2022-09-23, 22:11
Medlem
Hej!
Om man avstyr fest med 15-åringar och sprit, vad får man göra?

Skicka hem folk och ringa föräldrarna är givet, men här är saker jag skulle vilja veta hur lagligt det är:
- konfiskera all alkohol i väskor och jackor
- blockera utfart av fordon så ingen skadar andra i trafiken
- ta namn och nummer till föräldrar innan folk får lämna
- ringa föräldrar som får komma dit och hämta

Polisen agerar på vissa delar av dem här sätten men vart går gränsen för privatperson och/eller husägare?
Citera
2022-09-23, 22:25
Avslutad
Äh va fan låt ungdomarna vara ifred! de skapar minnen för livet, ska du störa det för? Har du inte själv varit ung och dum? Bättre om du håller lite koll utifall något allvarligt skulle hända.
Citera
2022-09-23, 22:26
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bb8642
Hej!

Skicka hem folk och ringa föräldrarna är givet, men här är saker jag skulle vilja veta hur lagligt det är:

Polisen agerar på vissa delar av dem här sätten men vart går gränsen för privatperson och/eller husägare?

Att omhänderta alkohol som finns i ditt hem men som är ditdragen av någon annan torde du kunna göra om denne andra är mindreårig.
Blokera utfarten tänker jag borde vara det samma som att ta bilnyckeln från en berusad för att hindra denne från att begå ett lagbrott?
Ta nummret till föräldrar borde inte heller vara något problem så länge du inte gör något brottsligt för att komma över nummren?
Det samma med att ringa föräldrar.
Citera
2022-09-23, 22:28
Avslutad
Citat:
Hej!

Om jag svara direkt från din uppräkning:

- konfiskera all alkohol i väskor och jackor (Ja om du kan bevisa att det var fara för annans liv. Men inte annars. Dokumentera)
- blockera utfart av fordon så ingen skadar andra i trafiken (Ja, om fara för liv föreligger, men inte annars. Dokumentera! )
- ta namn och nummer till föräldrar innan folk får lämna. (Nej. Hålla fast tills polis anländer, men inte leka polis. Dokumentera)
- ringa föräldrar som får komma dit och hämta. (Nej, Däremot ringa polis som skickar till Maria drogakut. Dokumentera)
Citera
2022-09-23, 22:28
Medlem
Citat:
Hej!

Varför skulle du förstöra en fest för femtonåringar?
Är du fjorton och inte fick vara med?
Citera
2022-09-23, 22:34
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Varför skulle du förstöra en fest för femtonåringar?
Är du fjorton och inte fick vara med?

Intressanta frågor men pajja inte en bra tråd nu utan låt oss spinna vidare på TS frågeställning.

Mina förslag:

- Borra sönder taken på bilarna och häll i feta-ost och surströmming.
- Bum Rusha huset och sno alla ytterkläder. Elda upp dom
- Släpp lös 30 höns i huset.
- Klipp elen till huset
- Hyr Securitasvakter som säjer att festen är stängd.

Lycka till nu!
Citera
2022-09-23, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Om jag svara direkt från din uppräkning:

- konfiskera all alkohol i väskor och jackor (Ja om du kan bevisa att det var fara för annans liv. Men inte annars. Dokumentera)
- blockera utfart av fordon så ingen skadar andra i trafiken (Ja, om fara för liv föreligger, men inte annars. Dokumentera! )
- ta namn och nummer till föräldrar innan folk får lämna. (Nej. Hålla fast tills polis anländer, men inte leka polis. Dokumentera)
- ringa föräldrar som får komma dit och hämta. (Nej, Däremot ringa polis som skickar till Maria drogakut. Dokumentera)
Du får knappast hålla fast någon. Det är olaga frihetsberövande ifall det inte är ett brott där fängelse ingår i straffskalan och vad jag vet gör sig dessa ungdomar inte sig skyldiga till något brott.

Du har ej heller rätt att beslagta annans egendom, dvs alkoholen.

Ringa föräldrarna får han så klart göra. Vi får ringa vem vi vill i detta land!

Blockera utfarten kan också vara brottsligt beroende på situationen!
Citera
2022-09-23, 22:36
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Äh va fan låt ungdomarna vara ifred! de skapar minnen för livet, ska du störa det för? Har du inte själv varit ung och dum? Bättre om du håller lite koll utifall något allvarligt skulle hända.
Jag håller med. Vart är Sverige på väg? Du ska nog inte räkna med att alla föräldrar kommer komma och hämta 15-åringarna heller. Ser det här nedan ("Däremot ringa polis som skickar till Maria drogakut"). Vart är Sverige på väg? I min femtonårsålder skulle det varit totalt "unheard of" att polisen skulle komma och avbryta en fest. Om det inte är någon totalt urspårad fest så tycker jag verkligen man ska låta dom vara.
Citera
2022-09-23, 22:37
Medlem
megacoolmans avatar
Avstyra är väl onödigt. Drick upp deras sprit istället.
Citera
2022-09-23, 22:42
Avslutad
När jag var 15 höll vi festerna i smyg. Inga vittnen, tyst och stilla. Polisen ägnade sig på den tiden åt att gripa riktiga brottslingar och inte oss i medelklassens snorungar. Och inte agera föräldrapolis. Om föräldrarna hade förlorat kontrollen över sina barn hade de själva blivit gripna.
Citera
2022-09-24, 03:06
Medlem
Narutoshippchops avatar
Herregud, man ringer bara farbror blå såklart!
Citera
2022-09-24, 03:23
Medlem
Om sabotage tvunget ska äga rum så gör det odramatiskt. Var med istället och va äckligt pinsam😂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in