var där, man hade bullat upp runt gränserna, men själva beslutet ...
Citera
2022-09-26, 19:18
Medlem
GoPro-filmer av en rysk konvoj som överfalls av ukrainska SOF i Donetsk oblast.

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1574447485023670273
Citera
2022-09-26, 19:24
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Bristande fattningförmåga är inget vi kan hjälpa dig med - att de iranska drönarna varit på ingång har vi andra känt till ett par veckor. Vad är det du inte förstår? Märkligt inlägg.

Han förstår inte vitsen med lite randomangrepp på Odessa som jag uppfattar det. Det gör inte jag heller så du kan väl berätta?
Citera
2022-09-26, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
GoPro-filmer av en rysk konvoj som överfalls av ukrainska SOF i Donetsk oblast.

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1574447485023670273

Du vet om att twitter inte är någon källa
Citera
2022-09-26, 19:26
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Att det militära värdet av att förstöra taket på en bensinmack i Odessa torde vara ganska lågt. Det här är lite motsatsen till "concentration of force" (vad man nu säger på svenska) vilket känns lite märkligt givet situationen som ryssarna befinner sig i.
Citera
2022-09-26, 19:28
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0

Börjar alla förluster svida?
Citera
2022-09-26, 19:29
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Finns det någon uppskattning på hur många iranska drönare som levererats? Ryssarna beter sig som att det finns en outsinlig källa. Alternativt så är det jag som inte förstår det militära värdet i sporadiska attacker mot Odessa.

Har läst 136 st men om det är totala eller levererat vet jag inte. Med tanke på förlusterna som skett senaste dagarna så lär mer än hälften vara borta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja frågan är om de har mekaniker som kan laga dem, eller om de har sprängts i en Himars-attack.

En fördel med äldre och simplare konstruktioner är förhoppningsvis(för ryssen) att de är lättare att underhålla. Jobbigt värre om packningar, slangar mm har torkat till fnöske.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Han förstår inte vitsen med lite randomangrepp på Odessa som jag uppfattar det. Det gör inte jag heller så du kan väl berätta?
Ja man får ju känslan att de bara skickar iväg drönarna lite på måfå?

Med tanke på ljudet, farten och storleken kommer det snart garanterat ett bra sätt att plocka drönarna med
Citera
2022-09-26, 19:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Kan du utveckla detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto