Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Nej, jag tror inte det beror på dig. Det finns många knepiga läkare tyvärr. Jag har alldeles för många fall av "det är psykiskt" vid allvarlig sjukdom bara i familjen för att det ska vara normalt. Alzheimers sjukdom- det är utbrändhet (hem med antidepressiva läkemedel och sjukskrivning som resulterade i nekad sjukpenning i flera år), brutet ben- det är depression (hem med två alvedon), dubbelsidig lunginflammation- det är panikångest (ingen medicinering), gallsten- det är panikångest (hemskickad utan att bli undersökt av läkare.)
Jag tror det beror på dina psykiatriska diagnoser. De utgår från dem. De personerna jag nämner har bara den med gallsten en psykiatrisk diagnos i grunden, ändå ser det ut såhär.
Fast ganska mycket att den konstiga behandlingen har varit inom psykiatrin, och där borde de väl om något acceptera om man har psykiska besvär? Har märkt att de är de sämsta på att förstå om patienten är lite svår, de blir bara upprörda och skriker. Det har hänt att de triggat mitt vårdtrauma så att jag blir mutistisk, och då kan jag inte tala rent fysiskt innan jag känner mig trygg. Förklarar jag det så bara fnyser de och säger att man ska skärpa till sig. I andra former av vård verkar de mer OK men att man är ett psyko, t ex när jag låg inne så körde de med att de knackade innan de gick in, eftersom de triggade en massa panik när de bara smög in. Det var en bra anpassning då de verkligen förstod att man inte klarar behandlingen utan lite anpassning om man är ett psykfall.
Ja, man blir underbehandlad om man har psykiska problem med. Men har märkt att det händer mycket mer sällan numera att de skyller på att det är psykiskt. Om de tycker det är snårigt att utreda så kör de mer med att det är ens personliga normalvärde t ex att ha 100 i sänka (ska vara under 15) eller att ha grejer helt utanför referensramarna. Ditt personliga normalvärde hör jag väldigt ofta när de ska bortförklara att jag visar på labb att jag är sjuk.
Det är ju två personer. Läkare och patient. Det är väl på något sätt bådas fel om det blir strul. Deras narcissism är deras fel och min oförmåga att suga ego är mitt fel. Kombinationen blir en katastrof.
Jag förstår dock vad du menar med folk i familjen. Man går ju till mest sannolika anledningen. Det är inget fel med det. Men man måste ju även kunna svälja sin stolthet och erkänna att det är något annat om man sedan ser symptom som inte passar. Många läkare håller krampaktigt fast i sin diagnos. Det leder ganska ofta till att personen får försämrad hälsa eller dör.
Att psykfall dör av kroppsliga sjukdomar tidigare än andra (finns statistik på), handlar ju inte bara om att de inte tar hand om sig så bra, utan att de inte får vård vid t ex cancer och infarkt.
Men som sagt, jag har varit i vården i 30 år och sett en förändring där. Det gör ju inte att man får hjälp, men de "får" inte skylla allt på psykiskt längre. När en läkare försökte säga att mina parestesier är hallisar så var den överordnade läkaren i samma rum, han började tysta ner henne för att man inte får skylla så på psykisk sjukdom. Men han hade en ännu bättre lösning på parestesierna, att de faktiskt inte ens fanns.
Behandlar man folk avfärdande så kommer de inte tillbaka. Det är ju meningen. Det är ett sätt att hantera överbelamringen. Tycker inte så himla synd om att jag inte fått diagnos för att jag inte orkar gå tillbaka till läkarna och försöka börja om. Eftersom jag faktiskt är en värdelös människa. Däremot tycker jag synd om min mor som har jobbat (i vården) hela sitt liv och fick jobba till 68, för att sedan inte bli trodd. Hon har attacker då syresättning går ner och hon blir blå. Men de anser inte att hon behövder utredas. Hon skickades en gång till en lungklinik, testade abnormt, men de sa det var hennes personliga normalvärde och sedan blev hon utkastad. Hon har inga attitydproblem och ingen psykisk sjukdom. Hon har t o m blivit tillsagd att hon får acceptera att hon kommer kvävas ihjäl eftersom hon är såpass gammal och då är det en ålderskrämpa. Fast det är något annat helt klart. Hon vägrar numera all sorts vård. Andra i släkten försöker få henne att gå tillbaka till vården och "tjata" sig till utredning och behandling. Men jag förstår henne. Man blir helt knäckt. Det tär verkligen på en att utsätta sig för gaslightning och förnedring för att sedan bara bli utkastad.