Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Jag begriper faktiskt inte ditt inlägg och jag har läst det flera gånger. Kan du förtydliga vad du menar. Jag förstår inte vad för logik du använder. Du menar att vapen inte ska sändas in från någon sida, tror jag.
Jag har varit emot att väst sänder in vapen, för jag har ansett hela tiden det bara leder till att Ryssland eskalerar. Nej, det leder inte till snabb fred att Ryssland sänder in 300 000 nya soldater, det gör det inte.
Hur det här ska lösas nu, det vet jag inte. Det är enligt mig inte värt ett blodbad på 100 000-tals folk + stor risk för kärnvapenkrig enbart för att Ukraina ska behålla sin suveränitet.
Jag tror Nato behöver sända hangarfartyg till Svarta havet men det är väl omöjligt? Finns väl ingen passage för sådana fartyg till Svarta havet? Jag tror att Nato kommer behöva döda 100 000-tals ryska soldater och Ryssland kommer då sända in 100 000-tals nya soldater. Nato har brist på soldater och USA kommer få jobba otroligt mycket för att nedkämpa alla ryssar, det kommer inte bli långsiktigt hållbart. Sedan kommer väl USA få sig en atombomb sänd i planeten. Det kommer bli katastrof.
Om Putin avsätts, tas till fånga eller dör, då kanske kriget kan sluta. Jag är också väldigt frågande över vilka konsekvenserna blir om Putin använder kärnvapen. USA varnar om mycket stora åtgärder vid det scenariot men vad betyder varningarna i praktiken?
NATO kommer aldrig sända ett hangarfartyg till Svarta havet. Det finns först och främst juridiska hinder.
Four key elements in the Montreux Convention regulate which vessels may enter the Black Sea in wartime:
Turkey can close the straits to warships of belligerent parties in wartime or when Turkey itself is a party to the war or threatened by aggression from another nation.
Turkey can close the straits to merchant ships belonging to countries at war with Turkey.
Any country with coastline on the Black Sea – Romania, Bulgaria, Georgia, Russia or Ukraine – must notify Turkey eight days in advance of its intention to send vessels of war through the straits. Other countries, the ones that don’t border the Black Sea, must give Turkey 15 days’ advance notice. Only Black Sea nations may send submarines through the straits, only with prior notice and only if the vessels are constructed or purchased outside the Black Sea.
Only nine warships are allowed to pass through the straits at any one time, and there are limits on how big the ships can be, both individually and as a group. No group of ships may exceed 15,000 metric tons. Modern warships are heavy, with frigates around 3,000 metric tons and destroyers and cruisers around 10,000 metric tons. Modern aircraft carriers are too big to go through, and aren’t allowed anyway under Turkish rules.
https://gcaptain.com/us-navy-aircraft-carriers-ukraine/
Dessutom vill inte NATO hamna i direkt krig med Ryssland och dubbelt så Turkiet. Och den frågan förstår jag turkarna. Samtidigt nu kan Turkarna få billigt vete och olja och dessutom ge sig på Armenien så Azerbajdzjan kan få tillbaks N-K. Så situationen som den är ganska OK för Turkiet. Om Turkarna inte kan medla fred mellan Ryssland och Turkiet, så är det ganska OK nu. Dessutom kan Turkarna börja hota Assad. Speciellt nu när Iran har problem.
USA och Turkisk ekonomi sätter gränser på vad Turkarna kan göra.
Så turkarna gör det bästa de kan för stärka sin egen situation i en farlig värld. De hjälper Ukraina så NATO blir glada. De medlar om vete-exporten - Världen blir glada. De får in pengar från rysk turism som de köper olja och vete för. Samtidigt kan de banka på ryska allierade Syrien och Armenien.