Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Du har rätt i vissa saker men en stor skillnad mellan Ukrainarna moderna NATO brigader och de Ryska styrkorna är här hur de är uppbyggda, organiserade och hur Command control fungerar. Ukrainarna kan använda sig av Combined arms på ett bättre sätt. Dessutom ryssarna är en blandning av Miliser, som verkar bara vilja slåss hemma, Rosgvardia - vad de gör där fattar jag inte. De liknar väl mer amerikansk militariserad polis, Wagner och Tjetjener våra tik-tok krigare, men är bättre än alla säger. Dock tog de stora förluster nyligen.
När det gäller ryska frivilliga så har det givit för lite och fel folk. Det visar 3:e Kårens bravader. Sen är frågan om mobiliseringen kommer att fungera och ge något i Stridsvärde. Det kan bara framtiden visa. Ett Problem de personer som man numera vill ha i militären slipper göra värnplikt i Ryssland, så mobiliserar man dem (Universitetsfolk), så kan de säkert en massa saker men de kan inte kriga. Man verkar även ta in nu de som har B i hälsa, kanske även C.
I slutändan är det stridsviljan som räknas och vi får väl se. Ukrainarna verkar ha det, men har ryssarna det?
Det du uttalar dig om har jag noll kompetens för att diskutera. Det här att ukrainska armen fungerar så flexibelt och modernt ställer jag mig tvivlande till dock - tror det nog mest gäller delar av armen.
Klart stridsvilja spelar stor roll i krig men den tenderar att förändras i utveckling av krig och risk att dö.
Hur den ryska mobiliseringen fungerar och vilka som kallas in tror jag det är svårt att få en rättvisande bild av - de som uttalar sig har ofta en agenda. Det här att de som går in i stridande förband får mycket bra betalt tror jag är en faktor som kan spela en stor positiv roll och är värt att nämnas.
Också att det är vinstdrivna företag som driver teknisk utveckling framåt i USA/Västvärlden kan man göra paralleller till i medicisnsk forskning - där ar det vinstdrivna läkenmedelsföretag som står för det mesta av forskning. Att söka enkla och billiga lösningar för tex drönare ligger ju inte precis i vinstdrivande företags i USA´s intresse. Däremot kan man ju tänka sig att Iran har intresse och vad de kan få fram kan vara mycket kostnadseffektivt. De har ju kunnat fara igenom Saudi-Arabiens luftförsvar som de lagt så mycket pengar och amerikansk teknik på och bomba raffinaderier. Man kan ju också anta att Houti-rebellerna har en hel del teknik från Iran och även de har haft framgångar mot Saudi-Arabien.
Tror faktiskt den ryska befolkningen stödjer Putin i detta krig, inte den västerlandiserade medelklassen men de breda folklagren. Däremot tror jag de ännu inte förstått hur allvarligt landet är hotat och att dess arme inte alls är särkilt stark. Den politiska ledningen i rysslands övermod och tilltro till armen kan straffa sig och den gör det väl nu när folk inte är särskilt entusiastiska att strida. Ryssland har USA och västvärlden på gaffeln politiskt och ekonomiskt men det gäller nu att i Ukraina göra det militärt när Nato proxy-anfaller.