2022-09-23, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det gör honom inte mindre galen. Han är fortfarande lika girig och kåt på västvaluta.

Rubeln är urstark. Svenska kronan har tappat katastrofalt mot Rubeln.
Citera
2022-09-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand

Konstigt nog föredrar jag mina svaga kronor framför den urstarka rubeln.
Hoppas att du köper något fint till din mor för några kopek där i din ryska hemstad...
Citera
2022-09-23, 23:38
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tror endå det kan bli tufft i ett fullskaligt världskrig i längre perspektiv. För långa avstånd .. Väder och vind spelar in. Full storm på Atlanten tex förseningar i frakt etc etc. Ibland kan cargo bli tvungen att vänta i hamnar pga väder. Räcker med att Ryssland lyckas bomba vägar, tågspår så är det kört att få in allt i Ukraina.

Ryssland är ju egentligen ingen stormakt. Deras ekonomi är ju betydligt mindre än t.ex Tysklands.

Tyskland har ca 83 miljoner invånare
Ryssland ca 144 miljoner invånare - spritt över halva jordklotet om man ser till deras geografiska storlek

Tysklands BNP är ca 2,5 ggr Rysslands.

Lägg nu till USA, England, Frankrike… osv

Om väst vill så är Ryssen såld om man ser till konventionella vapen. Tänk om Nato anföll nu genom Finland - 60% av Rysslands trupper är ju låsta i Ukraina.

Sedan är ju intresset från väst att ägna sig åt geopolitisk erövring rätt låg. Vem fan vill invadera Ryssland? Hela Ukrainaoperationen att försöka återupprätta ett slags historiskt Ryssland är ju befängt.

Putin lever uppenbarligen kvar i någon slags Stalin-Ryssland som besegrade Nazisterna 1945 och som är väldigt ledsen över Berlinmurens fall

Ska vi återupprätta stor-Sverige? Ryssen har ju något slags komplex. Lägg märke till alla datorer och telefoner som omger Putin vid vissa inslag - ser ju ut som ett inslag från tekniskt magasin 1976.
Citera
2022-09-23, 23:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
NATO har tränat och försett Ukraina med vapen sedan 2014 och dom kör stridsledningen och satelliter. Närmare ett NATO land kan man inte komma förmodligen var Ukrainska styrkan den bästa av alla Europas NATO länder men Ryssarna har förstört den styrkan.

Hur kan den ukrainska styrkan varit den bästa av alla NATO-länder när Ukraina i stort sett inte hade några västerländska NATO-vapen vid krigets början? (med vissa undantag).

Det är NATO:s beväpning, gäller framförallt USA, som gör dem så effektiva i strid. Ukraina hade mest gamla öststatsvapen i sin arsenal när kriget började.

Däremot har Ukraina haft ett stort inflöde av västerländska NATO-vapen medan kriget har varat, vilket gjort Ukraina starkare och starkare. Så starkt att Ukraina krossat Rysslands första invasionsförsök av Ukraina. Där har Ryssland misslyckats.

Ändå så har Ukraina bara en bråkdel av de västerländska NATO-vapen som finns. Exempelvis så har Ukraina fått 16 eller 20 st HIMARS (M142). Men det har tillverkats 540 st sådana, plus 1300 st M270, som är kusinen på larvfötter. Således. Ukraina har bara fått en bråkdel av de M142 och M270 som finns. Men ändå så orsakar de ryssarna en väldigt stor skada.

Och jag har ännu inte nämnt flyget...
Citera
2022-09-23, 23:40
Bannlyst
Citat:
Konstigt nog föredrar jag mina svaga kronor framför den urstarka rubeln.
Hoppas att du köper något fint till din mor för några kopek där i din ryska hemstad...

Illa att du kör shit mot mig.

Vill enbart få slut av detta drit krig...
Citera
2022-09-23, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Fortfarande inte NATO man har invaderat. Men tack vare NATOs stöd så hänger man nu på repen.

Tyvärr är det inte så däremot kommer en massa människor att dö under tiden Ryssland uppnår vad dom nu vill uppnå. Men som Blinken sa det enda mål vi har är att dränera Ryssland så mycket vi kan trots att det kostar ukrainarna oräkneliga liv. Vad USA vill är att försvaga Ryssland så att det kan genomföras en kupp för att sedan skövla Ryssland som har varit deras mål sedan långt tillbaka.
Citera
2022-09-23, 23:44
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:

Svenska kronan är ju pinsamt dålig men det är den ju även mot US$ och Euron…

Rubelns värde är ju konstlat - vem fan köper Rubel. Handla på dig all Rubel du kan få nu då…
Citera
2022-09-23, 23:44
Medlem
Citat:
Illa att du kör shit mot mig.

Vill enbart få slut av detta drit krig...

Enkelt. Ryska marodörer packar ihop och åker hem till svinstian. Ingen större 5-D schack än så faktiskt.
Citera
2022-09-23, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Tyvärr är det inte så däremot kommer en massa människor att dö under tiden Ryssland uppnår vad dom nu vill uppnå. Men som Blinken sa det enda mål vi har är att dränera Ryssland så mycket vi kan trots att det kostar ukrainarna oräkneliga liv. Vad USA vill är att försvaga Ryssland så att det kan genomföras en kupp för att sedan skövla Ryssland som har varit deras mål sedan långt tillbaka.

Krävs ju isåfall att USA börjar flygbomba stora städer i Ryssland.

Kommer aldrig ske.
Citera
2022-09-23, 23:46
Medlem
På ett sätt tycker jag det är bra att ryssen kan fly till Finland. De ska inte behöva dö i ett krig de inte valt. Men samtidigt ser jag framför mlg när Pruttin inleder en denazifieringskampanj av Finland för att hämta hem sina pojkar !
Citera
2022-09-23, 23:46
Bannlyst
Citat:
Enkelt. Ryska marodörer packar ihop och åker hem till svinstian. Ingen större 5-D schack än så faktiskt.

Absolut. Men då måste ryssarna få med sig Donbass.
Citera
2022-09-23, 23:50
Medlem
Citat:
Absolut. Men då måste ryssarna få med sig Donbass.

Varför? Det är inte deras och inte Krim heller.
Dom ska vara sjukt lyckliga om dom får vara Ryssland efter det här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in