2022-09-25, 07:56
Medlem
Typ genom släktforskning, dna-test eller något du fått berättat för dig om din släkt när du blivit lite äldre. Har inte själv den erfarenheten men när jag släktforskat har jag funderat på om det hänt andra människor.
Citera
2022-09-25, 08:18
Avslutad
Ser det som märkligt att bli besviken över sitt ursprung. Bör man inte istället vara glad över sitt ursprung eftersom det var det som gav upphov till att man ens existerar?
Citera
2022-09-25, 08:22
Medlem
TheJackets avatar
Nä. Snarare glad. Har möjligen avlägsen släkt i USA tex. då några förfäder stack dit. Några kom hem igen men ett par hördes aldrig av igen.

Vi hittade en väldigt bra bild på mormors farfars farbror eller nåt liknande typ. Han såg ut som en blandning av den delen av släkten. Lite kusligt att se ett så gammalt foto och tycka att man känner igen personen.

En bekant visade sig vara 1% jude. Det var inte nöjd med
Citera
2022-09-25, 08:39
Medlem
Jaaa, jag fick veta att dom varit tempel-riddare på pappas sida för massa generationer tillbaka MEN att personen var från typ Frankrike eller om de va Spanien. Minns inte.

Såå aa, då e man inte 10000% GROV Viking alltså...
Citera
2022-09-25, 09:07
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Ser det som märkligt att bli besviken över sitt ursprung. Bör man inte istället vara glad över sitt ursprung eftersom det var det som gav upphov till att man ens existerar?
Man kanske har någon hemsk människa i släkten? Drottningen har ju ingen rolig historia tex, massa nazister i släkten.
Citera
2022-09-25, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Man kanske har någon hemsk människa i släkten? Drottningen har ju ingen rolig historia tex, massa nazister i släkten.
Det har vi nog alla. Ser fortfarande ingen anledning över att bli besviken. Man kan ju inte ändra på det direkt, ens ursprung hör till det förflutna, döda.
Citera
2022-09-25, 16:48
Medlem
slagskotts avatar
Jag tog ett dna-test för ett halvår sedan, kul att se vilka som delade dna men det var inte så spännande att jag är procent skandinavisk.
Förmodar att många rasist-nazister hade dödat för att få det svaret men jag tyckte det var tråkigt
Citera
2022-09-25, 17:18
Medlem
Nej, men jag är däremot lite besviken på allt jag INTE kan få veta på grund av att några av förfäderna bara står angivna som "fader okänd". (Tänk på det alla kvinnor som funderar på att skaffa barn och ljuga om att ni inte vet vem som är pappan! Ni pajar släktforskandet för era efterkommande.) Och på en församling där prästgården brann ner och en massa kyrkböcker med den, TROTS att de gamla kyrkböckerna skulle transporteras till ett centralt arkiv och inte ligga där. Tack för det, slarvprälle! Nu har jag ingen aning om var farfars mormor eller vad det nu var kom ifrån.
Citera
2022-09-25, 17:23
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Nej, men jag är däremot lite besviken på allt jag INTE kan få veta på grund av att några av förfäderna bara står angivna som "fader okänd". (Tänk på det alla kvinnor som funderar på att skaffa barn och ljuga om att ni inte vet vem som är pappan! Ni pajar släktforskandet för era efterkommande.) Och på en församling där prästgården brann ner och en massa kyrkböcker med den, TROTS att de gamla kyrkböckerna skulle transporteras till ett centralt arkiv och inte ligga där. Tack för det, slarvprälle! Nu har jag ingen aning om var farfars mormor eller vad det nu var kom ifrån.

Är det hyfsat nära i tid kan det ju pusslas ihop med dels DNA, dels vad som står i kyrkoböckerna. Faddrarna vid dopet kan vara en ledtråd tex. Det kan ta tid, men det finns de som är jätteduktiga på det där.

Jag blev inte besviken, men förvånad över vissa ursprung som ligger nära i tid men som ingen pratat om. Och vissa händelser har överraskat mig också.
Citera
2022-09-25, 17:25
Medlem
qups avatar
Jodå, jag fick reda på en jävligt intressant grej när jag släktforskade. Inget jag kan gå ut med offentligt dock, men faaan.
Citera
2022-09-25, 17:28
Medlem
Galdars avatar
Att vi är 1 procent judar ,skoja bara , men det var inte oväntat direkt heller, nu har jag bara sett dna tester från min mors sida och inte ifrån min fars , men det var ungefär vad jag hade förväntat mig .

Vilka företag har ni vänt er åt för dessa prover ?
Citera
2022-10-01, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag tog ett dna-test för ett halvår sedan, kul att se vilka som delade dna men det var inte så spännande att jag är procent skandinavisk.
Förmodar att många rasist-nazister hade dödat för att få det svaret men jag tyckte det var tråkigt
Är inte alla som testar sig "procent skandinavisk"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in