2022-09-25, 22:46
Medlem
Enydrions avatar
Jordan Peterson talar om hur han ser på Putin och vad han tror om Ukrainakriget.

https://youtu.be/hAqWOMmgTUY
Citera
2022-09-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja de ryskspråkiga är inga utlänningar där. Man kan ha förståelse för att de vill ha viss autonomi, kanske självständighet eller anslutning till Ryssland. Men Ryssland liksom hela omvärlden har erkänt Ukrainas gränser. Putin kan inte bara sända in armén och ta de delar han vill ha av en suverän nation. Det är folkrättsligt förkastligt.

Hade riktiga folkomröstningar ordnats, innan invasionen 2014 så kan jag ha haft förståelse. De ryskspråkiga har samma rätt till att besluta om sitt eget öde som tex skottar.

Men nu verkar det inte finnas någon större uppslutning bakom den ryska invasionen hos de ryskspråkiga ukrainarna. Detta är nog en grov missräkning för Putin. Om de ryskspråkiga i gemen stöttat invasionen hade han kunnat hävda någon slags legitimitet. Men inga större uppslutningar i städer där ryskan är vanlig.

De finns de som stöder Ryssland men de utgör inte majoritet i något område förutom på Krim.
Donbas är oerhört splittrat med en stor minoritet som vill tillhöra Ryssland. Det är dock en stor skillnad mellan den del som Feb 23 kontrollerades av separatisterna och den del som kontrollerades av staten. Jag föreslog fram till dess att man skulle erkänna den delen som en egen stat om man genom detta kunde förhandla fram ett slut på Donbaskriget och att de accepterade kravet att de inte fick ansluta till Ryssland. Ingen nappade dock.
Alla övriga områden har massiv majoritet för Ukraina.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Är det någon som vet ifall EU fortfarande betalar 800 miljoner euro per dag till Ryssland för gas som inte längre levereras. Jag hörde i förbigående Peter Zeihan (En sorts poppis ekonomist) påstå detta för en vecka sedan. Det finns ett kontrakt som EU vill hålla. Har glömt hur länge i så fall. Googlesökningar säger ingenting .
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Putin befinner sig 200 mil österut i en hemlig bunker. Är min gissning

En ynkrygg som ska ställas inför krigsrätt snabbast möjligt.
Kommer aldrig någonsin att hända, han kommer skicka iväg raketerna inom någon vecka!! och om usa lägger sig i så blir det tredje världskriget! putin kommer aldrig ge upp och vill bli ihågkommen
Citera
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jordan Peterson talar om hur han ser på Putin och vad han tror om Ukrainakriget.

https://youtu.be/hAqWOMmgTUY

Är Jordan Peterson nu också rysslandskännare? Bespara oss skiten, vänligen.
Citera
2022-09-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det kommer kunder, vänta bara. Det har ju inte gått ett år än sen konflikten började.

Jag skrev att han är igång med ny pipeline, inte att bygget har börjat. Putin behöver inte ha bråttom, det är Europa som riskerar att slockna om några månader.

Och när de är tomma så levereras gasen av vem? 155 miljoner kubikmeter fördelat på hur många aktörer? Till vilket pris? Med vilken infrastruktur?

Jag tvivlar hårt på att det är genomförbart eller att det ens finns en vettig plan.
Att Ryssland klipper av leveranserna av gas betyder också att Ryssland förlorar 100% av dessa intäkter. Att föra anfallskrig för ett fattigt land som Ryssland är inte billigt.

Sverige kan, enligt moderaterna, öka elproduktionen i kraftvärmeverk motsvarande de nu stängda Ringhals 1 och 2. Tyskland är ett av världens mest framstående I-länder och om det behövs kan de också skaka fram extra energi även om den kanske är lite smutsig.
Citera
2022-09-25, 22:50
Medlem
Kreml har ljugit konstant sedan invasionen av Ukraina i februari.

Vem försöker dom övertyga med sina lögner? Förstår inte.
Alla vet att Lavrov ljuger så fort han öppnar vodka-hålet.
Citera
2022-09-25, 22:51
Medlem
CanisMinors avatar
Något som inte talats om tidigare?

Vad gäller den nya lagen som reglerades i juli i Ryssland.

En önskedröm för entreprenörer och egna företagare i Ryssland.

https://youtu.be/d8i4KnFEJsM

Det går utför i Ryssland.

Konstantine säger själv som företagare i Ryssland att detta är patetiskt försiktigt, eftersom han inte får säga vad han vill.

Rysslands medborgare har en stor framtid framöver sig
Citera
2022-09-25, 22:52
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Är det någon som vet ifall EU fortfarande betalar 800 miljoner euro per dag till Ryssland för gas som inte längre levereras. Jag hörde i förbigående Peter Zeihan (En sorts poppis ekonomist) påstå detta för en vecka sedan. Det finns ett kontrakt som EU vill hålla. Har glömt hur länge i så fall. Googlesökningar säger ingenting .

Nej det ser jag som helt osanolikt. Varför skulle EU betala 800 miljoner dollar per dag när det är Ryssland som strypt gasen och börjat kräva betalning i Rubel..
Citera
2022-09-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja de ryskspråkiga är inga utlänningar där. Man kan ha förståelse för att de vill ha viss autonomi, kanske självständighet eller anslutning till Ryssland. Men Ryssland liksom hela omvärlden har erkänt Ukrainas gränser. Putin kan inte bara sända in armén och ta de delar han vill ha av en suverän nation. Det är folkrättsligt förkastligt.

Hade riktiga folkomröstningar ordnats, innan invasionen 2014 så kan jag ha haft förståelse. De ryskspråkiga har samma rätt till att besluta om sitt eget öde som tex skottar.

Men nu verkar det inte finnas någon större uppslutning bakom den ryska invasionen hos de ryskspråkiga ukrainarna. Detta är nog en grov missräkning för Putin. Om de ryskspråkiga i gemen stöttat invasionen hade han kunnat hävda någon slags legitimitet. Men inga större uppslutningar i städer där ryskan är vanlig.

Otroligt less på ordbajseri om internationell rätt och erkända gränsdragningar. Allting handlar i slutänden om makt. USA har kunnat bestämma allt men nu när deras stormaktstid är förbi så kommer saker och ting att ändras och det här är ett tecken på det. Taiwan kommer att införlivas med Kina och det är inte heller något någon kommer kunna göra någonting åt. Jag själv ser det som positivt eftersom att globalismen nu kommer att tappa fart som en följd av det här.

Det är människorna i dessa områden som själva har begärt om folkomröstning och dom ser Ryssland som sina räddare. Ryssland skulle aldrig försökt genomföra dessa folkomröstningar om man inte visste var man hade folket. Varifrån hämtar du dina uppgifter om att inte folket skulle stötta den ryska interventionen? Det är ju dom som tiggt och bett om den. Varför tror du Zelensky satte Azovbataljonen i Mauripol för? Jo för att hålla den ryska befolkningen i schakt.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ingen kommer få vad de vill vid förhandlingsbordet, det är bara där detta kan lösas. Alla måste kompromissa. Men vi kommer aldrig dit, ni bara förespråkar mer krig och vapen. Europa måste förhandla med Ryssland och Ukraina. Alternativet är storkrig. Ryssland mobiliserar, vi måste kyla av detta, inte hetsa med mer vapenleveranser.

There we go.

Det är precis såna här inlägg jag syftar på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inget fartyg kommer lämna hemmahamnen.
Bra så. Hur som helst, det behövs fler kraftfulla och snabbverkande sanktioner. Snabbt är också bra för väst.
Hårt och snabbt. Som att riva av ett plåster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in